Z Gandawy
do Gdańska
W Velo-city 24 w Gandawie (18–21 czerwca) brało
udział przeszło 1600 uczestników, a w obudowanym licznymi atrakcjami
artystycznymi przejeździe rowerowym 3000 osób, w tym także mieszkańcy.
Eksperci urbanistyki, zrównoważonego rozwoju, samorządowcy i aktywiści
prezentowali inspirujące przykłady redystrybucji przestrzeni, tak aby miasta
były miejscami przyjaznymi do życia. Gwiazdą kongresu, po dziesięcioletniej
przerwie, była Janette Sadik-Khan, dawniej komisarz ds. transportu w Nowym
Jorku, która pod rządami burmistrza Michaela Bloomberga nadzorowała historyczne
zmiany na ulicach miasta, obecnie dyrektor w Bloomberg Associates.
– Rewolucją w transporcie nie będzie nowa technologia
w samochodach, ale więcej ludzi jeżdżących na rowerach po ulicach miast –
mówiła Sadik-Khan, przywołując przykłady pozytywnych zmian z całego
świata, także z Gdańska. Pokazując rowerową ulicę Wita Stwosza,
wspomniała, że kolejna edycja Velo-city odbędzie się właśnie w Gdańsku.
Propozycje
ważnych zmian
Wystąpienia autorów odważnych zmian uświadamiają, że
wprowadzanie ruchu pieszego i rowerowego, a także buspasów,
w przestrzeniach od dekad zarezerwowanych dla samochodów, długofalowo
służy każdemu, a statystyki pokazują wzrost bezpieczeństwa i rozkwit
lokalnych biznesów.
Najlepszym przykładem jest Gandawa, obecnie najbardziej
rowerowe miasto w Belgii. Filip Watteeuw, zastępca burmistrza Gandawy,
który od przeszło dekady odpowiada za mobilność i przestrzeń publiczną
w mieście, mimo protestów, a nawet gróźb śmierci, wdrożył „Ghent
circulation plan”. Dzięki reorganizacji ruchu pomiędzy dzielnicami nie można
już podróżować na skróty samochodem. Teraz miasto wygląda jak kawałki
urbanistycznego tortu otoczonego obwodnicą. W centrum rowerzyści i piesi
czują się bezpiecznie i mogą korzystać z komunikacji publicznej.
Wzrósł udział codziennych podróży odbywanych rowerem, spadł udział tych
samochodowych, poprawiła się jakość powietrza, a liczba wypadków drogowych
spadła.
„Energetyzująca Solidarność”
W panelu dyskusyjnym wraz z Filipem Watteeuw
uczestniczył Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska, opowiadając
o udanych transformacjach gdańskich ulic, które zamknięto dla samochodów,
m.in. o Stągiewnej czy Grobli, lub na których wyznaczono pasy rowerowe
kosztem samochodowych, tak jak na Jana z Kolna.