Od 2004 roku natomiast miasto zabiega o środki z Unii Europejskiej we wszystkich możliwych obszarach rozwoju. Spore zmiany można zauważyć zwłaszcza na ulicach Wrocławia, gdzie przybywa kolejnych kilometrów wyremontowanych dróg oraz całkowicie nowych tras, ułatwiających mieszkańcom poruszanie się po mieście. Jednym z zadań nowoczesnych miast, do których bez wątpienia można zaliczyć Wrocław, jest jednak promowanie transportu miejskiego. To właśnie na tym polu Wrocław stara się wyznaczać trendy. Wyniki jak dotąd są bardzo dobre, bo dzięki dodatkowym funduszom miejski przewoźnik był w stanie kupić kilkadziesiąt nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów. Ich dostawy cały czas trwają, a tylko na 46 Moderusów Gamma Wrocław otrzymał 76 milionów złotych z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W tym przypadku to dopiero początek komunikacyjnej rewolucji. Z pomocą dofinansowania miasto było w stanie przeprowadzić dwie budowy nowych tras tramwajowych łączących centrum miasta z ościennymi osiedlami. Jedna z nich mierzy ponad 7 kilometrów i zapewnia dojazd mieszkańcom Nowego Dworu do Rynku w 20 minut! Koszt całego zadania to 390 mln złotych, z czego ponad 182 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. To największa tramwajowa inwestycja w tym mieście od II wojny światowej.
– Wrocław to miasto dynamiczne, do którego wciąż napływa fala nowych mieszkańców. Niebawem będzie nas już milion, a to oznacza, że musimy ciągle rozwijać infrastrukturę transportu publicznego. Poza już zrealizowanymi trasami tramwajowymi (Nowy Dwór i Popowice) już teraz trwa projektowanie kolejnych. Naszym priorytetem jest budowa torowiska z Sępolna na Swojczyce, gdzie już teraz przy okazji budowy nowych mostów zamontowaliśmy szyny. Jeśli uda nam się pozyskać dofinansowanie, tramwaje pojadą w tym kierunku już w 2026 roku – dodaje prezydent Sutryk.
To jednak niejedyna trasa w planach miasta. Oprócz tramwaju na Swojczyce urząd projektuje już ciągi torów wzdłuż osiedla Maślice oraz jest w blokach startowych, jeśli chodzi o budowę tramwaju na osiedle Jagodno – tam potrzebna jest zmiana w przepisach, które umożliwią przecięcie linii kolejowej z tramwajową.
Przyszłość to najmłodsze pokolenie
Inwestowanie w edukację jest kolejnym elementem, na który Wrocław kładzie nacisk. Właśnie dlatego tak ważne było wybudowanie nowych placówek oświatowych, jak na przykład szkoła przy ul. Asfaltowej, Białostockiej czy Cynamonowej. Jednocześnie trwa projektowanie kolejnego obiektu dla ponad 1000 uczniów przy ulicy Zwycięskiej. W ramach projektów z dofinansowaniem unijnym doposażono pracownie z bardzo wielu dziedzin – matematyki, informatyki, fizyki i chemii. Przedszkola zostały natomiast doposażone w sprzęt do zajęć specjalistycznych. Regularnie w okresie wakacji miasto prowadzi również modernizację istniejących obiektów. Mowa między innymi o remontach przyszkolnych stołówek, boisk, a także termomodernizacji elewacji.
Jest to jeden z tych obszarów, w których działania prowadzi się kompleksowo. Są one uzupełniane projektami społecznymi, polegającymi m.in. na podnoszeniu kompetencji nauczycieli i pracowników placówek oświatowych, ale również na prowadzeniu zajęć pozalekcyjnych dla uczniów. Tak szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych zauważają rodzice dzieci uczęszczających do wrocławskich szkół.
Podobnie się dzieje w obszarze pomocy socjalnej, gdzie są realizowane projekty zarówno infrastrukturalne, jak i społeczne. Ich odbiorcami są osoby bezdomne, bezrobotne, zagrożone wykluczeniem społecznym, w tym również osoby starsze. Przykładem tego są działania, w ramach których przebudowano budynki w taki sposób, aby mogły tam funkcjonować dzienne domy pomocy społecznej dla 120 osób niesamodzielnych oraz kluby integracji społecznej, gdzie ponad 270 osób odbudowuje swoje zdolności do ponownego wejścia na rynek pracy.