Reklama

Od połowy grudnia pociągi pojadą inaczej. Kogo zmiany dotkną najbardziej?

Modernizacja linii kolejowych pozwoli na uruchomienie nieczynnych od wielu lat tras, ale w niektórych miejscach będzie komplikować podróże.

Publikacja: 08.12.2025 15:06

W połowie grudnia PKP wprowadza nowy rozkład jazdy 2025/2026, w którym część pociągów przyspieszy dz

W połowie grudnia PKP wprowadza nowy rozkład jazdy 2025/2026, w którym część pociągów przyspieszy dzięki zakończonej modernizacji torów, ale niektóre zwolnią przez wciąż jeszcze prowadzone lub dopiero co rozpoczęte remonty

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie zmiany zostaną wprowadzone w nowym rozkładzie jazdy PKP na lata 2025/2026?
  • W których regionach zakończone modernizacje umożliwią szybsze podróże kolejowe?
  • Gdzie zostaną przywrócone trasy kolejowe po wielu latach przerwy?
  • Jakie zmiany w organizacji ruchu mogą wydłużyć czas podróży?

W połowie grudnia PKP wprowadza nowy rozkład jazdy 2025/2026, w którym część pociągów przyspieszy dzięki zakończonej modernizacji torów, ale niektóre zwolnią przez wciąż jeszcze prowadzone lub dopiero co rozpoczęte remonty. W takich miejscach zaplanowano zmiany w organizacji ruchu – m.in. trasy okrężne, wydłużone czasy jazdy oraz komunikację zastępczą.

Gdzie pojedziemy szybciej? Przykładowo na Dolnym Śląsku skróci się z 65 do 57 minut czas przejazdu na odcinku Legnica – Żagań, a na trasie Jaworzyna Śląska – Legnica pociągi przyspieszone pojadą 39 minut zamiast 51 minut, a osobowe zredukują czas podróży z 55 do 44 minut. W województwie kujawsko-pomorskim po 14 latach przerwy zostanie przywrócony ruch na linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek, gdzie zmodernizowane perony, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i nowe urządzenia sterowania ruchem umożliwią kursowanie pociągów z prędkością do 120 km/h.

Czytaj więcej

Kiedyś jeździły tu pociągi... Jak miasta rosną na terenach pokolejowych

Po półrocznych pracach wracają też pociągi na liniach Rypin – Brodnica oraz Brodnica – Jabłonowo Pomorskie: na tym drugim odcinku przejazd będzie krótszy o kwadrans. Na Pomorzu pociągi wracają na modernizowany odcinek Lębork – Słupsk, gdzie przez ponad trzy miesiące kursowała komunikacja zastępcza.

Reklama
Reklama

Powrót po 12 latach

W województwie śląskim po 12 latach pociągi znów dojadą do stacji Kłobuck. To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonych w 2024 r. prac między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka skróci się do 75 minut – przed inwestycją był o ponad pół godziny dłuższy. Z kolei w Małopolsce zakończono prace na pierwszym odcinku modernizowanej w ramach projektu „Podłęże–Piekiełko” linii kolejowej 104, co pozwoli na uruchomienie stacji Rabka Zaryte i wydłużenie połączeń regionalnych.

Na terenie Warmii i Mazur przywrócony zostanie ruch pociągów spalinowych na linii Giżycko – Korsze, gdzie wymieniono blisko 50 km torów. Od 14 grudnia między Ełkiem a Giżyckiem najszybsze pociągi już na całym odcinku pojadą z prędkością do 160 km/h, natomiast po zakończeniu wszystkich prac podróż między Ełkiem a Olsztynem skróci się o około 50 minut, a prędkość pociągów pasażerskich wzrośnie z 80 do 160 km/h.

W nowym rozkładzie 17 wybranych relacji obsługiwanych przez przewoźników dalekobieżnych i regionalnych zostało objętych cyklicznym układem odjazdów. Oznacza to stałe, powtarzalne minuty odjazdów pociągów na całej trasie. Cykliczne rozkłady obejmują m.in. takie trasy jak Warszawa – Gdynia, Bydgoszcz – Lublin, Olsztyn – Poznań, Warszawa – Bydgoszcz czy Warszawa – Berlin. Z ujednoliconych końcówek minutowych skorzystają także podróżni na relacjach regionalnych, m.in. Otwock – Pruszków, Piaseczno – Zegrze Południowe, czy Góra Kalwaria – Warszawa Gdańska.

Gdzie pociągi pojadą objazdami

Ale w różnych miejscach podróżować będzie się gorzej. Np. w Małopolsce na trasie pomiędzy Krakowem Głównym, Miechowem i Tunelem oraz na odcinku Kozłów – Sędziszów, gdzie prowadzone roboty spowodują skrócenie relacji, wprowadzenie tras okrężnych, ograniczenie postojów oraz wydłużenie czasów przejazdu, co potrwa do połowy przyszłego roku. W Łódzkiem modernizacja na trasie między Koluszkami, Piotrkowem Trybunalskim, Radomskiem i Częstochową spowoduje przekierowanie części składów na objazdy.

Czytaj więcej

Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze

W województwie śląskim przewidziane jest wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej na odcinku Opole – Częstochowa, przy czym składy PKP Intercity zostaną kierowane trasami okrężnymi przez Kędzierzyn-Koźle. Natomiast na Pomorzu utrzymana pozostanie nocna przerwa w ruchu między Słupskiem a Lęborkiem, zarazem wybrane połączenia dalekobieżne zostaną skrócone lub skierowane na trasy alternatywne.

Reklama
Reklama

Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe rozszerzy testowane od września kody QR, które po zeskanowaniu telefonem pokazują bieżące odjazdy z konkretnej stacji lub przystanku. Dotychczas dostępne były na Podhalu, Podlasiu, Lubelszczyźnie i Dolnym Śląsku. Od połowy grudnia ta funkcja obejmie wszystkie lokalizacje w Polsce – kody będą sukcesywnie pojawiać się na wszystkich stacjach i przystankach.

Transport
Samorządy kupują autobusy. Będzie więcej elektryków
Transport
Buspasy już nie dla elektryków. Dziś decyzje podejmują władze lokalne
Transport
Nowe połączenia kolejowe z regionalnymi lotniskami? Jeśli będą pieniądze
Transport
Rekordowy rok w inwestycjach tramwajowych w stolicy
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Duże miasta powalczą o pół miliarda zł unijnych dotacji na zeroemisyjne autobusy
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama