Materiał przygotowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Rozwój czystego transportu publicznego to jedno z głównych zadań, jakie realizuje stolica we współpracy z podwarszawskimi gminami. Rada m.st. Warszawy przyjęła plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej – SUMP (Sustainable Urban Mobility Plan). Dzięki niemu Warszawa oraz otaczające ją jednostki samorządu terytorialnego otrzymały długoterminową i spójną strategię mobilności. W planie uwzględniony został obszar całej metropolii warszawskiej – 70 gmin i 9 powiatów o łącznej powierzchni 6 tys. km kw., w których mieszka ponad 3 mln osób.
– Cały czas staramy się rozwijać sieć połączeń na obszarze metropolii warszawskiej, która powinna działać jako jeden wspólny organizm, m.in. właśnie pod względem komunikacyjnym – mówił w okresie konsultacji społecznych planu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. – Zrównoważona mobilność to zarówno dobre drogi, równe, wygodne dla wszystkich użytkowników chodniki i ścieżki rowerowe, jak i poprawa dostępności transportu publicznego dla jak największej liczby mieszkańców całej metropolii warszawskiej – dodał prezydent stolicy.
Fundusze europejskie wsparciem dla czystego transportu
Warszawa jest jednym z największych organizatorów transportu publicznego na świecie. Posiada bardzo rozbudowany system transportowy, którego modernizacja – ze względu na koszty oraz kwestie techniczne i proceduralne – jest procesem długotrwałym. Warszawa inwestuje w niskoemisyjny transport szynowy: przede wszystkim w budowę II linii metra, trasy tramwajowe oraz budowę nowej zajezdni w Annopolu. Są to inwestycje bardzo kosztowne, co w zestawieniu z obniżonymi radykalnie dochodami miasta (obniżenie podatku PIT, brak wpływu z opłat tytułu użytkowania wieczystego, pandemia) powoduje konieczność dokonywania wyboru inwestycji priorytetowych i przesuwania w czasie pozostałych programów inwestycyjnych.
Niezbędnym wsparciem dla rozwoju czystego transportu są fundusze europejskie oraz krajowe programy, bez których proces ten odbywałby się znacznie wolniej. Na budowę II linii metra Warszawa pozyskała prawie 3,8 mld zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020. Szybka Kolej Miejska otrzymała z tego programu ponad 200 mln zł na zakup taboru i modernizację zaplecza technicznego. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 korzystało również MZA. Dotacja 281 mln zł pozwoliła na zakup 130 autobusów elektrycznych oraz budowę stacji ładowania na wybranych zajezdniach i pętlach autobusowych.