Dziesiąta edycja kampanii Rowerowy Maj za nami

Zakończyła się ogólnopolska kampania Rowerowy Maj, podczas której uczniowie i przedszkolaki docierali do szkoły aktywnie – rowerem, hulajnogą, na rolkach czy deskorolce. Dziesiąta już edycja wielkiego wiosennego wyzwania odbyła się w dniach 6–29 maja 2024 r.

Publikacja: 24.06.2024 09:00

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością

Foto: Dominik Paszliński

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. W ten sposób promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.

– Pierwsza edycja rowerowej zabawy odbyła się w Gdańsku w 2014 r. Cel był prosty: zachęcać dzieci do ruchu i aktywności, promować bezpieczną, korzystną dla zdrowia i ekologiczną komunikację, zapobiegać otyłości i innym chorobom cywilizacyjnym – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Pierwsza edycja akcji wypadła dość skromnie – wzięło w niej udział niewiele ponad 1,7 tys. uczestników, ale już rok później, w 2015, było ich ponad 11 tys., czyli 60 proc. uczniów gdańskich podstawówek. Stało się jasne, że kampania jest strzałem w dziesiątkę, że warto ją rozwijać i rozpowszechniać również w innych miastach.

Rekordowa edycja w Gdańsku

Od tego momentu liczba miast, placówek i dzieci biorących udział w kampanii stale rośnie, a każda kolejna edycja staje się rekordową.

Zasady rowerowej zabawy są niezwykle proste: każdy przedszkolak, uczeń i nauczyciel, który w maju dotrze w sposób aktywny na lekcje, otrzymuje naklejki do indywidualnego rowerowego dzienniczka oraz na wspólny plakat klasowy. Aby zdobyć atrakcyjne nagrody, wystarczy wybrać rower, hulajnogę, rolki lub deskorolkę.

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło w Gdańsku aż 39 522 uczestników

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło w Gdańsku aż 39 522 uczestników

Foto: Grzegorz Mehring www.gdansk

Kampania Rowerowy Maj z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Tylko w samym Gdańsku, w tegorocznej edycji udział wzięło aż 220 gdańskich placówek – 124 przedszkola i 96 szkół podstawowych. To rekordowa edycja. Dla porównania, w roku 2023 liczba zgłoszonych placówek wynosiła 206, a w 2022 – 190.

O tytuł najlepszej szkoły, przedszkola i klasy walczyło aż 39 522 uczestników. To oznacza, że w zabawie wzięło udział ponad 1500 uczestników więcej niż przed rokiem, a frekwencja wyniosła 56 proc. Uczniowie i nauczyciele odbyli ponad 923 634 podróże do szkół i przedszkoli!

Ogólnopolski zasięg

Z kolei w skali ogólnopolskiej, gmin realizujących kampanię było mniej niż w poprzednich edycjach, natomiast pojawiło się kilka nowych, które organizują Rowerowy Maj po raz pierwszy, jest to Łódź oraz Starachowice. W tym roku zasięg kampanii objął 29 polskich gmin. Rowerowy Maj już na stałe zagościł w tak dużych miastach, jak Warszawa, Wrocław, Gdynia, Kraków i Rzeszów.

Łączna frekwencja w skali ogólnopolskiej wyniosła 45 proc. – na ten wynik złożyło się 252 630 aktywnych uczestników z 1284 placówek na terenie 29 miast i gmin biorących udział w kampanii. Uczniowie w Polsce zrobili razem 5 621 682 aktywne przejazdy do swoich placówek.

W ramach umowy zainteresowane samorządy otrzymały niezbędne narzędzia do organizacji kampanii i wsparcie merytoryczne ze strony organizatora głównego, czyli Gminy Miasta Gdańska.

Samorządy realizujące kampanię według gdańskiego pomysłu na własną rękę pozyskują sponsorów oraz zapewniają nagrody dla uczestników indywidualnych, poszczególnych klas, szkół i przedszkoli.

Mnóstwo korzyści

Rowerowy Maj uczy poprzez zabawę, że zdrowa rywalizacja i zasada fair play to nieodłączne elementy tej kampanii. Każda rowerowa aktywność zwiększa szansę na zdobycie nagrody zarówno indywidualnej, jak i klasowej.

Dążenie do wspólnego celu zacieśnia relacje między uczniami, wzmacnia koleżeństwo i umiejętności pracy zespołowej. Tytuł najbardziej rowerowej klasy w szkole przynosi dużo satysfakcji i daję gwarancję dobrej zabawy, bo wśród licznych nagród są też takie jak wspólne wyjście do kina, teatru, udział w warsztatach czy zabawa w parku linowym.

Z Rowerowego Maja korzystają również uczestniczące w kampanii szkoły i przedszkola. Placówki te mogą liczyć na wsparcie w postaci dodatkowych stojaków rowerowych od samorządu, a te najbardziej aktywne mają szansę zdobycia cennych nagród.

Wielu sponsorów

Podobnie jak w latach ubiegłych, placówki z najwyższą rowerową frekwencją otrzymały w Gdańsku nagrody finansowe ufundowane przez Miasto Gdańsk oraz naszych partnerów, firmę 7R S.A., która jest sponsorem nagrody finansowej dla trzech najlepszych przedszkoli, firmę SALTUS TU Życie SA i SALTUS TUW oraz Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna, która ufundowała nagrodę grupową dla klasy z najlepszym rowerowym wynikiem.

W tym roku kontynuowana jest nagroda dla koordynatorów z najlepszych placówek w każdej kategorii (przedszkola, szkoły małe, średnie i duże), ufundowana przez Port Czystej Energii – dwudniowy wyjazd z wizytą studyjną do instalacji odzysku energii z odpadów w Szwecji. Dodatkowo koordynatorzy we wszystkich gdańskich placówkach otrzymali karty podarunkowe do sklepów sieci Empik ufundowane przez Miasto Gdańsk.

To była rekordowa edycja. W Gdańsku udział w kampanii wzięło aż 220 placówek – 124 przedszkola i 96

To była rekordowa edycja. W Gdańsku udział w kampanii wzięło aż 220 placówek – 124 przedszkola i 96 szkół podsta­wowych

Foto: mat. pras.

Kampania Rowerowy Maj jest chętnie wspierana przez centra kultury, nauki, rozrywki i rekreacji, które oferują najbardziej aktywnym klasom grupowe bilety, wycieczki lub nagrody rzeczowe. Innym równie cenionym przez uczestników rodzajem nagrody jest spotkanie z wybitnymi sportowcami, aktorami czy dziennikarzami. Wspólne treningi i warsztaty pozostają dla wielu niezapomnianym doświadczeniem.

Rowerowy Maj sprawdza się wszędzie

Rowerowy Maj w każdej z uczestniczących gmin przyjął się z dużym entuzjazmem i sprawdził się wszędzie, niezależnie od wielkości miasta, doświadczenia czy nawet stanu infrastruktury rowerowej. Zdecydowana większość miast i gmin, które wzięły udział w poprzednich edycjach kampanii, rekomenduje ją innym samorządom, a same deklarują chęć uczestnictwa w kolejnej edycji.

Dla miast kampania jest doskonałym narzędziem promocji infrastruktury rowerowej, zrównoważonego transportu, a także skutecznym sposobem na walkę z porannymi korkami, w których coraz większy udział mają rodzice odwożący dzieci do szkoły czy przedszkola.

Jak dołączyć do kampanii?

Do udziału w kampanii zaproszone są wszystkie zainteresowane miasta i gminy. Miasto Gdańsk, jako pomysłodawca i główny organizator kampanii, z przyjemnością dzieli się swoim pomysłem, doświadczeniem i dobrymi praktykami z zakresu promocji ruchu rowerowego.

W ramach zawartego z Gminą Miasta Gdańska porozumienia międzygminnego, zainteresowane samorządy otrzymują własną podstronę, dostęp do programu umożliwiającego obsługę kampanii, szkolenia, projekty materiałów graficznych oraz wsparcie merytoryczne koordynatora krajowego.

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku

Rowerowy Maj to ogólnopolska kampania, której celem jest promocja zdrowego trybu życia oraz zrównoważonej mobilności wśród dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Jej formuła łączy zabawę z elementami rywalizacji, dzięki czemu skutecznie wpływa na kształtowanie pozytywnych nawyków transportowych. W ten sposób promujemy zdrowy styl życia, samodzielność dzieci, bezpieczeństwo komunikacyjne oraz dbamy o wyższą jakość naszego środowiska.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Rowerem przez Polskę
Czy Polska będzie krajem rowerowym. Debata
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem