Bezpłatna i ekologiczna komunikacja jest możliwa

500 – tyle dokładnie dni mija dziś od chwili wprowadzenia w Starachowicach bezpłatnej komunikacji. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę.

Publikacja: 14.08.2023 09:00

Prezydent Starachowic Marek Materek zdecydował o wprowadzeniu bezpłatnego transportu publicznego w o

Prezydent Starachowic Marek Materek zdecydował o wprowadzeniu bezpłatnego transportu publicznego w obliczu rosnących cen paliw

Foto: mat.pras.

Materiał przygotowany przez Zakład Energetyki Cieplnej

Liczba pasażerów znacząco wzrosła, a osób, które decydują się przesiąść z własnego samochodu do komunikacji publicznej, stale przybywa. Wpływ na to ma również jakość podróży, ponieważ mieszkańcy do dyspozycji otrzymali nowoczesną, ekologiczną flotę autobusów. Kompleksową modernizację przeszła też baza Komunikacji Miejskiej Zakładu Energetyki Cieplnej – spółki, która w Starachowicach odpowiada za obsługę transportu zbiorowego.

Bezpłatną komunikację publiczną wprowadzono 1 kwietnia 2022 roku. Data wyjątkowa, ale w tym przypadku nie był to żart primaaprillisowy. Od tej pory w każdym kolejnym dniu mieszkańcy miasta i pasażerowie udowadniają, że odważna, ale przemyślana decyzja władz o wprowadzeniu tego udogodnienia była w pełni uzasadniona. Znaczny wzrost przewożonych pasażerów na przestrzeni kolejnych miesięcy jest potwierdzeniem jej słuszności.

– Na ten krok zdecydowaliśmy się w obliczu rosnących cen paliw. Mieliśmy do wyboru ciąć kolejne połączenia, zwiększać ceny biletów bądź zaryzykować i pójść w zupełnie innym kierunku – wspomina Marek Materek, prezydent Starachowic. – Postanowiłem wykorzystać kryzys energetyczny do przekonania większej liczby mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. To nam się udało. Liczby mówią same za siebie – dodaje.

3,5 miliona pasażerów

Pierwszego szczegółowego podsumowania dokonano po roku funkcjonowania bezpłatnej komunikacji. Liczby były zaskakujące. Od kwietnia 2022 r. do kwietnia 2023 r. z transportu zbiorowego skorzystało blisko 3,5 miliona pasażerów. To znakomity rezultat.

Jak to wygląda, gdy porównamy poszczególne miesiące? Dla przykładu w marcu 2022 r., gdy zakup biletu był koniecznością, miejskimi autobusami przewieziono mniej więcej 133 tysiące pasażerów. Dwanaście miesięcy później z bezpłatnej komunikacji autobusowej skorzystało już 375 tysięcy osób. Oznaczało to wzrost liczby pasażerów aż o 180 procent!

3,5 mln pasażerów skorzystało z bezpłatnej komunikacji publicznej w ciągu roku od jej wprowadzenia

3,5 mln pasażerów skorzystało z bezpłatnej komunikacji publicznej w ciągu roku od jej wprowadzenia

mat.pras.

W pierwszym miesiącu korzystania z bezpłatnej komunikacji w Starachowicach, czyli w kwietniu 2022 r., autobusami jeździło około 247 tysięcy osób. Rok wcześniej – przed wprowadzeniem tego udogodnienia – autobus był popularnym środkiem transportu dla 125 tysięcy osób. To, co jest wyjątkowo budujące dla władz lokalnego samorządu, to fakt, że zainteresowanie tą formą transportu wzrasta z każdym kolejnym tygodniem.

Najlepszym miesiącem 2022 roku pod względem liczby przewiezionych pasażerów był październik. W tym czasie z autobusów korzystało ponad 324 tysiące pasażerów.

Pasażerów stale przybywa

– Bezpłatna komunikacja jest skierowana do mieszkańców oraz osób, które opłacają w Starachowicach swoje podatki. Te grupy pasażerów są uprawnione do przejazdów bez biletów – informuje Marek Materek, prezydent Starachowic. – Komunikacja jest bezpłatna, ale nie darmowa. To jest bardzo istotne i podkreślamy to na każdym kroku. Na funkcjonowanie komunikacji miejskiej w swoich podatkach składają się wszyscy mieszkańcy naszego miasta. W ubiegłym roku podjęliśmy decyzję, by wpływy z biletów, które wówczas pokrywały mniej więcej 2 mln zł wydatków, zabezpieczyć środkami z budżetu. Wierzyliśmy, że to przyczyni się do zwiększenia liczby pasażerów oraz zmniejszenia liczby pojazdów poruszających się po mieście. Chcieliśmy sprawić, aby zbiorowy transport publiczny w naszym mieście stał się modny.

Za wprowadzeniem bezpłatnego transportu publicznego przemawiały liczne korzyści: spadek zanieczyszczenia (pyły, emisja CO2 itp.) w związku z mniejszą liczbą aut na ulicach, poprawa zdrowia mieszkańców, zmniejszenie hałasu, na odkorkowanych ulicach łatwiej można wytyczyć ścieżki rowerowe. Ograniczony ruch samochodowy wpływa również na zwiększone bezpieczeństwo starachowiczan.

By wyniki statystyczne były jak najbardziej precyzyjne, w czerwcu 2022 r. we wszystkich pojazdach zainstalowano urządzenia pozwalające na rejestrowanie liczby przewożonych osób. Rozwiązanie to pozwala z dużą dokładnością kontrolować liczbę pasażerów korzystających z transportu zbiorowego.

Dane są bardzo optymistyczne. Pokazują, że liczba pasażerów nieustannie rośnie. Porównując miesiące czerwiec i lipiec w poprzednim i bieżącym roku, gdy bezpłatna komunikacja już funkcjonowała, widzimy, że wzrost pasażerów jest stały i wynosi średnio 35 proc. rocznie.

100 proc. nowego taboru

Celem głównym Starachowic było utworzenie spójnego systemu transportu komunikacji publicznej na terenie miasta poprzez modernizację infrastruktury oraz zakup taboru niskoemisyjnego, co wpływa na ograniczenie emisji pyłów i substancji szkodliwych do atmosfery.

Przy wsparciu środków zewnętrznych miasto Starachowice unowocześniło 100 proc. taboru komunikacji publicznej – w poprzednim roku zakupiło 20 sztuk fabrycznie nowych, ekologicznych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG, wyposażonych dodatkowo w moduł hybrydowy. Co ciekawe, wszystkie zostały wyprodukowane w starachowickiej fabryce MAN Bus.

– W ubiegłym roku zakończyła się także budowa nowej bazy oraz stacji ładowania gazem ziemnym CNG. Na terenie naszej zajezdni powstał budynek warsztatowy z częścią administracyjno-socjalną. Obiekt wyposażony jest w halę warsztatową wraz ze stanowiskiem diagnostycznym oraz kanałami serwisowymi, a także w pełni zautomatyzowaną myjnię dla autobusów. W zajezdni powstał też plac do manewrowania i parkowania autobusów – wylicza Marcin Pocheć, prezes zarządu Zakładu Energetyki Cieplnej.

To niejedyne nowoczesne rozwiązania. Na przystankach pojawiły się pierwsze elektroniczne tablice, w autobusach pasażerowie spoza Starachowic mogą korzystać z płatności zbliżeniowych w tzw. kasownikach wielofunkcyjnych, dostępna jest również aplikacja pozwalająca szybko sprawdzić rozkład jazdy autobusów i obecne położenie pojazdów.

Kilometry dróg rowerowych

By ruch samochodowy był jak najmniejszy, miasto konsekwentnie zachęca także do korzystania z jednośladów, czemu służy sukcesywna rozbudowa infrastruktury rowerowej. Kolejne kilometry dróg rowerowych pozwalają zwiększyć bezpieczeństwo i komfort poruszania się zarówno rowerzystów, jak i pieszych. W ostatnich miesiącach prace zakończyły się lub dobiegają końca na kilkunastu odcinkach.

Na budowę ścieżek rowerowych Starachowice pozyskały duże środki zewnętrzne zarówno z Unii Europejskiej, budżetu państwa, jak i Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W sumie to aż 95 proc. dofinansowania, a tylko 5 proc. środków pochodzi z budżetu miasta.

– Te ścieżki poprawią bezpieczeństwo dzieciaków, które chcą dotrzeć do szkoły rowerami, ale też umożliwią bezpieczne dotarcie do pracy wszystkim mieszkańcom, którzy chcą swoimi jednośladami przemieścić się do swoich zakładów pracy – wyjaśnia prezydent Materek.

W ramach projektu przy dwóch stacjach kolejowych utworzono również centra przesiadkowe Starachowice Wschodnie (już gotowe) i Starachowice Dolne (prace zakończą się w tym miesiącu), zmodernizowano wiaty przystankowe (wiaty z zielonymi dachami) oraz zainstalowano system informacji pasażerskiej. W trakcie jest przebudowa kilku ulic oraz modernizacja oświetlenia ulicznego.

Projekt zakłada również wdrożenie systemu roweru miejskiego oraz zakup wiat Bike & Ride. Miasto rozstrzygnęło już postępowanie: miejskie rowery pojawią się na ulicach jeszcze w tym roku.

Materiał przygotowany przez Zakład Energetyki Cieplnej

Materiał przygotowany przez Zakład Energetyki Cieplnej

Liczba pasażerów znacząco wzrosła, a osób, które decydują się przesiąść z własnego samochodu do komunikacji publicznej, stale przybywa. Wpływ na to ma również jakość podróży, ponieważ mieszkańcy do dyspozycji otrzymali nowoczesną, ekologiczną flotę autobusów. Kompleksową modernizację przeszła też baza Komunikacji Miejskiej Zakładu Energetyki Cieplnej – spółki, która w Starachowicach odpowiada za obsługę transportu zbiorowego.

Pozostało 94% artykułu
Usługi komunalne
Cena wody rośnie, podobnie jak ścieków. Na wiosnę kolejne podwyżki
Usługi komunalne
Bydgoszcz: Prywatna firma przejmuje obsługę autobusów komunikacji miejskiej
Usługi komunalne
Mieszkania samorządowe są coraz poważniej zadłużone
Usługi komunalne
Polacy akceptują podwyżki cen wody związane z inwestycjami i remontami
Usługi komunalne
Naliczanie opłat za śmieci do gruntownej przebudowy