Tekst przygotowany przez Urząd m.st Warszawy
W czwartek, 7 grudnia, warszawscy radni na wniosek prezydenta stolicy przyjęli uchwałę o wprowadzeniu strefy czystego transportu (STC) w Warszawie. To nie tylko wymóg ustawowy, wynikający z zapisów przyjętych przez Sejm w 2021 r., ale także racjonalne działania, które mają uchronić mieszkańców miast przed przewlekłymi chorobami i zgonami powodowanymi przez zanieczyszczone powietrze. Wszystkie zmiany będą wprowadzane w Warszawie harmonijnie, przy wielu wyjątkach i ulgach, jednak w perspektywie kilku lat poprawa jakości środowiska będzie diametralna.
Konieczność dziejowa i życiowa
Każdy z nas widział auto, z którego rury wydechowej unosi się chmura czarnego, trującego dymu. Dotyczy to przede wszystkim samochodów starych i z silnikiem Diesla. Jest to szczególnie odczuwalne w obszarach zurbanizowanych i ma ogromny wpływ na zdrowie mieszkańców.
Skala problemu jest ogromna. Według Europejskiej Agencji Środowiska z powodu zanieczyszczenia środowiska tylko w Polsce notujemy ponad 40 tys. przedwczesnych zgonów rocznie. Oznacza to, że wskutek zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera ponad dziesięć razy więcej osób niż wskutek wypadków drogowych.