Bydgoszcz: Prywatna firma przejmuje obsługę autobusów komunikacji miejskiej

Nawet kilka autobusów dziennie wypada z siatki lokalnych połączeń w Bydgoszczy. Dlatego lokalny Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zdecydował się przekazać obsługę trzech autobusów prywatnej firmie, zamiast MZK.

Publikacja: 17.12.2023 08:42

Przystanek autobusowy w Budgoszczy

Przystanek autobusowy w Budgoszczy

Foto: Adobe Stock

"Od kilku miesięcy spółce MZK naliczane są kary za nierealizowanie umowy. Spółka, mimo wielokrotnych wezwań do należytego wykonywania umowy, nie rozwiązała problemu. Jeżeli nie poprawi to sytuacji, kolejne kursy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej przekaże innym przewoźnikom" – zapowiada Urząd Miasta Bydgoszczy.

W Bydgoszczy brakuje chętnych do pracy za kółkiem

Bydgoszcz problemy z komunikacją miejską ma od dawna. Latem 2022 roku pracownicy Miejskich Zakładów Komunikacyjnych zorganizowali nawet strajk. Domagali się podwyżek płac. Przez niemal dwa tygodnie w Bydgoszczy nie kursowały autobusy i tramwaje, a miasto uruchomiło wówczas komunikację zastępczą.

W Bydgoszczy usługi przewozowe świadczą dwie niezależne spółki: MZK i Mobilis. Ok. 25 proc. autobusowej pracy przewozowej realizowana jest na podstawie procedury przetargowej (firma Mobilis), a ok. 75 proc. kursów jest obsługiwana przez Miejskie Zakłady Komunikacyjne (MZK).

Czytaj więcej

85-letni taksówkarz mimo znaku "Stop" wjechał pod autobus. Mężczyzna nie żyje

Miejskie Zakłady Komunikacyjne mają nadal problemy z kierowcami. Brakuje rąk do pracy. Od wakacji autobusy regularnie „wypadały" z rozkładu. przez co pasażerowie nie mogli na czas dojechać do szkoły czy pracy. Tylko 11 grudnia na trasy nie wyjechało pięć autobusów MZK.

W ostatnim czasie lokalny przewoźnik próbował zawrzeć umowę z podwykonawcą, aby ten przejął jedną z linii, ale z uwagi na koszty, nie udało się dojść do porozumienia.

– Umowa ze Stowarzyszeniem na Rzecz Rozwoju Transportu Publicznego została podpisana na okres maksymalnie trzech miesięcy. Przewidujemy, że do końca pierwszego kwartału 2024 r. właściwa liczba osób, które zostały skierowane na kurs ukończy go i uzyska uprawnienia kierowcy autobusu. Do tego czasu, aby zminimalizować braki na liniach, po mieście będą jeździły trzy autobusy zabytkowe – mówił lokalnym mediom Piotr Bojar, prezes MZK.

Czytaj więcej

Czy transport publiczny uniesie koszty wodorowych autobusów?

W związku z tym, że z rozkładu wypadają połączenia, władze Bydgoszczy naliczają kary dla firm przewozowych. "Awaryjne uruchomianie taboru zabytkowego (na zlecenie MZK) pogarsza jakość świadczonych usług, Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zdecydował się na ograniczenie zakresu przewozów powierzanych MZK" – przekazał bydgoski ratusz.

Od 1 stycznia obsługa trzech autobusów na liniach całodziennych, zabrana zostanie firmie MZK i przekazana do realizacji firmie Mobilis. "Jeżeli nie poprawi to sytuacji, ZDMIKP nie wyklucza kolejnej redukcji pracy przewozowej MZK" – zapowiedział Urząd Miasta w Bydgoszczy.

Miasta kandydatów na kierowców kuszą na różne sposoby

Problemy z wakatami mają także inni miejscy przewoźnicy. I to zarówno w dużych miastach jak i mniejszych ośrodkach. Kierowców i motorniczych brakuje także m.in. w Szczecinie, Olsztynie, Białymstoku, Poznaniu, Łodzi czy we Wrocławiu oraz Łodzi.

6,5 tys.

Takie wynagrodzenie (brutto) oferuje początkującym kierowcom MZA

Nic więc dziwnego, że lokalni przewoźnicy szukają innym rozwiązań. Jednym z nich było zatrudnianie obywateli Indii. A w Łodzi i we Wrocławiu uruchomiono kampanię skierowaną do kobiet.

Niedawno na ciekawy pomysł załatania dziury kadrowej wpadła dyrekcja Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, gdzie brakuje ponad 100 kierowców. Firma szuka nowych kandydatów. Nie tylko obiecuje zapłacić za ich kurs na prawo jazdy, ale też oferuje im inne udogodnienia. Osobom, które są spoza Warszawy, a chciałyby pracować w MZA, a nie mają możliwości dogodnego dojazdu, zaoferowano mieszkanie. Mogą liczyć na zakwaterowanie przez 15 pierwszych miesięcy. Taki okres – zdaniem MZA – wystarczy, aby pracownik mógł się zorganizować w nowym miejscu pracy. Ale to niejedne zachęty dla nowych pracowników. Mogą oni liczyć także na wiele dodatkowych ulg i pakietów.

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie oferują też darmowe bilety dla pracowników, dla ich dzieci, dofinansowanie karty sportowej, możliwości grupowego ubezpieczenia zdrowotnego i na życie. Są jeszcze dopłaty do wczasów, do urlopów.

W stołecznym MZA kierowca na start zarobi 6,5 tys. złotych brutto, plus dodatki i premia roczna przy umowie o pracę.

Usługi komunalne
Cena wody rośnie, podobnie jak ścieków. Na wiosnę kolejne podwyżki
Usługi komunalne
Mieszkania samorządowe są coraz poważniej zadłużone
Materiał partnera
Bezpłatna i ekologiczna komunikacja jest możliwa
Usługi komunalne
Polacy akceptują podwyżki cen wody związane z inwestycjami i remontami
Usługi komunalne
Naliczanie opłat za śmieci do gruntownej przebudowy