Samorządy zwiększają zakupy bezemisyjnych autobusów. Rośnie udział pojazdów na wodór

Samorządy zwiększają zakupy miejskich ekologicznych autobusów. Jak wynika z raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i firmy JMK Analizy Rynku Transportowego, po trzech kwartałach 2023 r. udział zeroemisyjnych autobusów w łącznych zakupach wszystkich pojazdów wyniósł 35,7 proc.

Publikacja: 21.11.2023 16:30

Autobus Solaris Urbino

Autobus Solaris Urbino

Foto: Jakub Kaczmarczyk, PAP

To znacząca poprawa wobec ubiegłego roku, gdy odsetek elektrobusów wynosił 23,5 proc. Ale to wciąż mniej od 2021 r., w którym zakupy taboru z tego rodzaju napędem miały udział na poziomie 36,3 proc.

Unijne granty wesprą rynek autobusów

Jest jednak szansa, że wkrótce wynik sprzed dwóch lat zostanie poprawiony. Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie bowiem w szybkim tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. W kwietniu tego roku ruszyła III edycja programu „Zielony Transport Publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - W podstawowej wersji ma ona budżet o połowę mniejszy niż edycje 2021 i 2022, ale jeżeli Polska otrzyma fundusze z KPO, wzrośnie on przynajmniej czterokrotnie – podaje JMK.

Czytaj więcej

Kierowcy na Śląsku już tankują wodór

Jak wynika z danych TransInfo, w pierwszej puli ma być zakupionych 146 elektrobusów oraz 71 autobusów z napędem wodorowym. Natomiast w drugiej – 340 elektrobusów i 48 wodorowców. W 2024 r. rynek autobusów powinny wesprzeć unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, programu FEniKS i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia – komentują autorzy raportu PZPM i JMK.

W Poznaniu otwarta zostanie stacja tankowania wodoru

W ostatnim czasie przyspieszają zwłaszcza zakupy miejskich autobusów z napędem wodorowym. Do liderów należy Poznań, który sukcesywnie odbiera Solarisy Urbino 12 Hydrogen: z 25 zamówionych pojazdów otrzymał już 12. Według branżowego serwisu InfoBus, pozostałe mają być dostarczone poznańskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu do połowy grudnia tego roku.

W przypadku autobusów bezemisyjnych wodorowe mają jednak eksploatacyjną przewagę nad elektrycznymi: znacznie większy zasięg

Za kilka tygodni w Poznaniu zostanie otwarta ogólnodostępna stacja tankowania wodoru, która będzie zaopatrywana przez Orlen. - W ciągu doby klienci będą mogli zatankować w sumie ponad jedną tonę wodoru. To ilość, która pozwala napełnić 34 autobusy miejskie. Orlen udostępni kierowcom trzy dystrybutory: dwa będą służyć do tankowania autobusów i pojazdów ciężarowych, natomiast dodatkowy dystrybutor będzie przeznaczony dla pojazdów osobowych – podała spółka w komunikacie.

Tego rodzaju stacja działa już w Rybniku, który wiosna tego roku zamówił 20 wodorowych autobusów. Część wodorowców wyprodukowanych przez firmę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy już kursuje, pozostałe dotrą do końca roku. Na pojazdy mogące zabrać 86 pasażerów, przyznane zostało dofinansowanie z NFOŚiGW w wysokości 45,5 mln zł.

Bez finansowego wsparcia z zewnątrz zaporą dla samorządowych inwestycji w bezemisyjne pojazdy byłaby ich cena. Elektrobusy kosztują dużo więcej, nie tylko w porównaniu z autobusami spalinowymi, ale też są dużo droższe od autobusów z innym napędem alternatywnym. Jak podaje raport BGK, średnio trzeba na nie wydać o 76 proc. więcej niż na hybrydy i o 130 proc. więcej niż na autobusy napędzane gazem. Z kolei autobusy wodorowe kupowane w ramach obecnych inwestycji są o 48 proc. droższe niż autobusy elektryczne, o 160 proc. droższe niż hybrydowe i aż o 241 proc. droższe od gazowych.

W przypadku autobusów bezemisyjnych wodorowe mają jednak eksploatacyjną przewagę nad elektrycznymi: znacznie większy zasięg, który w przypadku elektrobusów ograniczany jest koniecznością ładowania baterii. Zarazem tankowanie wodoru zajmuje zdecydowanie mniej czasu, niż konieczny postój pod ładowarką.

Inwestycje
W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?
Materiał Promocyjny
Inwestycje biogazowe - jak zdobyć zaufanie społeczności?
Inwestycje
Nowe mosty i kładki w miastach. Duże ułatwienie dla mieszkańców
Inwestycje
Boom czy zastój. Czy do inwestycyjnego przyspieszenia rządu dołączą samorządy?
Inwestycje
Nowe obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy z mniejszych miast
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem