28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku: Wakacje z Szekspirem

Spektakle Jarzyny, Klaty, Donellena, prapremiera Zdrady złożą się na 28. Międzynarodowy Festiwal Szekspirowski w Gdańsku (25 lipca – 4 sierpnia).

Publikacja: 20.07.2024 06:00

Grzegorz Jarzyna pokaże „12. noc albo co chcecie” wg „Wieczoru trzech króli” z Teatru Młodych w Zagr

Grzegorz Jarzyna pokaże „12. noc albo co chcecie” wg „Wieczoru trzech króli” z Teatru Młodych w Zagrzebiu

Foto: Festiwal Szekspirowski

Jeden z głównych bohaterów „Antoniusza i Kleopatry” określa walkę o przywództwo „grą o głowy”. Tegoroczny festiwal organizowany przez Gdański Teatr Szekspirowski odbędzie się pod hasłem „A niech się głowy toczą!”.

Co będzie można obejrzeć w czasie 28. Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku?

Festiwal rozpocznie się 25 lipca prapremierą spektaklu „Burza. Prequel” Maliny Prześlugi w reżyserii Joanny Zdrady, reżyserki, której sukcesy w Polsce i Czechach doprowadziły niedawno do dyrekcji Teatru Lalka w Warszawie. Najnowsza produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego to wielowątkowa opowieść dla młodzieży oraz dorosłych o dojrzewaniu, poszukiwaniu własnej drogi, sile przyjaźni i potrzebie wolności. Spektakl będzie można zobaczyć również kolejnego dnia festiwalu.

27 i 28 lipca na dziedzińcu Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego zaprezentowany zostanie laureat konkursu ShakeSpheare zorganizowanego przez Europejską Sieć Festiwali Szekspirowskich.

Czytaj więcej

Jacek Cieślak: Teatr TV dla młodszych widzów w internecie

Pełen humoru spektakl „Hamlet Double Bill” (scenariusz, reżyseria, obsada: Alberta Ierardi, Giorgio Vierda, Adrian Hughes, English Theatre Company, La Ribalta Teatro, Wielka Brytania/Włochy) opisuje dwie różne perspektywy historii Hamleta: punkt widzenia Grabarzy i Aktorów. Są oni wykonawcami losu, który rozstrzyga się w Elsynorze: reprezentują początek i koniec historii księcia.

29 lipca festiwalowa publiczność zobaczy „Hamleta” w wersji rumuńskiego Teatru Narodowego i brytyjskiego Cheek by Jowl. Ten Hamlet to postać poszukująca. Przeszukuje stulecia, wędruje przez epoki. I jest tym dryfowaniem już mocno zmęczona. „Hamleta” wyreżyserował jeden z najbardziej oryginalnych współczesnych reżyserów Declan Donellan.

Tego samego dnia wystąpi Teatr Młodych z Zagrzebia ze spektaklem „12. noc albo co chcecie” w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Renesansowa komedia omyłek staje się współczesną opowieścią o miłości, która przekracza granice płci i preferencji seksualnych, zmieniając wszystkich i wszystko.

W programie znalazła się również premiera trzeciej części trylogii „Grubej i Głupiej” Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik, czyli laureatek Nagrody Dziennikarzy i ubiegłorocznego konkursu SzekspirOFF, którego celem jest finansowe wsparcie produkcji najbardziej wartościowych projektów artystycznych opartych na twórczości Williama Szekspira lub nią inspirowanych). „Very cheap” będzie można zobaczyć 3 sierpnia. To sceniczny traktat-kabaret o paradoksach kapitalizmu i cenie sztuki, w którym artystki-freelancerki przymierzają maski szekspirowskich (i nie tylko!) sex workerek.

Postapokaliptyczna wersja „Romeo i Julii” po ogłoszeniu werdyktów

3 sierpnia, po ogłoszeniu werdyktów festiwalowych konkursów, wystąpi Iwano-Frankiwski Narodowy Akademicki Teatr im. Iwana Franki z postapokaliptyczną wersją najsmutniejszej tragedii Szekspira „Romeo i Julii” w reżyserii Rostyslava Derzhypilskiego. Romeo spotyka Julię w klubie nocnym. Pocałunek – oryginalnie na balkonie – odbywa się tym razem na przemysłowej wieży strażniczej. Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie spektakl ten był przeniesiony ze sceny do schronu i prezentowany ukraińskiej publiczności mimo niebezpieczeństw wojny.

Czytaj więcej

Najlepsze sceny dbające o polskie sztuki poza stolicą

Zaś na finał 4 sierpnia festiwal zaprasza na peruwiańskiego „Hamleta” z Teatro La Plaza. Reżyserka i dramaturżka Chela De Ferrari wspólnie z grupą aktorek i aktorów z zespołem Downa stworzyła spektakl będący swobodną interpretacją arcydzieła Szekspira. Oryginalny tekst wchodzi w dialog z osobistymi treściami, w których performerki i performerzy opowiadają własną historię.

Najbardziej emocjonującym wydarzeniem może być Konkurs o Nagrodę Złotego Yoricka – na najlepszą polską inscenizację dzieł dramatycznych Szekspira oraz utworów inspirowanych dziełami Williama Szekspira. Odbywa się nieprzerwanie od 1994 roku i stanowi podsumowanie polskich szekspirowskich realizacji danego sezonu artystycznego. Widzowie zobaczą „Sen nocy letniej” Jana Klaty z Nowego w Poznaniu, „Makbeta” Pawła Palcata z Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w Koszalinie, „Makbeta. Głosy z ciemności” Anety Adamskiej-Szukały z rzeszowskiego Teatru Przedmieście,

„Wszystko dobre, co się dobrze kończy” Szymona Kaczmarka z Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu oraz „Burzę. Regulamin wyspy” Katarzyny Minkowskiej z Teatru im Jana Kochanowskiego w Opolu.

Zwycięski teatr otrzyma statuetkę Złotego Yoricka oraz nagrodę finansową w wysokości 40 tys. zł.

Kultura
Literacka jesień: Festiwal Conrada w Krakowie, hołd dla Herberta w Warszawie
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Kultura
Końcówka września w teatrach: Jan Klata, Peszkowie i zapomniany berliński hit
Kultura
Jakie atrakcje kulturalne czekają na warszawiaków w ostatnich tygodniach wakacji?
Kultura
Wakacje: Jakie atrakcje czekają na Polaków w miastach?
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Kultura
Najlepsze sceny dbające o polskie sztuki poza stolicą