W 2023 r. zarejestrowano w Polsce 585 nowych autobusów z napędem alternatywnym, z czego 557 to autobusy miejskie – podaje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
To pokazuje, że takie ekologiczne rozwiązania są na razie domeną miejskich operatorów, głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom realizowanym przez coraz większą liczbę samorządów. W strukturze dominują autobusy elektryczne – w ubiegłym roku zakupiono 335 takich pojazdów, co dało im prawie 40-proc. udział w całym miejskim rynku pierwszych rejestracji. To bardzo znaczący wzrost, bo jeszcze rok wcześniej ten odsetek wynosił 23,5 proc., malejąc względem roku 2021, w którym przekraczał 35 proc.
Tyle autobusów elektrycznych zarejestrowano w 2023 roku
Zwiększyły się także zakupy autobusów z napędem hybrydowym: w ubiegłym roku na miejskie ulice trafiły 104 sztuki, co dało im rynkowy udział na poziomie 12 proc. W 2022 r. był on znacznie mniejszy – 7,1 proc., a rok wcześniej – niespełna 2-proc. Za to w całej miejskiej flocie maleje znaczenie gazowców. Jeśli w ubiegłym roku samorządy zakupiły 72 pojazdy, co przełożyło się na udział 8,5 proc., to rok wcześniej wynosił on 12,1 proc., natomiast dwa lata wcześniej przekraczał jedną czwartą miejskiego rynku.
Coraz więcej autobusów zasilanych wodorem, maleje liczba kupowanych diesli
Znamienny jest szybki wzrost liczby autobusów zasilanych wodorem. W 2023 r. po raz pierwszy pojawiły się w statystykach – na koniec grudnia było ich 46, tymczasem jeszcze w listopadzie o prawie połowę mniej. W sumie ta kategoria zakończyła rok z 5,4-proc. udziałem w rynku.