Wrocławski festiwal odbędzie się pod hasłem „Kino przesilenia”. Będzie można zobaczyć zarówno najważniejsze tytuły z prestiżowych festiwali (m.in. Cannes, Wenecji, Berlinale, Toronto), jak i awangardowe dzieła niedostępne nigdzie indziej. Do Wrocławia przyjadą m.in. Agnieszka Holland, Jerzy Skolimowski, Lorenzo Vigas, Denis Côté, Hlynur Pálmason czy Rita Azevedo Gomes.

Mocny konkurs

Festiwal otworzy rewelacja tegorocznego Cannes – wyróżnione Nagrodą Jury „IO” w reżyserii Jerzego Skolimowskiego, który przywita widzów zgromadzonych w Kinie Nowe Horyzonty. Będzie można też zobaczyć znakomity, doceniony na MFF w Toronto debiut Agi Woszczyńskiej „Cichą ziemię”, zdobywcę Grand Prix w Cannes „Blisko” Lukasa Dhonta, nagrodzone Złotym Niedźwiedziem w Berlinie „Alcarràs” Carli Simón, prezentowany w Cannes „Godland” Hlynura Pálmasona oraz „Chwilowe ciała: Intymny świat F. Percy’ego Smitha” – wyjątkowy esej dokumentalny w reżyserii Stuarta A. Staplesa, frontmana zespołu Tindersticks, który da koncert w pierwszą sobotę festiwalu. Podczas gali zamknięcia Nowych Horyzontów organizatorzy zaprezen- tują „Silent Twins”, anglojęzyczny debiut Agnieszki Smoczyńskiej z Letitią Wright i Tamarą Lawrance w rolach głównych.

Będą hity ze światowych festiwali, w tym blisko 40 tytułów z Cannes. Oprócz wspomnianych już „IO” oraz „Blisko” publiczność zobaczy także innych zdobywców nagród: „W trójkącie” Rubena Östlunda (Złota Palma), „Podejrzaną” Parka Chan-wooka (Najlepszy Reżyser), „Boy from Heaven” Tarika Saleha (Najlepszy Scenariusz), „Holy Spider” Alego Abbasiego (Najlepsza Aktorka) oraz „Baby Broker” Hirokazu Koreedy (Najlepszy Aktor).

Czytaj więcej

Wielkie przeboje na stadionach i plażach

Tegoroczny program obfituje w pokazy nowych polskich filmów, m.in. „Głupców” Tomasza Wasilewskiego, „Matecznika” Grzegorza Mołdy, „Słonia” Kamila Krawczyckiego czy „Wabika” Gilles’a Lepore’a, Michała Mądrackiego i Macieja Mądrackiego.

Agnieszka Holland, Lucile Hadžihalilović, francuska reżyserka, Joanna Hogg, Jonas Mekas, litewsko-amerykańska gwiazda awangardy – to czworo bohaterów tegorocznych retrospektyw. Retrospektywie Jonasa Mekasa towarzyszyć będzie premiera książki autorstwa Andrzeja Pitrusa „Przebłyski piękna”.

„Alcarràs” w reżyserii Carli Simón będzie ozdobą wakacyjnych festiwali

„Alcarràs” w reżyserii Carli Simón będzie ozdobą wakacyjnych festiwali

Lluis Tudela – Nowe Horyzonty

W programie festiwalu znajdzie się nowa sekcja „Białe noce”, czyli 15 filmowych podróży do najdalszych zakątków: Islandii, Kanady, Szwecji, Finlandii czy Norwegii.

Bezpłatne pokazy plenerowe zaplanowano na rynku, codziennie o godz. 22. W programie są dwa filmy z ukraińskimi napisami – 23 lipca „C’mon C’mon”, a 25 lipca – „Mała mama”. Na regularnych kinowych seansach zaprezentowane będą najważniejsze ukraińskie filmy ostatniego roku oraz nagrodzony w Berlinie „Alcarràs”.

Połowa filmów będzie dostępna również online w dniach 21 lipca – 7 sierpnia.

