Wzrost atrakcyjności transportu szynowego sprzyja przejmowaniu pasażerów z transportu indywidualnego, a tym samym zmniejszaniu negatywnego wpływu transportu na środowisko i warunki życia mieszkańców.
Wnioskodawcą i beneficjentem jest gmina i miasto Szczecin, a podmiotem odpowiedzialnym za rzeczową realizację – Tramwaje Szczecińskie sp. z o.o. występująca w roli inwestora zastępczego.
Projekt „Przebudowa torowisk tramwajowych w Szczecinie – etap II” współfinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, PRIORYTET: VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, DZIAŁANIE: 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach oraz uwzględniony do dofinansowania w ramach kolejnej perspektywy finansowej z programu FEnIKS 2021–2027 – Działanie FENX.03.01 Transport miejski.
Szacunkowy koszt to 592,5 mln zł, z czego dofinansowanie UE wynosi 356,2 mln zł.
Równocześnie z torową rewolucją w Szczecinie realizowana jest inna inwestycja związana z infrastrukturą tramwajową, a dofinansowana z UE.
Nowe torowiska i pętla na ul. Szafera
Przebudowa ul. Szafera na odcinku od al. Wojska Polskiego do Hali Widowiskowo-Sportowej wraz z budową torowiska i pętli została wykonana jako jedno z zadań w ramach projektu „Budowa nowych tras tramwajowych w Szczecinie”. Projekt otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 i działania 6.1. Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
Przebudowa ul. Szafera objęła odcinek od włączenia istniejącej ul. Szafera do al. Wojska Polskiego do skrzyżowania z ul. Romera – długość ok. 1,2 km. Powstały drogi o dwóch dwupasmowych jezdniach z torowiskiem tramwajowym dwukierunkowym, zabudowanym umożliwiającym poruszanie się autobusów komunikacji miejskiej. Wzdłuż jezdni zbudowano chodniki i drogi rowerowe.
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera w pobliżu hali widowiskowo-sportowej ma cztery perony tramwajowe długości 90 metrów każdy.
Lokalizacja oraz przyjęte rozwiązania projektowe pętli tramwajowo-autobusowej wraz z parkingiem zostały dobrane w taki sposób, by zachęcić do zamiany środka transportu z pojazdu samochodowego na transport publiczny.
Przebudowa Szafera II i III etap
Obecnie realizowany jest projekt pn. „Przebudowa ulicy Szafera (od. al. Wojska Polskiego do ul. Sosabowskiego), etap realizacyjny II i III – przebudowa ulicy Szafera od skrzyżowania z ul. Romera i ul. Modrą do ul. Sosabowskiego”.
W ramach tego zadania budowana jest droga dwupasmowa dwukierunkowa do ulicy Sosabowskiego/Taczaka wraz ze ścieżką rowerową i chodnikami. Dzięki tej inwestycji z nowej oraz już istniejących arterii powstanie droga dwupasmowa dwukierunkowa łącząca ulicę Krzywoustego z al. Wojska Polskiego/rondem Olszewskiego.
Znacząco odmieni to komunikację w rejonie ul. Szerokiej, dojazd do Bezrzecza i Osiedla Zawadzkiego. Nowe torowisko zostanie połączone z ul. Żołnierską, a obsługę linii tramwajowych ze zlikwidowanej pętli Krzekowo przejmie pętla Szafera.
Powstanie blisko 2000 mtp, trzy przystanki autobusowo-tramwajowe, jeden tramwajowy i dwie zatoki autobusowe.
Inwestycja rozpoczęła się w lutym 2023 r. Wykonawca: Konsorcjum firm – TORMEL sp. z o.o. – Lider Konsorcjum STANLED I sp. z o.o. Partner Konsorcjum ma dwa lata na zrealizowanie tego zadania. Wartość kontraktu to 101 781 430,46 zł.
Tekst przygotowany przez TRAMWAJE SZCZECIŃSKIE sp. z o.o.
Nowa pętla tramwajowo-autobusowa przy ul. Szafera ma cztery perony tramwajowe długości 90 m każdy
mat.pras.