Turysta, który przyjedzie do Sopotu i będzie odpoczywać na plaży, może poprosić m.in. ratownika o specjalną opaskę na rękę, która dzięki technologii RFID pomoże w odnalezieniu dziecka, jeśli to oddali się zanadto. Każdy, kto je spotka może dodzwonić się do jego opiekunów, uzyskując ich numer po przyłożeniu swojego telefonu do opaski dziecka. To jedna z wielu nowoczesnych technologii, które wdrożył samorząd miasta.
– Wprowadzamy kolejne usługi w aplikacji mObywatel – relacjonuje Magdalena Cieślik, wiceprezydentka Sopotu. Z AI korzysta sam urząd, integrując dane i rejestry. W mieście działają systemy: teleopieki dla osób starszych i schorowanych (całodobowy system przywoławczy) oraz mieszkań chronionych (inteligentny monitoring). Trzeci rok władzom miasta w opiekowaniu się drzewami pomaga system zarządzania zielenią miejską. To sopocka „mapa drzew”, dostępna dla mieszkańców, którzy mogą się dowiedzieć, w jakiej kondycji są drzewa rosnące na ich posesji. Miasto stworzyło też cyfrowego bliźniaka mola. – Molo jest zabytkowe, a technologia pomaga nam jeszcze bardziej o nie zadbać, monitorować konstrukcję, przewidywać problemy i precyzyjnie planować konserwację – dodaje wiceprezydentka.
Współpraca z uczelniami
Część nowoczesnych systemów wykorzystujących AI ułatwia kontakty mieszkańców z urzędami, inne wspomagają władze lokalne w sprawnym zarządzaniu infrastrukturą lub usługami publicznymi. Bydgoszcz prowadzi dwa projekty pilotażowe: pierwszy to inteligentny dystrybutor korespondencji, który automatycznie przekazuje pisma obywateli do odpowiednich działów urzędu, a drugi – model językowy, który umożliwia urzędnikom wyszukiwanie informacji w wewnętrznych aktach prawnych za pomocą prostszego niż urzędniczy języka.
Czytaj więcej
Elektryczny Fiat 500, rowery elektryczne oraz karty miejskie ZTM można wygrać w warszawskiej lote...
– W wielu systemach zarządzania infrastrukturą wykorzystujemy robotykę czy AI. Badamy ich bezpieczeństwo, analizujemy ryzyka, np. przy badaniu ruchu sieciowego, anomalii związanych z cyberbezpieczeństwem, przygotowujemy miasto do inteligentnego zarządzania ruchem pojazdów czy wykrywaniem potencjalnie niebezpiecznych zdarzeń w miejskim systemie kamer monitoringu – mówi Grzegorz Hunicz, dyrektor Wydziału Informatyki i Telekomunikacji w UM Lublin. Dodaje, że samorząd tworzy portal dla mieszkańców, ułatwiający ich kontakt z urzędem. A przy szukaniu rozwiązań robotycznych współpracuje z lubelskimi uczelniami.