Polacy wybierają jednoślady. W miastach rowery zamiast samochodów

Z badań wynika, że już co trzeci Polak wykorzystuje rower w codziennych dojazdach do pracy, szkoły lub na zakupy.

Publikacja: 23.06.2024 13:51

W Warszawie ponad 100 tys. rowerzystów przekraczało w ubiegłym roku w ciągu doby granicę centrum mia

W Warszawie ponad 100 tys. rowerzystów przekraczało w ubiegłym roku w ciągu doby granicę centrum miasta

Foto: shutterstock

Polacy coraz częściej wsiadają na rower. Nie tylko dla rekreacji, ale także codziennego dojeżdżania np. do pracy, szkoły czy na zakupy. Z najnowszego, czerwcowego sondażu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) wynika, że do takich celów rower wykorzystuje już co trzeci ankietowany. – Wyniki naszego badania pokazują, że rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu. Stał się odpowiedzią na sytuację ekonomiczną i rosnące koszty życia – mówi Mateusz Pytko, prezes PSR.

30 proc. respondentów wskazało, że wybiera rower, aby zrobić codzienne zakupy, a ponad 34 proc. dojeżdża nim do pracy, szkoły lub na uczelnię. 81 proc. ankietowanych przyznaje, że wybór roweru jako środka transportu jest oczywisty podczas weekendowych wypraw czy treningów. Według PSR trend coraz większego wykorzystania rowerów w różnych formach komunikacji umacnia się, co wpływa na rozwijanie się zrównoważonego transportu.

Skuteczne zachęty

Coraz więcej samorządów prowadzi kampanie mające zachęcić mieszkańców do wykorzystania roweru dla codziennych dojazdów. Przykładem jest organizowana w Gdańsku kampania „Kręć kilometry dla Gdańska”. Prowadzona od września do końca listopada skierowana jest do pracowników, studentów i uczniów. Ma zachęcać do jazdy na rowerze także zimą.

W 2023 r. wzięło w niej udział ponad 550 firm, szkół ponadpodstawowych i wyższych, co stanowi ok. 11-proc. wzrost w stosunku do wcześniejszej edycji. Ponad 6,2 tys. aktywnych uczestników za pomocą aplikacji rejestrowało każdy swój dojazd do pracy lub szkoły. W ten sposób „wykręcono” ponad 400 tys. przejazdów o łącznej długości prawie 3,7 mln km. To prawie półtora raza więcej niż rok wcześniej, kiedy przejechano 2,5 mln km.

Czytaj więcej

Nowe przeprawy dla rowerzystów. Aby mieli ciekawsze trasy

W Krakowie tamtejszy Wydział Gospodarki Komunalnej i Klimatu prowadzi od 2017 r. kampanię „Rowerem do pracy, czyli dom, rower, praca… i tak w kółko”. Ta kilkumiesięczna (sześć–osiem miesięcy każdego roku) akcja ma na celu zachęcenie pracowników krakowskich przedsiębiorstw oraz instytucji do korzystania z rowerów jako środka transportu do i z pracy. Założeniem jest działanie na rzecz zmiany nawyków mobilnościowych. Promowane są najczęstsze dojazdy na rowerze do i z pracy, w zamian za co jej uczestnicy otrzymują drobne nagrody.

Efekty okazują się zachęcające. Każdego roku dzięki kampanii co piąty uczestnik decyduje się w dojazdach do pracy zamienić samochód na rower. Wyniki ankiety w 2022 r. pokazały, że 43 proc. badanych jeździło na rowerze do pracy po zakończeniu wcześniejszych edycji kampanii, niezależnie od pogody, a 60 proc. wybierało częściej rower także w celach niezwiązanych z pracą. Niemal wszyscy ankietowani zamierzali dojeżdżać na rowerze do pracy w 2023 r., niezależnie od kolejnej akcji.

– Miasto bardzo intensywnie promuje jazdę na rowerze jako aktywność fizyczną oraz uzupełnienie komunikacji miejskiej. Jednocześnie nie zapominamy o tym, jak ważna jest bezpieczna i komfortowa infrastruktura rowerowa. W mieście systematycznie przybywa ścieżek rowerowych, wiat i stojaków – powiedział „Rzeczpospolitej” Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa. Łącznie rowerzyści w Krakowie mają już do dyspozycji około 320 km wydzielonej infrastruktury. W sierpniu ubiegłego roku została także uruchomiona miejska długoterminowa wypożyczalnia rowerów LajkBike, w ramach której dostępnych jest 1000 rowerów, w tym 500 ze wspomaganiem elektrycznym.

Montują liczniki

Coraz więcej miast mierzy ruch rowerowy, a wyniki wskazują, że systematycznie się on zwiększa. W Gdańsku pomiary robione są od 11 lat. – Wykorzystujemy automatyczne liczniki na obszarze całego miasta, których obecnie mamy blisko 30. Na tej podstawie wiemy, jak mieszkańcy jeżdżą, którędy, w jakich godzinach oraz jak często wybierają rower – tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk, inspektor z Biura Prezydenta Gdańska. W 2022 r. odnotowanych zostało prawie milion przejazdów więcej niż rok wcześniej, natomiast w 2023 r. wzrost ten wyniósł około 0,5 mln, co stanowi wzrost o 5,5 proc. r./r. W niektórych punktach wynosił nawet kilkanaście procent.

Dotychczasowe wyniki powinien jeszcze poprawiać uruchomiony w listopadzie ub. roku System Roweru Metropolitalnego Mevo. Do tej pory w samym Gdańsku zrealizowano z jego wykorzystaniem niemal 650 tys. podróży o łącznym dystansie prawie 2,2 mln km.

Czytaj więcej

W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów

Doświadczenia miast europejskich wskazują, że nie ma górnej granicy udziału ruchu rowerowego. Przykładowo Kopenhaga już dawno przekroczyła 40-proc. udział rowerzystów w ruchu, ale polskim aglomeracjom do takich wyników daleko. Według badań ankietowych wśród mieszkańców Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego przeprowadzonych w 2023 r. tylko ok. 4 proc. mieszkańców Krakowa oraz Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego realizuje codzienne podróże z wykorzystaniem roweru.

Lepiej jest w Poznaniu, gdzie podobne jak w Krakowie wartości wskazywały badania przeprowadzone tam dziesięć lat wcześniej. Jednak przez kolejne sześć lat udział rowerów zwiększył się ponad dwa razy, do 8,4 proc. w 2019 r., a rokroczny wzrost wyniósł 13 proc. W 2022 r. już ponad jedna dziesiąta wszystkich podróży mieszkańców Poznania w ramach miasta odbywała się rowerem. Ocenia się, że jeśli program „Rowerowy Poznań” z 2017 r. zakładał osiągnięcie 12-proc. udziału ruchu rowerowego w mieście do 2025 r., to ten poziom uda się przekroczyć wcześniej.

Usługę automatycznego zliczania rowerzystów uruchomił z początkiem obecnego roku Wrocław. Jak twierdzi Robert Bednarski, dyrektor ds. SmartCity w Wydziale Promocji Miasta i Turystyki wrocławskiego Urzędu Miasta, przeprowadzone w ramach CityLab Wrocław projekty pilotażowe udowodniły, że nowe technologie mogą usprawnić proces monitorowania ruchu rowerowego. – Uruchomienie na stałe usługi automatycznego zliczania rowerzystów niewątpliwie przyczyni się do lepszego zarządzania infrastrukturą rowerową w mieście – zapowiedział Bednarski. To istotne, bo badania przeprowadzone w 2022 r. na 14 wybranych, dużych skrzyżowaniach we Wrocławiu (prowadzone są co dwa lata) pokazało zwiększenie ruchu rowerzystów w tych miejscach średnio o 10–11 proc.

Rowerem przez Wisłę

W stolicy ostatnie Warszawskie Badanie Ruchu przeprowadzono w 2015 r. – Szacujemy na podstawie informacji z punktów pomiarowych i wzrostu liczby rowerzystów w konkretnych miejscach rok po roku, że ruch rowerowy w stolicy to na dziś ok. 7–8 proc. podróży niepieszych – mówi Jakub Dybalski, rzecznik warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich. W ubiegłym roku liczba rowerzystów przekraczających w ciągu doby granicę centrum miasta przekroczyła 100 tys., a ruch rowerowy wzrósł r./r. o 11 proc. Na granicy centrum ruch dobowy rowerów oszacowano na 103 tys. To wzrost aż o 18 proc. wobec 2022 r. O 15 proc. zwiększył się ruch rowerów przez Wisłę, a na moście Świętokrzyskim co czwarty pojazd okazał się w ub. roku rowerem.

Czytaj więcej

Rowerowy Maj: Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola

Na coraz większe wykorzystanie roweru jako środka transportu wpłynie elektryfikacja jednośladów. W najnowszym badaniu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego 54 proc. ankietowanych stwierdziło, że rower elektryczny przyczyni się do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność. Niemal tyle samo respondentów (53 proc.) sądzi, że jego posiadanie przyczyni się do zmniejszenia częstotliwości podroży samochodem.

Barierą pozostaje jednak cena. Choć nieco ponad jedna trzecia respondentów stwierdziła, że rozważa w przyszłości zakup roweru elektrycznego dla siebie lub bliskiej osoby, to aż dwie trzecie przyznały, że do takiego zakupu skłoniłaby ich dopiero niższa cena. Przy tym do tej pory niewiele ponad jedna czwarta badanych miała okazję przejechać się takim rowerem. – Gdyby dostęp do e-rowerów wzrósł, zwiększyłaby się również świadomość ich zalet, ponieważ najlepiej i najskuteczniej o możliwościach można przekonać się w praktyce. A to zdecydowanie przełożyłoby się na liczbę e-rowerzystów i zrównoważony rozwój naszych miast – uważają eksperci PSR.

Polacy coraz częściej wsiadają na rower. Nie tylko dla rekreacji, ale także codziennego dojeżdżania np. do pracy, szkoły czy na zakupy. Z najnowszego, czerwcowego sondażu Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego (PSR) wynika, że do takich celów rower wykorzystuje już co trzeci ankietowany. – Wyniki naszego badania pokazują, że rower stanowi dla Polaków ważny środek transportu. Stał się odpowiedzią na sytuację ekonomiczną i rosnące koszty życia – mówi Mateusz Pytko, prezes PSR.

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Rowerem przez Polskę
Rowerowa Stolica Polski niemal na finiszu. Kręcą ostatnie kilometry
Rowerem przez Polskę
Rewolucja w transporcie to więcej ludzi na rowerach
Rowerem przez Polskę
Dziesiąta edycja kampanii Rowerowy Maj za nami
Rowerem przez Polskę
Nowe przeprawy dla rowerzystów. Aby mieli ciekawsze trasy