Dworzec Lublin – nowoczesne centrum komunikacyjne

Za niespełna miesiąc zakończy się budowa nowoczesnego Dworca Lublin. Przyszłe centrum komunikacyjne będzie gotowe jesienią i całkowicie zmieni jakość podróżowania mieszkanek i mieszkańców Lublina oraz całego województwa.

Publikacja: 29.09.2023 09:00

Budynek dworca wyróżnia niezwykły, nowoczesny projekt architektoniczny z ekologicznymi rozwiązaniami

Budynek dworca wyróżnia niezwykły, nowoczesny projekt architektoniczny z ekologicznymi rozwiązaniami

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z miastem Lublin

Zbliżamy się do sfinalizowania tej kluczowej dla miasta i regionu inwestycji – inteligentnego, nowoczesnego obiektu wraz z peronami i nowym układem drogowym. Powstanie w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny miasta z transportem regionalnym i dalekobieżnym. To jedna z największych inwestycji, na którą Lublin czekał od lat. Zepnie spójną klamrą wszystkie dotychczas realizowane przez nas zadania transportowe i drogowe. Dworzec Lublin będzie wizytówką naszego miasta oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych metropolii – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.

Trzykondygnacyjny budynek

Nowoczesny budynek Dworca Lublin wyróżnia niezwykły projekt architektoniczny.

W wielofunkcyjnym, trzykondygnacyjnym obiekcie zastosowano szereg rozwiązań podyktowanych troską o środowisko, m.in. poprzez użycie gruntowych pomp ciepła, które mają dostarczyć energię potrzebną do ogrzania budynku. Zmniejszeniu zużycia energii ma służyć pomysł realizacji „budynku w budynku”, czyli otoczenia hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Ponadto specjalny system odzyskiwania deszczówki zapewni wodę do podlewania roślin oraz do celów sanitarnych. Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie antysmogowej kostki brukowej. Zawarty w niej dwutlenek tytanu pod wpływem światła umożliwia przekształcenie toksycznych spalin w substancje nieszkodliwe dla zdrowia.

Filary mają formę ażurowych kielichów i nawiązują do ludowych wycinanek

Filary mają formę ażurowych kielichów i nawiązują do ludowych wycinanek

mat. pras.

Zadaszenie stanowisk autobusowych pokryte jest panelami fotowoltaicznymi. Natomiast część dachu budynku będzie pełnić funkcję użytkową. Zadaszenie obiektu wykonane jest w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi. Wejście na dach, znajdujący się na wysokości około 12 m nad poziomem terenu, jest zapewnione za pomocą dwóch klatek schodowych oraz wind, co umożliwia również dostęp osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Na użytkowym dachu o powierzchni około 6,7 tys. mkw. znajdują się obszary zielone oraz wydzielona barierkami strefa ogólnodostępna z traktami spacerowymi. Tam zlokalizowany jest też plac zabaw z parkiem linowym o długości około 18 m i wysokości 3 m oraz specjalną nawierzchnią, zapewniającą bezpieczną zabawę. Dodatkowo strefa ta zostanie wyposażona w stoliki z krzesłami oraz hamaki zapewniające możliwość wypoczynku.

Zarówno użytkowy dach, jak i zadaszenie nad stanowiskami dla autobusów wsparte są na olbrzymich wolno stojących charakterystycznych filarach. Mają one formę wysokich ażurowych kielichów. Te przestrzenne konstrukcje z rur stalowych z jednej strony stanowią architektoniczny wyróżnik i ozdobę budynku, nawiązując swoim stylem do formy ludowych wycinanek, a z drugiej spełniają funkcję użytkową, skrywając piony kanalizacji deszczowej. Na słupach zamontowano również oświetlenie.

W podziemnej kondygnacji budynku znajduje się obszerny parking typu Park&Ride. Przewidziano tam miejsca dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, samochodów elektrycznych oraz postoje typu Kiss&Ride.

Perony dla autobusów i busów

Obok nowoczesnego obiektu dworca powstały perony dla autobusów i busów z efektownym szklanym zadaszeniem, wspartym na filarach. Aby umożliwić kompleksową obsługę autobusów elektrycznych, przygotowano też stanowiska do ich ładowania. Przy ul. Krochmalnej zbudowano dwie nowe drogi, wzdłuż których powstało ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. W tamtym rejonie stanął również budynek socjalno-techniczny dla obsługi dworca, z częścią przeznaczoną dla kierowców komunikacji publicznej oraz obsługi technicznej.

Nowy układ drogowy

Kompleksową modernizacją objęto rejony ulic Krochmalnej, Gazowej, 1 Maja, Pocztowej, Dworcowej, Młyńskiej oraz ronda Sportowców. Z kolei plac Dworcowy – po całkowitym usunięciu ruchu kołowego – stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego.

Przed dworcem PKP powstały zatoki postojowe z miejscami typu Kiss&Ride umożliwiające postój na czas przesiadki pasażera na autobus lub pociąg. Tu także przewidziano postój TAXI. Architektonicznym przedłużeniem placu Dworcowego stała się ul. 1 Maja. Pojawiły się na niej nowe nasadzenia drzew i krzewów, a także 58 miejsc parkingowych i stojaki rowerowe. Przy przebudowie układu drogowego priorytetem stały się chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie, kanalizacja deszczowa i zieleń.

Dworzec Lublin posiada trzy kondygnacje, a na dachu znajduje się m.in. plac zabaw

Dworzec Lublin posiada trzy kondygnacje, a na dachu znajduje się m.in. plac zabaw

mat. pras.

– Termin zakończenia prac zgodnie z umową upływa 20 października. Potem nastąpi etap odbiorów oraz procedura związana z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Otwarcie dworca dla pasażerów będzie możliwe po zakończeniu niezbędnych formalności i uruchomieniu pierwszych funkcjonalności nowego obiektu. Zakładamy, że nastąpi to z początkiem 2024 roku. Wówczas zmieni się też układ połączeń komunikacji miejskiej, który uwzględni obsługę Dworca Lublin. Aktualnie w tym zakresie prowadzimy konsultacje społeczne – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

Przyjazna przestrzeń wokół

Zmieniło się też otoczenie. Cały teren Dworca Lublin został wyposażony w niezwykle funkcjonalną i dekoracyjną infrastrukturę, pełniącą funkcję miejsca odpoczynku dla podróżujących. Obszar jest kompleksowo zagospodarowany i wyposażony m.in. w elementy małej architektury, lekkie zadaszenia, miejsca do pozostawienia rowerów oraz zieleń. Nasadzenia obejmują około 100 nowych drzew i ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.

Nie zabrakło również monitoringu, oświetlenia, instalacji hotspot oraz elementów informacji pasażerskiej. Na Dworcu Lublin obsługa pasażera odbywać się będzie z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów informacji pasażerskiej i przystankowej. Całość dostosowano też do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Dofinansowanie z UE

Budowa Dworca Lublin oraz modernizacja pobliskich ulic jest realizowana w ramach projektu „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Jego wartość całkowita wynosi ponad 340 mln zł, a dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020 to prawie 194 mln zł.

Dworzec Lublin w liczbach:

- trzykondygnacyjny budynek,

- parking podziemny dla 174 samochodów w formie Park&Ride

- 122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,

- 53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,

- 13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,

- 4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,

- 67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,

- 11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,

- około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,

- 1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,

- nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.

Materiał powstał we współpracy z miastem Lublin

Materiał powstał we współpracy z miastem Lublin

Zbliżamy się do sfinalizowania tej kluczowej dla miasta i regionu inwestycji – inteligentnego, nowoczesnego obiektu wraz z peronami i nowym układem drogowym. Powstanie w pełni funkcjonalny węzeł, integrujący transport wewnętrzny miasta z transportem regionalnym i dalekobieżnym. To jedna z największych inwestycji, na którą Lublin czekał od lat. Zepnie spójną klamrą wszystkie dotychczas realizowane przez nas zadania transportowe i drogowe. Dworzec Lublin będzie wizytówką naszego miasta oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych dla innych metropolii – mówi Krzysztof Żuk, prezydent Miasta Lublin.

Pozostało 91% artykułu
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4