Zagra Peszek

16. Festiwal Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi w Kazimierzu Dolnym i Janowcu odbędzie się w dniach 30 lipca – 7 sierpnia. Festiwal otworzą i zamkną polskie premiery filmów nagrodzonych w Cannes – „Corsage” Marie Kreutzer i „The Eight Mountains” Felixa van Groeningena i Charlotte Vandermeersch. W filmie „Corsage” Marie Kreutzer można będzie zobaczyć nagrodzoną w Cannes Vicky Krieps w roli cesarzowej Sissi.

W programie znalazły się premiery m.in. wyjątkowego filmu dokumentalnego „Diana. The Princess” w reżyserii Eda Perkinsa o księżnej Dianie oraz nagrodzony w Cannes (najlepszy film europejski) „Piękny poranek” w reżyserii Mii Hansen-Løve z Léą Seydoux w głównej roli. Również na Dwóch Brzegach będzie można zobaczyć nagrodzony Złotym Niedźwiedziem w Berlinie „Alcarràs” w reżyserii Carli Simón.

Gościem specjalnym będzie Jan Peszek. Spotka się z publicznością i zagra w monodramie „Scenariusz dla nie istniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego”.

Bohaterem retrospektywy jest także włoski dokumentalista Gianfranco Rosi, autor nagrodzonej Złotym Lwem w Wenecji „Rzymskiej aureoli” i wyróżnionego Złotym Niedźwiedziem w Berlinie „Ognia na morzu”.

Czytaj więcej

Polscy artyści solidaryzują się z Ukrainą

Międzynarodowy konkurs filmów krótkometrażowych oceniać będą Julia Wyszyńska (wystąpi też z monodramem własnego autorstwa „Fizyka kwantowa”); reżyserka filmów dokumentalnych Lidia Duda i krytyk Michał Walkiewicz.

Do Kazimierza Dolnego przyjedzie wielu gości, m.in. Maciej Stuhr (pokaże swój pełnometrażowy debiut reżyserski „Marta Grall”), Agata Buzek, Aleksandra Terpińska (laureatka Złotych Lwów za najlepszy debiut za film „Inni ludzie”), Anna Kazejak (uhonorowana nagrodą Europa Label Cinemas za film „Fucking Bornholm”) i Michał Sikorski (zdobywca Złotych Lwów za najlepszy debiut aktorski).

Kieślowski żyje

Pokaz filmu „Gadające głowy 2021” będzie wydarzeniem 11. edycji Hommage à Kieślowski w Sokołowsku (26–28 sierpnia). W 1980 r. wybitny reżyser postawił bohaterom swojego dokumentu „Gadające głowy” dwa pytania: „Kim jesteś?” i „Czego byś chciał?”, które później ponawiał w fabułach. Rok temu na 80. rocznicę urodzin reżysera „Dekalogu” Jan P. Matuszyński („Ostatnia rodzina”) ponowił pytania aktorom, współpracownikom, przyjaciołom artysty.

Głównym filmem tytułowej sekcji będzie „Niebo” Toma Tykwera z Cate Blanchett i Giovannim Ribisim, który powstał na podstawie ostatniego wspólnego tekstu duetu Kieślowski–Piesiewicz.

W programie znalazły się także „Ziemia jest niebieska jak pomarańcza” ukraińskiej reżyserki Iryny Tsilyk, „Przeżyć” Jonasa Pohera Rasmussena, „Między dwoma światami” (2021) Emmanuela Carrère’a z Juliette Binoche w roli głównej czy „Wszystkie nasze strachy” (2021) Łukasza Rondudy i Łukasza Gutta.

Bohaterką festiwalu będzie hiszpańska reżyserka Carla Simón, zdobywczyni Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym Berlinale. Podczas Hommage à Kieślowski zostaną pokazane wszystkie jej najważniejsze filmy: pełne metraże „Lato 1993” i najnowszy „Alcarràs” oraz dwa krótkie metraże – „Correspondencia” i „Después también”.

Pod szyldem „Ukochane filmy Kieślowskiego” pokazany zostanie „Dyktator” Charliego Chaplina, na którego powoływał się prezydent Zełenski podczas otwarcia festiwalu w Cannes.