Made in Małopolska. Pochodzenie ma znaczenie!

Inicjatywy, Miejsca, Smak, Wody, Biznes, Dizajn – co łączy te sześć elementów? To filary projektu Made in Małopolska! Jego celem jest promocja regionalnego biznesu, tradycyjnych, a także niestandardowych form artystycznego wyrazu, dziedzictwa kulinarnego, wydarzeń, organizacji, osób pełnych pasji i wartościowych idei, a także samorządów.

Publikacja: 23.10.2023 09:00

Made in Małopolska. Pochodzenie ma znaczenie!

Foto: Adobe Stock

Tekst przygotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Made in Małopolska to projekt, który świadczy o sile naszego regionu, stawia na sprawdzony, godny rekomendacji biznes. Wskazuje m.in. produkty oraz miejsca, instytucje i inicjatywy, które zasługują na naszą szczególną uwagę, jednocześnie potwierdzając ich najwyższą jakość – mówi marszałek Witold Kozłowski.

Dzięki silnej marce rozwój Małopolski w różnorodnych obszarach staje się jeszcze bardziej dynamiczny i daje mieszkańcom nie tylko większe możliwości, ale też kolejne powody do dumy ze swojego pochodzenia. Konsekwentne budowanie wizerunku przekłada się także na wzrost zainteresowania regionem wśród turystów, przedsiębiorców czy ludzi kultury, którzy mogą odnaleźć w Małopolsce znakomite miejsce do odkrywania nowych pasji, inwestowania lub rozwijania działalności – dodaje marszałek Małopolski.

Główną ideą projektu jest założenie, że pochodzenie ma znaczenie. W oparciu o to sformułowanie tworzymy w świadomości Małopolan i turystów pozytywne skojarzenia poszczególnych regionalnych marek z miejscem ich powstawania, budujemy system wsparcia i promocji. Jednocześnie, dzięki ich wartości wzmacniamy wizerunek Małopolski.

Przyznawany w ramach projektu specjalny znak „Made in Małopolska” to kluczowy nośnik marki regionalnej. Świadczy o randze, jakości i renomie potwierdzonej przez województwo małopolskie. Prawo do posługiwania się tym znakiem posiadają partnerzy projektu. Znak „Made in Małopolska” mogą umieszczać na etykietach, opakowaniach produktów, stronach internetowych czy stosować w działaniach własnych. To rekomendacja, która może stać się wyraźnym sygnałem i wyznacznikiem dokonywanych przez nas wyborów.

Znak „Made in Małopolska” jest przyznawany w wymienionych niżej obszarach.

Inicjatywy

To filar, którego zadaniem jest promocja Małopolski z wykorzystaniem potencjału, osób i inicjatyw o charakterze prospołecznym. Założeniem „Made in Małopolska – Inicjatywy” jest upowszechnienie postrzegania Małopolski jako miejsca pełnego cennych, atrakcyjnych i wartościowych idei; ludzi, którzy w swojej codziennej działalności stawiają sobie za cel niesienie pomocy innym; Małopolski pełnej pasji, bogatej oferty kulturalnej, sportowej i potencjału edukacyjnego. Inicjatywy mogą mieć charakter akcji kulturalnych, edukacyjnych, integracyjnych, sportowych, naukowych czy organizowanych na rzecz innych, a odbywających się w Małopolsce.

Partnerami projektu w ramach filaru Inicjatywy są: Stowarzyszenie SIEMACHA, Festiwal HejFest, Fundacja ZIKO dla Zdrowia, Dolina Karpia oraz Stowarzyszenie Kobiety i Wino.

Miejsca

Do filaru mogą przystąpić jednostki samorządu terytorialnego z województwa małopolskiego, a także właściciele obiektów i terenów o szczególnym znaczeniu promocyjnym. Założeniem „Made in Małopolska – Miejsca” jest promowanie miejsc ważnych z punktu widzenia marketingowego, stanowiących niewątpliwe atrakcje turystyczne województwa, powszechnie znane i rozpoznawalne w Małopolsce, Polsce i na świecie, noszące walory unikatowości. Bez względu na to, czy mówimy o małej wsi, mieście, atrakcji turystycznej, hotelu, pensjonacie czy niewielkim gospodarstwie – każde z nich ma szansę stać się częścią marki naszego regionu, rozpoznawalną nie tylko w najbliższej okolicy.

Do tego filaru należą już m.in.: gmina Krynica-Zdrój, Kasprowy Wierch, Gubałówka, Góra Parkowa, Zalipie i Oświęcim.

Smak

Dlaczego nasz region pod tym względem jest niepowtarzalny? Jak mało kto, Małopolanie potrafią wyczarować z regionalnych produktów coś wyjątkowego – coś, co łączy tradycyjny smak z nowoczesną kuchnią. Małopolscy producenci żywności odpowiadają na potrzeby rynku i mają w swojej ofercie wysokiej jakości produkty regionalne, które mogą na stałe zagościć w restauracjach, hotelach czy miejscach sprzedaży produktów spożywczych.

Warto podkreślić, że spośród wielu produktów regionalnych wpisanych przez Komisję Europejską do Rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia i Chronionych Oznaczeń Geograficznych lub do Rejestru Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności możemy wyróżnić 15 produktów pochodzących z Małopolski. Są to m.in.: Kiełbasa lisiecka, Obwarzanek krakowski, Jagnięcina podhalańska, Jabłka łąckie czy Karp zatorski.

Natomiast na ministerialnej Liście Produktów Tradycyjnych – które charakteryzują się ugruntowaną metodą wytwarzania, jakością, a także wyjątkowymi cechami i właściwościami – znajdują się aż 232 produkty z Małopolski. To m.in.: Żurek po krakowsku, Rosół polski czy Sól wielicka.

Celem tego filaru jest wykreowanie wizerunku Małopolski jako regionu tworzącego zapotrzebowanie na wysokiej jakości markowe produkty spożywcze, opatrzone znakiem „Made in Małopolska”. Dzięki niemu regionalne wyroby częściej będą gościły w ofercie gastronomicznej restauracji, hoteli czy miejsc sprzedaży produktów spożywczych i będą w niej lepiej widoczne. Umożliwi to stworzenie kompleksowej, regionalnej oferty gastronomicznej i kulinarnej dla mieszkańców oraz turystów licznie odwiedzających nasz region.

Partnerami projektu są: Lavendziarnia Stoki 6, Krupiec sp. z o.o., Pstrąg Ojcowski, Pracownia Garmażeryjna Sekret Smaku, Tłocznia Owoców „Pawłowski”, Przetwórstwo Mięsne „Płatek”, Pasieka Morawskich, F.P.H. Zakład Masarski sp.j. „LENART”, F.P.H. Elmak Elżbieta Tworzydło, Winnica Zadora, Eko-agroturystyczne Gospodarstwo Rolne Janina i Bolesław Bobak, Zakład Masarski „Amigos”, Lato w słoiku Anna Makuch, Tłocznia Chocznia, F.H.P. E.E. BUCKI S.C., Melba, Antoja, Dębnik 52, Gawor Produkcja Wędlin „Jakość i Tradycja”, Darvea Palarnia Kawy oraz Browar Kazimierz.

Woda

Pod tym względem Małopolska nie ma sobie równych. Posiadamy najlepsze wody mineralne w Polsce i ponad 30 proc. wszystkich złóż wód leczniczych w kraju. Nie ma drugiego takiego regionu, który mógłby pochwalić się dostępnością wszystkich typów wód leczniczych i mineralnych na swoim obszarze. Jak wybrać te najlepsze? Eksperci w tym temacie nie mają wątpliwości. Wystarczy sprawdzić, czy pochodzą z Małopolski. To gwarancja ich dobroczynnych właściwości.

Dzięki Made in Małopolska wzmacniamy świadomość dotyczącą roli naszych regionalnych wód na krajowym rynku. Wspieramy naszych przedsiębiorców w zwiększeniu obecności małopolskich wód mineralnych w sieciach handlowych, ofercie gastronomicznej i hotelarskiej.

Partnerami projektu w tym filarze są: Muszynianka, Uzdrowisko Krynica, Piwniczanka, Uzdrowisko Wysowa SA, Cechini Dystrybucja, Zakład Produkcyjny INEX, Polskie Wody Lecznicze, PPHU THIER, Uzdrowisko Rabka, Uzdrowisko Szczawnica, Rozlewnia Wód Mineralnych „SOPEL” oraz Kinga Pienińska.

Biznes

Stabilny, prężnie rozwijający się biznes, marki rozpoznawalne zarówno w Polsce, jak i za granicą, czy start-upy, które znalazły dobrą bazę dla swojego rozwoju w Małopolsce – to gospodarczy potencjał o szczególnym znaczeniu dla naszego regionu.

Małopolska wspiera swoich przedsiębiorców, stwarza odpowiednie warunki do rozwoju i utrzymania stabilności firmy. Jednym z filarów wsparcia jest przyznanie znaku „Made in Małopolska”, który zwiększa prestiż naszych firm, wzmacnia wizerunek regionu jako doskonałego miejsca do prowadzenia biznesu oraz gwarantuje wysoką jakość usług i produktów z Małopolski.

Wśród firm, które mogą pochwalić się znakiem „Made in Małopolska”, możemy wyróżnić takie przedsiębiorstwa jak: FAKRO, Maspex/Tymbark, ZIKO DERMO, WIŚNIOWSKI, Conhpol, Polskie Koleje Linowe i Radio RMF FM.

Dizajn

Misternie wykonane stroje ludowe z pięknymi zdobieniami, koronki i hafty, wyroby plecionkarskie, rzeźba ludowa czy obrazy malowane na szkle – to owoce tradycyjnego rzemiosła regionalnego, które coraz częściej stają się inspiracją dla współczesnego wzornictwa przemysłowego, pokazując wyjątkowość dziedzictwa naszego regionu.

Ten filar projektu Made in Małopolska powstał między innymi po to, by chronić pracę naszych rękodzielników i twórców, którzy nadają tradycyjnym wzorom drugie życie, wykorzystując je w nowoczesnych kreacjach. Projekt skupia wokół siebie instytucje, rękodzielników i autorów, ale także wydarzenia, które pokazują Małopolskę jako region sprzyjający artystom, twórcom regionalnym i projektantom.

Partnerami projektu są m.in.: Karpiel Steindel Architektura, HM – Manufaktura Mebli.

Unikatowa koncepcja graficzna projektu

Na potrzeby realizacji projektu, we współpracy z Muzeum Etnograficznym w Krakowie przygotowaliśmy dedykowaną oprawę graficzną. Opracowany system identyfikacji czerpie wprost z unikatowego dziedzictwa kulturowego Małopolski. System tworzy sześć znaków – ikon odpowiadających poszczególnym filarom Made in Małopolska. Znaki zostały wypracowane w procesie eksploracji kolekcji Muzeum Etnograficznego w Krakowie i nawiązują do zasobów pochodzących z terenu historycznej Małopolski.

Każdy z motywów i symboli jest głęboko osadzony w spuściźnie materialnej różnych grup etnograficznych wywodzących się z naszego regionu. Dawne ornamenty stają się naturalnymi łącznikami między tradycją a nowoczesnością – niegdyś przetwarzane przez rzemieślników, dziś niosą ze sobą ogromny potencjał dla twórców nowoczesnego dizajnu.

Tekst przygotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Tekst przygotowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego

Made in Małopolska to projekt, który świadczy o sile naszego regionu, stawia na sprawdzony, godny rekomendacji biznes. Wskazuje m.in. produkty oraz miejsca, instytucje i inicjatywy, które zasługują na naszą szczególną uwagę, jednocześnie potwierdzając ich najwyższą jakość – mówi marszałek Witold Kozłowski.

Pozostało 96% artykułu
Materiał partnera
Jak sprawnie budować z KPO
Materiał partnera
Żabka wspiera lokalną przedsiębiorczość
Biznes
Morski wiatr da drugie życie lokalnym portom
Biznes
Ptasia grypa mocno zaczęła rok, wybito wielkie stada
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy