Dolny Śląsk sprzyja rowerzystom

Region konsekwentnie rozwija różnorodną infrastrukturę dla miłośników jazdy na rowerze. Walory naturalne sprawiają, że są tu tereny atrakcyjne zarówno do jazdy rekreacyjnej, jak i dla zawodowców.

Publikacja: 07.08.2023 09:00

Region oferuje bardzo szerokie możliwości spędzania czasu na rowerze – od spokojnych przejażdżek mal

Region oferuje bardzo szerokie możliwości spędzania czasu na rowerze – od spokojnych przejażdżek malowniczymi trasami...

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Dolny Śląsk jest miejscem niezwykle przyjaznym wszystkim fanom dwóch kółek. Regionalny projekt Cyklostrady Dolnośląskiej, tory szosowe, parki umiejętności czy trasy cross country to tylko kilka przykładów inwestycji prowadzonych z myślą nie tylko o doświadczonych kolarzach, ale w szczególności o tych wszystkich, którzy także amatorsko lubią aktywnie spędzać czas, jeżdżąc na rowerze.

Najwyższa półka

Walory regionu doceniają zawodowcy. W ubiegłym tygodniu po raz kolejny zawitał tu kolarski klasyk Tour de Pologne. Dolnośląskimi trasami poprowadzono aż trzy z siedmiu etapów jubileuszowej, już 80. edycji wyścigu.

– Po raz kolejny wielkie sportowe emocje rozgrzewały kibiców i fanów kolarstwa na Dolnym Śląsku. Cieszę się, że trasa legendarnego 80. Tour de Pologne prowadziła przez cały nasz piękny region. Ponad 200 kilometrów od Leszna, przez Górę i północną część naszego województwa, dalej przez centralną część regionu – Lubin, Legnicę i następnie na południe do Karpacza, z górską metą na kultowym podjeździe koło skoczni narciarskiej na Orlinku – mów marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski z Bezpartyjnych Samorządowców. – Oczy całego kolarskiego świata były zwrócone w stronę Dolnego Śląska. Wykorzystujemy tę szansę i zachęcamy do odwiedzania i poznawania naszego regionu – dodaje.

Podpis podpis podpis podpis podpis podpis

Podpis podpis podpis podpis podpis podpis

Tegoroczna edycja zgromadziła grono znakomitych zawodników, w tym kilku zwycięzców z poprzednich lat. Wyścig wjechał na Dolny Śląsk w II etapie, którego wielki finał odbył się w Karpaczu, gdzie do mety prowadził 11-kilometrowy podjazd pod Orlinek.

W III etapie, typowo górskim, przewyższenia przekraczały 3000 metrów. Rozpoczął się on w Wałbrzychu, a meta mieściła się w Dusznikach-Zdroju. IV etap wystartował ze Strzelina, a następnie przez Sobótkę zawodnicy skierowali się w stronę województwa opolskiego i małopolskiego. Rywalizacja zakończyła się 4 sierpnia w Krakowie.

Dostępny dla wszystkich

Obok wydarzeń sportowych najwyższej rangi region na co dzień jest dostępny dla wszystkich miłośników jazdy na rowerze – bez względu na wiek, poziom zaawansowania czy długość planowanej trasy. Oferuje także bardzo szerokie możliwości spędzania czasu na rowerze – od spokojnych przejażdżek malowniczymi trasami po wymagające trasy cross country.

Region realizuje m.in. projekt Cyklostrady Dolnośląskiej, którego celem jest stworzenie szerokiej, spójnej i funkcjonalnej sieci tras rowerowych, służącej mieszkańcom w codziennej komunikacji, wspierającej rozwój turystyki w całym regionie, a także promującej przyjazną środowisku formę mobilności.

– Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie. Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne i funkcjonalne, a także przyjazne dla użytkowników i środowiska – podkreśla Cezary Przybylski.

... po wymagające trasy cross country

... po wymagające trasy cross country

Cyklostrada Dolnośląska wpłynie na poprawę dostępności transportowej regionu, zintegruje istniejące drogi rowerowe i powiąże je z dolnośląską siecią kolejową (na części tras regionalnego przewoźnika, Kolei Dolnośląskich, kursują wagony do przewożenia rowerów). Projekt oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Łączna długość głównych tras Cyklostrady przekroczy 2 tys. km.

Nowe projekty

Najnowsza inicjatywa regionu skierowana do rowerzystów to Dolnośląskie Rowerowe Parki Umiejętności. Program zakłada budowę tras służących doskonaleniu techniki jazdy na rowerze górskim. Inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem dolnośląskich samorządów – do udziału w niej zgłosiło się 30 gmin. Pierwszych 17 samorządów otrzyma na ten cel dofinansowanie z budżetu województwa oraz od Ministerstwa Sportu i Turystyki (MSiT). Parki powstaną m.in. w Stoszowicach, Brzegu Dolnym, Strzegomiu, Jaworzynie Śląskiej, Pęcławiu, Twardogórze, Siechnicach i gminie Bardo.

– Na Dolnym Śląsku promujemy sport, rekreację i turystykę. To już kolejny program tego typu. Wcześniej mieliśmy „Dolny Śląsk dla królowej sportu”, w ramach którego powstały 42 boiska lekkoatletyczne, a także „Dolnośląski Delfinek” polegający na budowie przyszkolnych krytych pływalni – przypomina Cezary Przybylski. – Tym razem proponujemy pomoc w stworzeniu Dolnośląskich Rowerowych Parków Umiejętności, w których w sposób bezpieczny dzieci i młodzież szkolna, a także wszyscy mieszkańcy będą mogli korzystać z przygotowanych tras i infrastruktury rowerowej – dodaje.

Na terenie każdego parku znajdą się trasy i przeszkody dostosowane do różnych grup wiekowych oraz ich umiejętności. W ramach inwestycji powstanie trasa główna o zróżnicowanej trudności oraz dodatkowe m.in. trasy typu singletrack i pump track, trasy pump mini (dla dzieci w wieku 4–7 lat).

– Program rowerowy to nasza kolejna inicjatywa rozwoju sportu na Dolnym Śląsku. Cieszę się, że parki rowerowe planowane są do zrealizowania we wszystkich częściach województwa, zwłaszcza w południowej części. Dbamy o równomierny rozwój infrastruktury na Dolnym Śląsku, tak aby dostęp do niej był szeroki i powszechny. Nasze województwo ma doskonałe warunki topograficzne i krajobrazowe, aby rozwijać infrastrukturę rowerową. Chcemy być rowerową stolicą Polski i jako samorząd województwa zrobimy wiele, aby dołożyć swoją cegiełkę we współpracy z samorządami i MSiT – deklaruje wicemarszałek Grzegorz Macko z Prawa i Sprawiedliwości.

W ramach programu planowane są także działania związane z nowymi parkami, popularyzujące kolarstwo górskie oraz szkolenia w tej dyscyplinie.

– Rowerowe Parki Umiejętności będą uzupełnieniem istniejącej już rowerowej infrastruktury w postaci singletracków czy innych oznakowanych i utrzymywanych tras rowerowych. Inwestycja przyczyni się do popularyzacji kolarstwa, poprawy jakości i bezpieczeństwa szkolenia dzieci i młodzieży oraz rozwoju talentów na miarę olimpijki Mai Włoszczowskiej, która wspiera nas w realizacji tego projektu – mówi członek zarządu województwa Tymoteusz Myrda z Bezpartyjnych Samorządowców.

Koszt budowy jednego parku to ok. 900 tys. zł. Region na realizację tego projektu przeznaczy 9 mln zł. W tym roku, w ramach pierwszego naboru, samorządy otrzymają dofinansowania o łącznej wartości prawie 4,5 mln zł. Budżet takiej samej wysokości zostanie przekazany chętnym gminom także w roku 2024.

Dla małych i dużych

Warto wspomnieć także o innych przedsięwzięciach rowerowych w regionie. I tak np. w Polanicy-Zdroju powstanie Park Rowerowy Cross Country. Jest to odpowiedź na rosnącą popularność kolarstwa górskiego, sukcesy dolnośląskich sportowców w tej dyscyplinie sportu oraz potrzeby związane z prowadzeniem wśród dzieci i młodzieży bezpiecznych, wszechstronnych i profesjonalnych treningów kolarskich.

Projekt zakłada budowę centrum rowerowego do uprawiania kolarstwa górskiego typu Cross Country-XC. Znajdzie się tam m.in. trasa XC o standardach pucharu świata UCI i PZKol o długości 4,4 km, rowerowy park umiejętności oraz pump track. Obiekt będzie spełniał wymogi Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI) i umożliwi organizację mistrzostw Polski oraz zawodów rangi międzynarodowej.

Z kolei w Bielawie ma powstać Dolnośląski Kolarski Tor Szosowy. Będzie on jedynym tego typu obiektem w Polsce i drugim w Europie. Tor ma spełniać funkcje szkoleniowo-rekreacyjne z opcją wykorzystania na imprezy sportowe.

Sieć dróg o zmiennej nawierzchni asfaltowo-brukowej pozwoli na wytyczenie kilku odrębnych tras o różnym stopniu trudności, zarówno jeśli chodzi o podjazdy-zjazdy, jak i odcinki bardziej techniczne. Osobny tor będą mieli do dyspozycji najmłodsi. Całość zostanie włączona do systemu dróg gminnych i powiatowych, co będzie kluczowe w perspektywie organizacji większych imprez kolarskich. Planowane jest także stworzenie infrastruktury dla strefy regeneracji dla zawodników, boksów dla drużyn, małej gastronomii oraz dodatkowych miejsc parkingowych.

Informacje związane z trasami rowerowymi w regionie zostały zebrane zostały w portalu dolnyslaskrowerem.pl. Dostępna jest także aplikacja, która ma ułatwić uprawianie turystyki rowerowej na Dolnym Śląsku.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego

Dolny Śląsk jest miejscem niezwykle przyjaznym wszystkim fanom dwóch kółek. Regionalny projekt Cyklostrady Dolnośląskiej, tory szosowe, parki umiejętności czy trasy cross country to tylko kilka przykładów inwestycji prowadzonych z myślą nie tylko o doświadczonych kolarzach, ale w szczególności o tych wszystkich, którzy także amatorsko lubią aktywnie spędzać czas, jeżdżąc na rowerze.

Pozostało 94% artykułu
Rowerem przez Polskę
Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca
Rowerem przez Polskę
Rowerowa Stolica Polski niemal na finiszu. Kręcą ostatnie kilometry
Rowerem przez Polskę
Rewolucja w transporcie to więcej ludzi na rowerach
Rowerem przez Polskę
Dziesiąta edycja kampanii Rowerowy Maj za nami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Rowerem przez Polskę
Polacy wybierają jednoślady. W miastach rowery zamiast samochodów