Z Gandawy
do Gdańska
W Velo-city 24 w Gandawie (18–21 czerwca) brało udział przeszło 1600 uczestników, a w obudowanym licznymi atrakcjami artystycznymi przejeździe rowerowym 3000 osób, w tym także mieszkańcy. Eksperci urbanistyki, zrównoważonego rozwoju, samorządowcy i aktywiści prezentowali inspirujące przykłady redystrybucji przestrzeni, tak aby miasta były miejscami przyjaznymi do życia. Gwiazdą kongresu, po dziesięcioletniej przerwie, była Janette Sadik-Khan, dawniej komisarz ds. transportu w Nowym Jorku, która pod rządami burmistrza Michaela Bloomberga nadzorowała historyczne zmiany na ulicach miasta, obecnie dyrektor w Bloomberg Associates.
– Rewolucją w transporcie nie będzie nowa technologia w samochodach, ale więcej ludzi jeżdżących na rowerach po ulicach miast – mówiła Sadik-Khan, przywołując przykłady pozytywnych zmian z całego świata, także z Gdańska. Pokazując rowerową ulicę Wita Stwosza, wspomniała, że kolejna edycja Velo-city odbędzie się właśnie w Gdańsku.
Propozycje
ważnych zmian
Wystąpienia autorów odważnych zmian uświadamiają, że wprowadzanie ruchu pieszego i rowerowego, a także buspasów, w przestrzeniach od dekad zarezerwowanych dla samochodów, długofalowo służy każdemu, a statystyki pokazują wzrost bezpieczeństwa i rozkwit lokalnych biznesów.
Najlepszym przykładem jest Gandawa, obecnie najbardziej rowerowe miasto w Belgii. Filip Watteeuw, zastępca burmistrza Gandawy, który od przeszło dekady odpowiada za mobilność i przestrzeń publiczną w mieście, mimo protestów, a nawet gróźb śmierci, wdrożył „Ghent circulation plan”. Dzięki reorganizacji ruchu pomiędzy dzielnicami nie można już podróżować na skróty samochodem. Teraz miasto wygląda jak kawałki urbanistycznego tortu otoczonego obwodnicą. W centrum rowerzyści i piesi czują się bezpiecznie i mogą korzystać z komunikacji publicznej. Wzrósł udział codziennych podróży odbywanych rowerem, spadł udział tych samochodowych, poprawiła się jakość powietrza, a liczba wypadków drogowych spadła.
„Energetyzująca Solidarność”
W panelu dyskusyjnym wraz z Filipem Watteeuw uczestniczył Piotr Kryszewski, zastępca prezydenta Gdańska, opowiadając o udanych transformacjach gdańskich ulic, które zamknięto dla samochodów, m.in. o Stągiewnej czy Grobli, lub na których wyznaczono pasy rowerowe kosztem samochodowych, tak jak na Jana z Kolna.