To znacząca poprawa wobec ubiegłego roku, gdy odsetek elektrobusów wynosił 23,5 proc. Ale to wciąż mniej od 2021 r., w którym zakupy taboru z tego rodzaju napędem miały udział na poziomie 36,3 proc.
Unijne granty wesprą rynek autobusów
Jest jednak szansa, że wkrótce wynik sprzed dwóch lat zostanie poprawiony. Liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie bowiem w szybkim tempie – przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. W kwietniu tego roku ruszyła III edycja programu „Zielony Transport Publiczny” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. - W podstawowej wersji ma ona budżet o połowę mniejszy niż edycje 2021 i 2022, ale jeżeli Polska otrzyma fundusze z KPO, wzrośnie on przynajmniej czterokrotnie – podaje JMK.
Czytaj więcej
Pierwsza na Śląsku i druga w Polsce ogólnodostępna stacja tankowania wodoru otwarta została w Rybniku.
Jak wynika z danych TransInfo, w pierwszej puli ma być zakupionych 146 elektrobusów oraz 71 autobusów z napędem wodorowym. Natomiast w drugiej – 340 elektrobusów i 48 wodorowców. W 2024 r. rynek autobusów powinny wesprzeć unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, programu FEniKS i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. - Biorąc pod uwagę najnowsze wytyczne Parlamentu Europejskiego, mówiące, że od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne, to mamy jeszcze sporo do zrobienia – komentują autorzy raportu PZPM i JMK.
W Poznaniu otwarta zostanie stacja tankowania wodoru
W ostatnim czasie przyspieszają zwłaszcza zakupy miejskich autobusów z napędem wodorowym. Do liderów należy Poznań, który sukcesywnie odbiera Solarisy Urbino 12 Hydrogen: z 25 zamówionych pojazdów otrzymał już 12. Według branżowego serwisu InfoBus, pozostałe mają być dostarczone poznańskiemu Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu do połowy grudnia tego roku.