Ale jedynie 27,5 proc. samorządów wdrożyło AI w sposób systemowy. Najczęściej sztuczna inteligencja wspiera administrację (63 proc.), promocję i turystykę (47 proc.) oraz bezpieczeństwo publiczne (17 proc.).
We Wrocławiu AI była wykorzystywana jako wsparcie w rekrutacji do szkół, przedszkoli, domów kultury i na półkolonie. – Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce wdrożył chat AI, który pomaga rodzicom szybko i wygodnie uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące formalności oraz kryteriów przyjęć – mówi Agata Dzikowska, rzeczniczka prezydenta Wrocławia. Przypomina, że narzędzie jest dostępne przez całą dobę i znacznie odciąża pracę urzędów. – Co druga osoba rekrutująca dziecko do wrocławskich placówek korzysta z tego rozwiązania – dodaje Dzikowska. Dzięki temu rodzice mają pewność, że szybko dostaną rzetelną informację o jednym z ważniejszych etapów edukacji swoich dzieci.
Jak sztuczna inteligencja pomaga w codziennej pracy urzędu
Miasto wprowadziło też system automatycznego pomiaru ruchu rowerowego i pieszego z wykorzystaniem czujników PIR oraz kamer z AI, które w czasie rzeczywistym rozpoznają obiekty na ulicach. – Dane zbierane przez te urządzenia trafiają na miejską platformę analityczną, ułatwiając planowanie polityki mobilności i ocenę realizowanych działań – tłumaczy Dzikowska. Miasto razem z startupem ShenAI i Uniwersytetem Medycznym testuje też pomiar parametrów zdrowotnych, jak tętno czy ciśnienie, za pomocą kamer i algorytmów AI.
Czytaj więcej
Wspierany przez AI urzędnik będzie mógł zrobić więcej w krótszym czasie, a asystent AI łatwiej I...
A w Białej Podlaskiej sztuczna inteligencja pomaga codziennie w pracy urzędu i obsłudze mieszkańców. – Widzimy, w jak wielu obszarach AI ma praktyczne zastosowanie, jak przyspiesza obsługę mieszkańców i petentów, generowanie dokumentów i raportów, analizę budżetów i danych finansowych, upraszcza język urzędowy i wspomaga zarządzanie sytuacjami kryzysowymi – podkreśla prezydent Michał Litwiniuk. Pracownicy urzędu przeszli szkolenie z wykorzystania ChatGPT, dzięki któremu szybciej przygotowują dokumenty, raporty i analizują dane. – Dzięki temu sprawy załatwiamy szybciej, a mniej papierkowej roboty to więcej czasu na rozmowę i pomoc mieszkańcom – mówi prezydent. I dodaje, że AI nie zastąpi człowieka, ale pozwala lepiej i szybciej odpowiadać na potrzeby mieszkańców – tak, by urząd był bardziej przyjazny i skuteczny.