Najbliższe dwanaście miesięcy będzie dla samorządów szansą na przyspieszenie inwestycji w zrównoważony transport. Perspektywa napływu środków w ramach odblokowanego KPO i unijnych programów regionalnych czy nowe pule dopłat z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozwolą zwłaszcza na powiększenie zeroemisyjnych flot autobusów miejskich.
– Oczekujemy, że w 2024 roku rynek autobusów wesprą unijne granty z nowej perspektywy finansowej funduszy europejskich, FEniKS i Polski Wschodniej. Biorąc pod uwagę wytyczne Parlamentu Europejskiego zakładające od 2030 r. zeroemisyjność wszystkich nowych autobusów miejskich, mamy sporo do zrobienia – mówi Aleksander Kierecki, szef firmy JMK Analizy Rynku Transportowego.
Jakie działania w zakresie elektryfikacji transportu podjęły samorządy w 2023 roku?
Na razie początek bieżącego roku przynosi efekty działań podejmowanych przez samorządy w roku ubiegłym. Przykładem jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), która w ostatnich tygodniach 2023 r. zainwestowała ponad 97 mln zł w powiększenie floty elektrobusów. Zakup objął 32 elektryczne solarisy wraz z systemem ładowania. Jak podaje Transinfo, władze GZM bardzo się spieszyły, gdyż chodziło o konieczność zakończenia i rozliczenia do końca roku projektu dotowanego m.in. funduszami unijnymi na lata 2014–2020. Nowe autobusy elektryczne zostały rozdzielone pomiędzy samorządowych przewoźników: przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu oraz Świerklańcu.
Czytaj więcej
Do przejścia na samochody elektryczne najlepiej przygotowane są Norwegia, Austria i Holandia. Polska uzyskała 39 punktów na 100 możliwych, co klasyfikuje ją jako kraj wschodzący. Zabrakło nam zaledwie 1 punktu, aby znaleźć się w wyższej kategorii.
Inne samorządy szykują przetargi. W ubiegłym tygodniu Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu uruchomił postępowanie na zakup czterech autobusów z napędem hybrydowym, z opcją na następne dwa. Dołączą do 15 hybryd już eksploatowanych przez toruńskiego przewoźnika. Z kolei 17 stycznia prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreślił, że stolica będzie kupować kolejne autobusy elektryczne. – Realizujemy plan, by jak największy odsetek komunikacji miejskiej był przyjazny dla środowiska – powiedział. W tej chwili już prawie 40 proc. autobusów, które poruszają się po ulicach miasta, to pojazdy z napędem alternatywnym, przyjaznym dla środowiska: gazowe, elektryczne i hybrydowe. – Będziemy kontynuowali te zakupy. W najbliższych tygodniach będziemy podpisywali nowe zamówienia na kilkanaście nowych elektryków, a w perspektywie nawet na sto nowych autobusów elektrycznych – dodał Trzaskowski.