Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów

Miasta położone w bezpośrednim sąsiedztwie kolei dużych prędkości (KDP) nie zostaną od niej odcięte - deklaruje spółka CPK.

Publikacja: 10.10.2024 13:27

Projektowany igrek KDP będzie pierwszą trasą kolejową, po której pociągi mają jeździć z prędkością d

Projektowany igrek KDP będzie pierwszą trasą kolejową, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 320 km/h

Foto: CPK/mat.pras.

To odpowiedź m.in. na protesty Kalisza, którego mieszkańcy obawiają się braku możliwości dostępu do korzyści z projektowanego igreka – pierwszej trasy kolejowej, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 320 km/h. CPK planuje bowiem budowę łącznic, które umożliwią szybkim pociągom zjazd z linii KDP na istniejącą infrastrukturę i dojazd do miasta.

- Pociągi jadące po linii KDP będą miały możliwość zarówno ominięcia miasta by osiągnąć jak najszybszy czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi lub będą mogły zjechać do miasta, zatrzymać się na stacji ruszyć w dalszą drogę linią KDP – tłumaczy spółka.

Łącznice dla pierwszych trzech miast

Ile pociągów pasażerskich będzie zatrzymywać się na poszczególnych stacjach zależy od organizatorów transportu i decyzji komercyjnych podejmowanych przez przewoźników pasażerskich. Przykładowo planowany układ torowy wokół Kalisza umożliwi najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta jak i wjazd do dworca w jego centrum.

Czytaj więcej

Kolej odmraża wielkie projekty deweloperskie. Ruszy budowa Warszawy Gdańskiej

Na razie przewidziano budowę łącznic dla trzech miast: Kalisza, Sieradza i Pleszewa. W perspektywie 2040 r. planowane jest zatrzymywanie się w Kaliszu pociągów kursujących po dwóch liniach KDP: w relacji Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin, a także w relacji Zielona Góra – Leszno – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa. Już w perspektywie 2035 r. będącej obecnie przedmiotem konsultacji przewidziano, że w Kaliszu pojawią się pociągi KDP jadące do Poznania, Łodzi oraz Krakowa.

Także w Sieradzu docelowo mogą pojawić się pociągi z różnych linii KDP. Pod uwagę brane są linie: Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin, Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Białystok, Kraków – Łódź – Kalisz – Poznań – Szczecin, Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Szczecin oraz Jelenia Góra – Wałbrzych – Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Lublin.

Sieradz będzie hubem przesiadkowym

W samym  Sieradzu stacja kolejowa zostanie całkowicie przebudowana. Inwestycja będzie podstawą do stworzenia multimodalnego węzła przesiadkowego, w którym pociągi stanowić będą przedłużenie lokalnych środków transportu, takich jak autobusy czy samochody. - Przygotowywane inwestycje całkowicie odmienią okolice dworca przekształcając je w nowoczesne centrum przesiadkowe – informuje CPK.

Planowana jest integracja dworca kolejowego i autobusowego, a także zwiększenie dostępności do stacji kolejowej od północnej strony miasta, dzięki rozbudowie sieci dróg dojazdowych, parkingów i dróg rowerowych.  Powstanie szerokie przejście podziemne z drogą rowerową, będące nowym połączeniem pieszo-rowerowym w mieście.

Czytaj więcej

Śląsk chce zatrzymać budowę szprychy CPK

W połowie przyszłego tygodnia mija czas na zgłaszanie - w ramach trwających jeszcze konsultacji społecznych - uwag i wniosków do tzw. horyzontalnego rozkładu jazdy. Jest to koncepcja pasażerskich połączeń kolejowych opartych na stałych liniach komunikacyjnych tworzących cykliczny i przejrzysty harmonogram połączeń, mających obowiązywać w roku 2034/2035, a więc wtedy, gdy zaczną kursować koleje dużych prędkości. Rozkład pozwoli wyznaczać, o której godzinie pociąg powinien pojawiać się na danej stacji, aby zapewnić wygodne przesiadki i budować jak najbardziej efektywne relacje.

Ostateczny kształt tras, liczba postojów i prędkość maksymalna  pociągów będą zależały od poszczególnych przewoźników. Dla pasażerów ma się to wiązać ze spadkiem cen biletów oraz poprawą oferty przewozowej, bo od 2030 r. zacznie obowiązywać liberalizacja rynku przewozów dalekobieżnych, wynikająca ze zobowiązań unijnych.

Skomunikowany będzie każdy powiat

Zakłada się, że bazą dla komunikacji dalekobieżnej staną się powiaty, pomiędzy którymi planowany system powinien umożliwiać swobodne podróże transportem zbiorowym. To ważne, ponieważ połączenia kolejowe zdefiniowane w horyzontalnym rozkładzie jazdy mają zapewnić dostęp do systemu kolei dalekobieżnej z każdego powiatu bezpośrednio pociągiem dalekobieżnym albo skomunikowanym z nim pociągiem regionalnym lub autobusem.

Gdzie i kiedy powstaną kolejne – poza igrekiem – linie KDP, dokładnie nie sprecyzowano. W fazie projektowej miała być linia z Katowic do czeskiej Ostrawy, której przebieg został już wybrany w wariancie inwestorskim. Jednakże to przedsięwzięcie napotkało na ogromy opór lokalnej społeczności z uwagi na przebieg przez mocno zurbanizowane tereny oraz konieczność wyburzeń wielu domów mieszkalnych m.in. w Mikołowie.

Czytaj więcej

Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

Natomiast jeszcze w sierpniu pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek zatwierdził jako wariant inwestorski przebieg linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku od przyszłego węzła CPK w rejonie Baranowa, poprzez Płock do Włocławka. Według przeprowadzonych analiz, na tym przebiegu o długości ok. 150 km jest najmniejsza liczba zabudowanych nieruchomości, które trzeba będzie wywłaszczyć pod realizację inwestycji.

Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – poinformowała spółka. Na linii nr 5, na odcinku CPK – Lipno tory będą dostosowane do prędkości 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk – Włocławek – do 250 km/h. Obie linie mają być przeznaczone zarówno dla ruchu pasażerskiego jak i towarowego.

To odpowiedź m.in. na protesty Kalisza, którego mieszkańcy obawiają się braku możliwości dostępu do korzyści z projektowanego igreka – pierwszej trasy kolejowej, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 320 km/h. CPK planuje bowiem budowę łącznic, które umożliwią szybkim pociągom zjazd z linii KDP na istniejącą infrastrukturę i dojazd do miasta.

- Pociągi jadące po linii KDP będą miały możliwość zarówno ominięcia miasta by osiągnąć jak najszybszy czas przejazdu pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi lub będą mogły zjechać do miasta, zatrzymać się na stacji ruszyć w dalszą drogę linią KDP – tłumaczy spółka.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach
Transport
Jak polskie miasta świętują Europejski Tydzień Mobilności?
Transport
W złym stanie prawie połowa dróg w Polsce. Nowy raport
Transport
Potrzebne stacje dla wodorowej floty
Transport
Największy atak w historii. Oszuści wzięli na cel miejską komunikację