Dziesiąta edycja kampanii Rowerowy Maj za nami

Zakończyła się ogólnopolska kampania Rowerowy Maj, podczas której uczniowie i przedszkolaki docierali do szkoły aktywnie – rowerem, hulajnogą, na rolkach czy deskorolce. Dziesiąta już edycja wielkiego wiosennego wyzwania odbyła się w dniach 6–29 maja 2024 r.

Publikacja: 24.06.2024 09:00

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością

Foto: Dominik Paszliński

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. W ten sposób promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.

– Pierwsza edycja rowerowej zabawy odbyła się w Gdańsku w 2014 r. Cel był prosty: zachęcać dzieci do ruchu i aktywności, promować bezpieczną, korzystną dla zdrowia i ekologiczną komunikację, zapobiegać otyłości i innym chorobom cywilizacyjnym – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Pierwsza edycja akcji wypadła dość skromnie – wzięło w niej udział niewiele ponad 1,7 tys. uczestników, ale już rok później, w 2015, było ich ponad 11 tys., czyli 60 proc. uczniów gdańskich podstawówek. Stało się jasne, że kampania jest strzałem w dziesiątkę, że warto ją rozwijać i rozpowszechniać również w innych miastach.

Rekordowa edycja w Gdańsku

Od tego momentu liczba miast, placówek i dzieci biorących udział w kampanii stale rośnie, a każda kolejna edycja staje się rekordową.

Zasady rowerowej zabawy są niezwykle proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze w sposób aktywny na lekcje, otrzymuje naklejki do indywidualnego rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Aby zdobyć atrakcyjne nagrody, wystarczy wybrać rower, hulajnogę, rolki lub deskorolkę.

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło w Gdańsku aż 39 522 uczestników

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło w Gdańsku aż 39 522 uczestników

Grzegorz Mehring www.gdansk

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Tylko w samym Gdańsku, w tegorocznej edycji udział wzięło aż 220 gdańskich placówek – 124 przedszkola i 96 szkół podstawowych. To rekordowa edycja. Dla porównania, w roku 2023 liczba zgłoszonych placówek wynosiła 206, a w 2022 – 190.

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło aż 39 522 uczestników. To oznacza, że w zabawie wzięło udział ponad 1500 uczestników więcej niż przed rokiem, a frekwencja wyniosła 56 proc. Uczniowie i nauczyciele odbyli ponad 923 634 podróże do szkół i przedszkoli!

Ogólnopolski zasięg

Z kolei w skali ogólnopolskiej, gmin realizujących kampanię było mniej niż w poprzednich edycjach, natomiast pojawiło się kilka nowych, które organizują Rowerowy Maj po raz pierwszy, jest to Łódź oraz Starachowice. W tym roku zasięg kampanii objął 29 polskich gmin. Rowerowy Maj już na stałe zagościł w tak dużych miastach, jak Warszawa, Wrocław, Gdynia, Kraków i Rzeszów.

Łączna frekwencja w skali ogólnopolskiej wyniosła 45 proc. – na ten wynik złożyło się 252 630 aktywnych uczestników z 1284 placówek na terenie 29 miast i gmin biorących udział w kampanii. Uczniowie w Polsce zrobili razem 5 621 682 aktywne przejazdy do swoich placówek.

W ramach umowy zainteresowane samorządy otrzymały niezbędne narzędzia do organizacji kampanii i wsparcie merytoryczne ze strony organizatora głównego, czyli Gminy Miasta Gdańska.

Samorządy realizujące kampanię według gdańskiego pomysłu na własną rękę pozyskują sponsorów oraz zapewniają nagrody dla uczestników indywidualnych, poszczególnych klas, szkół i przedszkoli.

Mnóstwo korzyści

Rowerowy Maj uczy poprzez zabawę, że zdrowa rywalizacja i zasada fair play to nieodłączne elementy tej kampanii. Każda rowerowa aktywność zwiększa szansę na zdobycie nagrody zarówno indywidualnej, jak i klasowej.

Dążenie do wspólnego celu zacieśnia relacje między uczniami, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej. Tytuł najbardziej rowerowej klasy w szkole przynosi dużo satysfakcji i daję gwarancję dobrej zabawy, bo wśród licznych nagród są też takie jak wspólne wyjście do kina, teatru, udział w warsztatach czy zabawa w parku linowym.

Z Rowerowego Maja korzystają również uczestniczące w kampanii szkoły i przedszkola. Placówki te mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych stojaków rowerowych od samorządu, a te najbardziej aktywne mają szansę zdobycia cennych nagród.

Wielu sponsorów

Podobnie jak w latach ubiegłych, placówki z najwyższą rowerową frekwencją otrzymały w Gdańsku nagrody finansowe ufundowane przez Miasto Gdańsk oraz naszych partnerów, firmę 7R S.A., która jest sponsorem nagrody finansowej dla trzech najlepszych przedszkoli, firmę SALTUS TU Życie SA i SALTUS TUW oraz Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna, która ufundowała nagrodę grupową dla klasy z najlepszym rowerowym wynikiem.

W tym roku kontynuowana jest nagroda dla koordynatorów z najlepszych placówek w każdej kategorii (przedszkola, szkoły małe, średnie i duże), ufundowana przez Port Czystej Energii – dwudniowy wyjazd z wizytą studyjną do instalacji odzysku energii z odpadów w Szwecji. Dodatkowo koordynatorzy we wszystkich gdańskich placówkach otrzymali karty podarunkowe do sklepów sieci Empik ufundowane przez Miasto Gdańsk.

To była rekordowa edycja. W Gdańsku udział w kampanii wzięło aż 220 placówek – 124 przedszkola i 96

To była rekordowa edycja. W Gdańsku udział w kampanii wzięło aż 220 placówek – 124 przedszkola i 96 szkół podsta­wowych

mat. pras.

Kampania Rowerowy Maj jest chętnie wspierana przez centra kultury, nauki, rozrywki i rekreacji, które oferują najbardziej aktywnym klasom grupowe bilety, wycieczki lub nagrody rzeczowe. Innym równie cenionym przez uczestników rodzajem nagrody jest spotkanie z wybitnymi sportowcami, aktorami czy dziennikarzami. Wspólne treningi i warsztaty pozostają dla wielu niezapomnianym doświadczeniem.

Rowerowy Maj sprawdza się wszędzie

Rowerowy Maj w każdej z uczestniczących gmin przyjął się z dużym entuzjazmem i sprawdził się wszędzie, niezależnie od wielkości miasta, doświadczenia czy nawet stanu infrastruktury rowerowej. Zdecydowana większość miast i gmin, które wzięły udział w poprzednich edycjach kampanii, rekomenduje ją innym samorządom, a same deklarują chęć uczestnictwa w kolejnej edycji.

Dla miast kampania jest doskonałym narzędziem promocji infrastruktury rowerowej, zrównoważonego transportu, a także skutecznym sposobem na walkę z porannymi korkami, w których coraz większy udział mają rodzice odwożący dzieci do szkoły czy przedszkola.

Jak dołączyć do kampanii?

Do udziału w kampanii zaproszone są wszystkie zainteresowane miasta i gminy. Miasto Gdańsk, jako pomysłodawca i główny organizator kampanii, z przyjemnością dzieli się swoim pomysłem, doświadczeniem i dobrymi praktykami z zakresu promocji ruchu rowerowego.

W ramach zawartego z Gminą Miasta Gdańska porozumienia międzygminnego, zainteresowane samorządy otrzymują własną podstronę, dostęp do programu umożliwiającego obsługę kampanii, szkolenia, projekty materiałów graficznych oraz wsparcie merytoryczne koordynatora krajowego.

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. W ten sposób promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.

Pozostało 93% artykułu
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu
Rowerem przez Polskę
E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?