Strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się jesienią

Już jesienią strefa płatnego parkowania w Warszawie powiększy się o Saską Kępę i Kamionek na Pradze Południe, a od lutego przyszłego roku także o Stary Mokotów, Wyględów, Wierzbno, Ksawerów, Sielce i część Sadyby.

Publikacja: 31.08.2024 08:46

W Warszawie pojawi się więcej parkomatów - staną m.in. na Saskiej Kępie

W Warszawie pojawi się więcej parkomatów - staną m.in. na Saskiej Kępie

Foto: Adobe Stock

Pod koniec roku trzeba będzie też płacić za pozostawienie samochodu na wrocławskim Nadodrzu. - Rozszerzanie strefy o kolejne osiedla odbywa się na wniosek rad osiedli, które taki wniosek, w formie podjętej przez siebie uchwały, kierują do Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu w Urzędzie Miejskim Wrocławia – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Warszawa: Od kiedy trzeba będzie płacić za parkowanie na Saskiej Kępie?

Od czwartego listopada Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie powiększy się o część Pragi Południe. Dokładnie o Saską Kępę i Kamionek.

Od 7 września kierowcy przy niektórych ulicach na Saskiej Kępie i Kamionku nie zaparkują, bo trwają tam prace przy wyznaczaniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. W listopadzie ma się zakończyć w Warszawie montaż nowoczesnych parkomatów. Jak podaje stołeczny ratusz wieloletnia umowa na ich zakup, instalację oraz utrzymanie obejmuje całą strefę, czyli jej obecny obszar (wymiana wszystkich istniejących maszyn) oraz najbliższe rozszerzenie. Oznacza to, że nowe obszary na Kamionku i Saskiej Kępie będą od razu wyposażone w najnowsze dostępne na rynku urządzenia. Łącznie stanie tam 155 parkomatów. Wszystkie będą obsługiwały szereg nowoczesnych metod płatności (karta, NFC, BLIK itd.). Dzięki wbudowanemu czytnikowi kodów QR pozwolą też na przedłużenie czasu parkowania (obecnie ta możliwość jest dostępna tylko w aplikacjach mobilnych, które oczywiście też będą działać w nowej strefie).

Już ruszyła kampania informacyjna dla mieszkańców. Wnioski o abonamenty parkingowe będą mogli oni składać miesiąc wcześniej, czyli od początku października. O wydanie abonamentu parkingowego mieszkańcy mogą występować do Zarządu Dróg Miejskich. Do wyboru są dwa rodzaje, które różnią się kosztem oraz zasięgiem uprawnień. Są też dwa sposoby ich wyrobienia – stacjonarnie lub przez internet.

155

Tyle parkomatów stanie na Kamionku i Saskiej Kępie

Uchwałę o strefie płatnego parkowania na Saskiej Kępie i Kamionku stołeczni radni podjęli na początku 2023 roku, ale unieważnił ją ówczesny wojewoda mazowiecki. Sprawa trafia do sądu administracyjnego. Nowy wojewoda wycofał ją w tym roku.

Warszawa: Na Mokotowie też trzeba będzie płacić za parkowanie

Ale to jeszcze nie koniec. W czwartek Rada Warszawy zdecydowała, że strefa płatnego parkowania zostanie rozszerzona o kolejną część Mokotowa. Za przyjęciem tej uchwały głosowało 41 radnych, przeciw było 15.

W uchwale zapisano, że rozszerzenie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego (SPPN) nastąpi od 3 lutego 2025 roku. Będzie ona obejmowała obszar Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.

Poza tym zmieni się też zasięg abonamentu rejonowego. Będzie obejmował obszar o promieniu 200 metrów od adresu zameldowania mieszkańca, podczas gdy do tej pory wynosi 100 metrów, i do ośmiu parkomatów w pobliżu. Zwiększone zostaną opłaty za postój pojazdów na prawach wyłączności. Stołeczny ratusz przypomina, że z opłat za parkowanie zwolnione zostały pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne.

Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego istnieje w Warszawie od 1999 roku. Na początku obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Z czasem jej obszar powiększono o część obszaru Woli, Ochoty, Mokotowa, Żoliborza i Pragi Północ.

We Wrocławiu na uruchomienie strefy płatnego parkowania czekają też kolejne osiedla, m.in Powstańców Śląskich

Wrocław: Mieszkańcy proszą o włączenie do strefy płatnego parkowania

Jesienią strefa płatnego parkowania we Wrocławiu powiększy się o kolejne miejsca postojowe. Tym razem przybędzie to 108 miejsc postojowych, które pojawią się na osiedlu Nadodrze. - Rozszerzanie strefy inicjuje cały proces konsultacji, analiz, koncepcji, opracowania projektów i finalnego wdrożenia strefy w postaci wyniesienia oznakowania oraz ustawienia parkometrów - mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

W tej chwili wrocławska SPP (wraz z ŚSPP) liczy ponad dziewięć tysięcy miejsc postojowych. Urzędnicy zapowiadają, że wdrażanie strefy na osiedlu Nadodrze odbywać się będzie etapami. Pierwszy etap jest w realizacji, a wybrany w przetargu wykonawca w najbliższych dniach rozpocznie wynoszenie oznakowania w lokalizacjach m.in. ul. B. Drobnera, Władysława Łokietka, na pl. św. Macieja, ul. Prusa oraz ul. Kilińskiego.

- Nanoszenie oznakowania zajmie ok. 10 tygodni. Ustawienie parkomatów i wdrożenie opłat nastąpi pod koniec bieżącego roku – zapowiada wrocławska urzędniczka. Zdradza przy tym, że jeśli na najbliższej sesji budżetowej radni przydzielą zarządowi środki finansowe, to będzie on mógł ogłosić przetarg na wyniesienie oznakowania.

- Trudno jednak w tej chwili wyrokować, czy będzie to jeszcze rok 2024 czy już 2025 – mówi przedstawicielka Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu. Podkreśla jednocześnie, że terminowe i zgodne z reżimem technologicznym nanoszenie oznakowania poziomego w okresie jesienno-zimowym jest obarczone ogromnym ryzykiem, z uwagi na występowanie opadów oraz niskie temperatury.

Szacunkowa docelowa liczba miejsc postojowych w SPP dla całego osiedla Nadodrze to ok. 2-2,5 tys. miejsc.

We Wrocławiu na uruchomienie strefy płatnego parkowania czekają też kolejne osiedla, m.in Powstańców Śląskich. - W przyszłym roku chcemy wprowadzić organizację ruchu przygotowującą pod płatne parkowanie na całości osiedli: Nadodrze, Ołbin oraz Powstańców Śląskich, by od 2026 roku rozpocząć pobieranie opłat wraz funkcjonowaniem nowej umowy z operatorem strefy płatnego parkowania – zapowiada Ewa Mazur. W 2027 roku Władze Wrocławia planują objąć opłatami osiedle Gajowice.

Pod koniec roku trzeba będzie też płacić za pozostawienie samochodu na wrocławskim Nadodrzu. - Rozszerzanie strefy o kolejne osiedla odbywa się na wniosek rad osiedli, które taki wniosek, w formie podjętej przez siebie uchwały, kierują do Biura Zrównoważonej Mobilności Urzędu w Urzędzie Miejskim Wrocławia – mówi Ewa Mazur z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

Warszawa: Od kiedy trzeba będzie płacić za parkowanie na Saskiej Kępie?

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację
Transport
Rekreacja w mieście. Jak dojechać na tereny zielone komunikacją publiczną
Transport
Rowerzyści w Krakowie sami naprawiają ścieżki rowerowe. Urzędnicy nie są zadowoleni
Materiał Promocyjny
Jak wygląda auto elektryczne