Lotnisko: rozwój za miliard złotych

Program inwestycji portu Balice, który właśnie się kończy, pozwoli odprawić ponad 5 mln pasażerów za pięć lat.

Publikacja: 26.07.2015 21:58

Balice

Balice

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

W tym roku Kraków Airport planuje obsłużyć 4 mln pasażerów. Zarządowi lotniska udało się uniknąć zaszufladkowania jako portu obsługującego linie niskokosztowe i równie oszczędny ruch turystyczny, chociaż to Ryanair i easyJet przywożą najwięcej pasażerów. Pojawiają się jednak nowe linie tradycyjne i rośnie ruch biznesowy.

– Przy tej dynamice wzrostu zrealizujemy nasze plany z nawiązką – mówi Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. – Kraków i Małopolska pozostają w czołówce miejsc polecanych na wyjazdy weekendowe, ale i coraz częściej na wakacje. Powiększa się grupa globalnych firm, które zdecydowały się otworzyć siedziby w Krakowie, rozwija się turystyka biznesowa. Szczególnie cieszy rozpoczęcie współpracy z British Airways Swiss International Airlines oraz KLM.

Wiadomo, że w przyszłym roku do Balic zawita kolejny przewoźnik niskokosztowy – Jet2. com, który poleci do Manchesteru.

Wyniki czerwcowe – 407 tys. pasażerów, i I półrocza – 1,97 mln, odpowiednio 10 i 11 proc. więcej niż rok temu, pokazują, że prognoza może zostać przekroczona. Kraków wszedłby wtedy do grupy średnich lotnisk europejskich (5–10 mln pasażerów).

Port w Balicach nie zdecydował się na zawieszenie operacji na czas rozbudowy. W miejscu dawnej wojskowej oczyszczalni ścieków i zagajnika firma Max Boegl zbudowała cztery nowe miejsca postojowe dla samolotów pasażerskich bądź wożących cargo. Zmodernizowano drogi kołowania maszyn, zwiększając przepustowość z 13 do 26 operacji lotniczych na godzinę.

Przebudowywany jest terminal. Efektem będzie czterokrotne zwiększenie powierzchni, do 55 tys. mkw., i możliwość obsłużenia 8 mln pasażerów przy 36 stanowiskach odprawy biletowo-bagażowej. Do samolotów poprowadzi 15 wyjść, a istnieje możliwość dodania trzech kolejnych. Trwają ostatnie prace wykończeniowe, montowane są rękawy prowadzące do samolotów. Czterogwiazdkowy Hilton Garden Inn, wybudowany przez lotniskową spółkę córkę, od jesieni 2014 r. obsłużył 20 tys. gości. Od września zostanie wznowione połączenie kolejowe portu Balice z centrum Krakowa.

Koszt inwestycji to niemal miliard złotych. Zarząd uzyskał dofinansowanie z funduszy europejskich – 220 mln zł; 200 mln zł to środki własne, reszta pochodzi z emisji obligacji.

W tym roku Kraków Airport planuje obsłużyć 4 mln pasażerów. Zarządowi lotniska udało się uniknąć zaszufladkowania jako portu obsługującego linie niskokosztowe i równie oszczędny ruch turystyczny, chociaż to Ryanair i easyJet przywożą najwięcej pasażerów. Pojawiają się jednak nowe linie tradycyjne i rośnie ruch biznesowy.

– Przy tej dynamice wzrostu zrealizujemy nasze plany z nawiązką – mówi Jan Pamuła, prezes Kraków Airport. – Kraków i Małopolska pozostają w czołówce miejsc polecanych na wyjazdy weekendowe, ale i coraz częściej na wakacje. Powiększa się grupa globalnych firm, które zdecydowały się otworzyć siedziby w Krakowie, rozwija się turystyka biznesowa. Szczególnie cieszy rozpoczęcie współpracy z British Airways Swiss International Airlines oraz KLM.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy