Autobusy wodorowe wyjeżdząją na ulice polskich miast

Do piątego sierpnia autobus wodorowy Nesobus będzie testowany na ulicach Wrocławia na trasie linii 142.

Publikacja: 18.07.2024 06:00

Nesobus testowany na ulicach Wrocławia

Nesobus testowany na ulicach Wrocławia

Foto: UM Wrocław

Niektóre samorządy już zakupiły do swojego taboru tego typu pojazdy. – Posiadamy ok. 330 autobusów miejskich, z czego 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Pierwszy „wodorowiec” w barwach MPK Poznań zadebiutował na liniach komunikacyjnych w czasie ubiegłorocznego Dnia bez Samochodu – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik poznańskiego MPK.

Co trzeba wiedzieć o Nesobusie, autobusie wodorowym testowanym przez Wrocław?

Testowany we Wrocławiu autobus ma 12 metrów długości i może pomieścić do 93 pasażerów, w tym 37 na miejscach siedzących. Pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze. Ma zasięg do 450 km, co oznacza, że może być użytkowany bez tankowania przez dwa dni, a samo tankowanie trwa zaledwie 15 minut.

Czytaj więcej

Uczniowie krakowskich podstawówek w wakacje jeżdżą za darmo

Pasażerowie mają dostęp do internetu 5G, Wi-Fi, ładowarek indukcyjnych i standardowych, pięciu monitorów wewnętrznych oraz systemu informacji pasażerskiej z aktualnymi wiadomościami i planem trasy. Autobus posiada pięć kompozytowych butli typu IV od firmy Hexagon, każda o pojemności 312 litrów – łącznie mogą one przechować 37,5 kg wodoru, co pozwala Nesobusowi przejechać do 450 km na jednym tankowaniu, które trwa 15 minut.

System napędowy Nesobusa opiera się na dwóch silnikach elektrycznych ZF o łącznej mocy 250 kW. Mogą one działać w temperaturach od -30 stopni Celsjusza do nawet +50 stopni.

Pojazdy wodorowe emitują jedynie parę wodną. Oznacza to, że Nesobus, który od kilku dni kursuje po wrocławskich ulicach, nie jest odpowiedzialny za emisję ani grama szkodliwych substancji. - Wrocławskie MPK, nieustannie dąży do poprawy jakości życia swoich mieszkańców, także w wymiarze ekologii i zrównoważonego transportu. Wprowadzenie testów autobusów wodorowych Nesobus to krok w przyszłość, który nie tylko zmniejszy emisję szkodliwych substancji, ale również podniesie komfort i bezpieczeństwo podróży naszych pasażerów – mówi Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.

We Wrocławiu wkrótce, poza Nesobusem, rozpoczną się też testy wodorowego Solarisa i Mercedesa. Inne miasta też już testowały takie pojazdy.

Po jakich jeszcze miastach jeździły autobusy wodorowe?

Od 27 czerwca do 3 lipca pasażerów komunikacji publicznej w Lublinie woził Nesobus wyprodukowany przez spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Ten ekologiczny pojazd trafił do obsługi linii 1, 3, 4, 7 oraz 44. To już kolejny test autobusu wodorowego w Lublinie. Przypomnijmy, że w listopadzie 2022 r. odbyły się testy wodorowca wyprodukowanego przez spółkę ARTHUR BUS w lubelskim zakładzie przy ul. Frezerów.

Czytaj więcej

Mieszkańców Krakowa czekają podwyżki biletów komunikacji miejskiej. Od kiedy?

Z kolei Miejski Zakład Komunikacji w Koninie od 7 lipca 2022 roku użytkuje autobus wodorowy. - Jest to Solaris Urbino 12 Hydrogen. Umowa dzierżawy z Solaris Bus&Coach sp. z o. o. została zawarta na 4 lata. Miesięczny czynsz dzierżawny wynosi 49 395 zł netto – podaje Magdalena Przybyła, prezes MZK w Koninie.

Przybyła zdradza, że spółka ubiega się o dofinansowanie do zakupu kolejnych autobusów wodorowych. Zależy jej na wsparciu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Zielony Transport Publiczny. Wniosek uzyskał rekomendację do dofinansowania , a przewoźnik chce kupić 10 pojazdów. Poza tym MZK w Koninie chce pozyskać środki unijne z funduszy dla Wielkopolski także na 10 autobusów. - Konin stawia na autobusy wodorowe – podkreśla pani prezes.

W Poznaniu autobusy wodorowe na co dzień są wykorzystywane do przewozu pasażerów i już na stałe wpisały się w krajobraz stolicy Wielkopolski. Agnieszka Smogulecka, z MPK Poznań zapowiada, że spółka zamierza kontynuować proces wymiany taboru, choć te najnowocześniejsze pojazdy nie są tanie, dlatego też MPK Poznań, kupując je, korzysta z dofinansowań zewnętrznych - unijnych i krajowych.

Aktualnie przedsiębiorstwo oczekuje na rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie (z programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez NFOŚiGW) na zakup 17 przegubowych autobusów elektrycznych oraz dziewięciu pojazdów o standardowej długości 12 metrów - elektrycznych z wodorowym ogniwem paliwowym.

- Postępowania przetargowe dotyczące zakupu: dziewięciu przegubowych autobusów elektrycznych (z możliwością rozszerzenia zakupu o maksymalnie osiem takich samych pojazdów) oraz 5 autobusów standardowej długości z napędem wodorowym – mówi rzecznik MPK w Poznaniu.

Czytaj więcej

Co pasażerowie zostawiają w autobusach i tramwajach?

Wynajem autobusów wodorowych też jest opłacalny

Jak przekazała nam Paulina Chełmińska, z gdańskiego ratusza to miasto nie kupiło na własność autobusów wodorowych, ale będą one dostarczone na podstawie 10-letniej umowy najmu. - Autobusy Nesobus będą dostarczane do Gdańska stopniowo. Pierwsze z nich zobaczymy na ulicach miasta już pod koniec lipca – mówi urzędniczka.

10-letnia umowa najmu opiewa na kwotę 171 mln zł. - Nie jest to zakup. a najem, co oznacza, że wszelkie ryzyka związane z serwisem czy naprawą pojazdów będą leżały po stronie dostawcy, spółki PAK PCE Polski Autobus Wodorowy z Konina. Po stronie naszej spółki jest tylko przeszkolenie kierowców do obsługi połączeń - mówi Paulina Chełmińska.

Również Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) w Warszawie prowadziły testy w sumie trzech autobusów wodorowych marek: Nesobus, Autosan oraz Solaris. - Wypadły pozytywnie, natomiast na decyzję co do zakupu należy jeszcze poczekać. Nasza Spółka od wielu lat praktykuje testy różnych nowatorskich rozwiązań, zanim wprowadzi je na szerszą skalę do obsługi pasażerów – mówi Adam Stawicki, rzecznik MZA w Warszawie. Dodaje, że testy autobusów wodorowych miały na celu poznanie specyfiki ich obsługi, efektywności wykorzystania w obsłudze różnych linii, wreszcie niezawodności zastosowanych rozwiązań.

- Nie da się ukryć, że koszt zarówno pojazdów, jak i paliwa jest wysoki, ale trzeba pamiętać, że jest to nadal młoda technologia, która będzie udoskonalana, co powinno skutkować bardziej atrakcyjnymi warunkami kupna i eksploatacji – mówi Stawicki.

Niektóre samorządy już zakupiły do swojego taboru tego typu pojazdy. – Posiadamy ok. 330 autobusów miejskich, z czego 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Pierwszy „wodorowiec” w barwach MPK Poznań zadebiutował na liniach komunikacyjnych w czasie ubiegłorocznego Dnia bez Samochodu – mówi Agnieszka Smogulecka, rzecznik poznańskiego MPK.

Co trzeba wiedzieć o Nesobusie, autobusie wodorowym testowanym przez Wrocław?

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację
Transport
Strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się jesienią
Transport
Rekreacja w mieście. Jak dojechać na tereny zielone komunikacją publiczną
Transport
Rowerzyści w Krakowie sami naprawiają ścieżki rowerowe. Urzędnicy nie są zadowoleni
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
Przyspieszą pociągi w śląskiej aglomeracji
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki