Reklama

Niemal milion podróżnych na wąskich torach

Rusza sezon turystycznych kolei wąskotorowych. W ubiegłym roku przewiozły one prawie 918 tys. pasażerów.

Publikacja: 23.05.2025 17:53

Podkarpacie jest liderem pod względem frekwencji oraz długości linii. W 2024 r. w podróż Bieszczadzk

Podkarpacie jest liderem pod względem frekwencji oraz długości linii. W 2024 r. w podróż Bieszczadzką Koleją Leśną i Przeworską Koleją Wąskotorową wybrało się prawie 202 tys. osób

Foto: adobestock

W całym kraju jest 26 takich kolei obsługiwanych przez 24 przewoźników. Całkowita długość wszystkich linii wąskotorowych to 439 kilometrów.

Z początkiem maja wznowiły kursy m.in. Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, utworzone w 1853 r., będące najstarszą koleją wąskotorową w Polsce i drugą najstarszą tego typu w Europie. Większość jej pociągów ciągną lokomotywy spalinowe. Jeszcze w końcu kwietnia na 8-kilometrową trasę między Rogowem a Jeżowem w województwie łódzkim wróciły pociągi Rogowskiej Kolei Wąskotorowej.

Koleje wąskotorowe jeżdżą obecnie w 12 województwach

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), koleje wąskotorowe, mające w większości charakter historyczny, jeżdżą obecnie w 12 województwach. Najwięcej, bo aż 7 w wielkopolskim: Śmigielska Kolej Wąskotorowa, Kolejka Parkowa Maltanka, Wyrzyska Kolejka Powiatowa, Kaliska Kolej Dojazdowa, Pleszewska Kolej Dojazdowa, Gnieźnieńska Kolej Wąskotorowa i Średzka Kolej Wąskotorowa. Jednak pod względem frekwencji oraz długości linii liderem okazuje się Podkarpacie. W 2024 r. w podróż Bieszczadzką Koleją Leśną i Przeworską Koleją Wąskotorową wybrało się prawie 202 tys. osób, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.

Czytaj więcej

Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia

W sumie polskie koleje wąskotorowe dysponują 829 wagonami i lokomotywami. Najstarszy wykorzystywany pasażerski wagon wąskotorowy, który powstał jeszcze w czasach zaborów, ma 130 lat. Nadal czynnych jest 8 lokomotyw parowych.

Reklama
Reklama

W ubiegłym sezonie koleje wąskotorowe miały największe wzięcie w sierpniu, następnie w lipcu, natomiast najsłabszym miesiącem okazał się luty. W sumie najwięcej, bo przeszło 93 proc. pasażerów, podróżuje w ten sposób od maja do września. Sezonowa działalność komercyjna w zdecydowanej większości nie pokrywa jednak kosztów działalności. Przeszło jedna trzecia osób zaangażowanych przy obsłudze kolei wąskotorowych to wolontariusze. - Niejednokrotnie uruchamianie składów możliwe jest dzięki wsparciu samorządów i innych darczyńców - mówi Ignacy Góra, prezes UTK.

Czytaj więcej

Atrakcje jak w wakacje. W miastach ruszają specjalne linie turystyczne

Jakie inwestycje na wąskich torach

W końcu marca tego roku starostwo powiatowe w Środzie Wielkopolskiej ogłosiło przetarg na modernizację infrastruktury Średzkiej Kolejki Wąskotorowej. Jak informuje branżowy serwis InfoRail, modernizacja infrastruktury Średzkiej Kolejki Wąskotorowej to kluczowa inwestycja dla regionu. Ma usprawnić funkcjonowanie kolejki, będącej istotnym elementem lokalnej oferty turystycznej oraz transportowej.

Miesiąc wcześniej nadleśnictwo w Hanówce ogłosiło przetarg na obsługę Wąskotorowej Kolejki Leśnej w latach 2025-2026. Kursuje na malowniczych trasach Puszczy Białowieskiej: Hajnówka – Topiło (11 km) oraz Hajnówka – Dolina rzeki Leśnej (7 km).

Warto zobaczyć
Jesienią miasta przyciągają sztuką
Warto zobaczyć
Unijne pieniądze pomagają błyszczeć turystycznym atrakcjom
Warto zobaczyć
Festiwal Wschód Kultury startuje wkrótce w Rzeszowie, Lublinie i Białymstoku
Warto zobaczyć
Gdynia tętni sztuką w wakacje. Liczy się nie tylko muzyka
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Warto zobaczyć
Noc Muzeów: wyjątkowa okazja na darmowe zwiedzanie
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama