Miasta robią porządki z hulajnogami

Źle zaparkowane albo wręcz porzucone np. w rzekach, stawach czy na zieleńcach hulajnogi elektryczne to nadal częsty widok w wielu miastach.

Publikacja: 23.05.2023 11:37

Władze Krakowa zapowiadają szybkie i zdecydowane zmiany w parkowaniu hulajnóg

Władze Krakowa zapowiadają szybkie i zdecydowane zmiany w parkowaniu hulajnóg

Foto: shutterstock

Samorządy starają się ten problem rozwiązać na różne sposoby. Poznań już się z operatorami hulajnóg dogadał. Kraków właśnie kończy rozmowy na ten temat.

Władze stolicy Wielkopolski już trzy lata temu podpisały porozumienia z operatorami hulajnóg. Zgodnie z ich treścią zobowiązują się m.in. do: kontroli prawidłowości parkowania hulajnóg, informowania użytkowników o miejscach, w których można pozostawić hulajnogi, i ustalenia procedury sankcji za niespełnienie tych zobowiązań czy usuwanie nieprawidłowo zaparkowanego i uszkodzonego sprzętu z terenów publicznych. Parkowanie współdzielonych urządzeń odbywa się obecnie w dowolnym miejscu (nie ma miejsc wyznaczonych).

– Wysiłki te okazały się niewystarczające. W ubiegłym roku podjęliśmy rozmowy zmierzające do wypracowania skutecznego rozwiązania. W ich efekcie jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać punkty mikromobilności Hop & go, w których będzie można je zaparkować – wygodnie i bez utrudniania poruszania się pieszym – mówi Tomasz Majchrzak z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Potrzeba zmian

– Robimy porządek z hulajnogami. Obecny stan w Krakowie jest nie do utrzymania. Potrzebujemy szybkich i zdecydowanych zmian – deklaruje Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa. Wiceprezydent spotkał się z operatorami hulajnóg po akcji straży miejskiej, która na początku maja sprawdziła kilkaset, a usunęła ponad 80 źle zaparkowanych hulajnóg z rejonu Starego Miasta.

– Pomimo ustaleń z operatorami sprzętu problem porzuconych urządzeń systematycznie narasta od kilku lat, głównie przez brak regulacji prawnych – mówi wiceprezydent Kulig. – Mieszkańcy ciągle się skarżą, hulajnogi nadal tarasują chodniki i lądują w rzekach. Czas więc na drastyczniejsze metody – dodaje. A te mogą być różne: od dużego ograniczenia liczby hulajnóg elektrycznych w Krakowie, poprzez dotkliwy wzrost kosztów za ich porządkowanie przez miejskie służby, czy nawet zerwanie umów z operatorami hulajnóg.

Czytaj więcej

Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

W Krakowie hulajnogi wypożycza trzech dużych operatorów: Lime, Tier i Bolt. Według deklaracji Bolt ma ok. 6–7 tys. urządzeń, pozostali operatorzy po ok. 1500 każdy. Wszystkim tym firmom samorząd zapowiedział, że kończy okres ich bezpłatnego korzystania z przestrzeni miasta. Operatorzy będą za wynajmowane miejsca płacić. Pod koniec maja otrzymają wzory umów dzierżawy i również w maju odbędzie się dyskusja online na temat warunków tej dzierżawy.

– Zaproponowaliśmy także wprowadzenie miejskiego patrolu porządkującego niewłaściwie zaparkowane hulajnogi – informuje o kolejnym rozwiązaniu Maciej Piotrkowski, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego (ZTP). Koszt utrzymania patrolu byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy.

Rozwiązania z innych miast

Sami operatorzy hulajnóg poinformowali też o zastosowanych przez siebie ulepszeniach. 12 maja, po pierwszym spotkaniu z wiceprezydentem Krakowa, wprowadzili w aplikacjach limit maksymalnej liczby hulajnóg w punktach mobilności na obszarze ograniczonym II obwodnicą. Ustalili, że w każdym ze 103 punktów mobilności na tym obszarze może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg – czyli po 10 sztuk każdego operatora. W praktyce oznacza to, że kiedy osiągnięta zostanie maksymalna pojemność punktu mobilności – użytkownik nie może zakończyć wypożyczenia i musi jechać do innego punktu.

Ponieważ nie jest to wygodne, operatorzy poprosili też o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju punktu mobilności, np. takiego, w którym można wykorzystać istniejące stojaki rowerowe.

Władze Krakowa liczą na szybką poprawę sytuacji po wprowadzeniu nowych rozwiązań, które sprawdziły się w innych miastach.

Czytaj więcej

Poznań bez roweru miejskiego, ale jednoślady wrócą do Trójmiasta

Specjalne patrole hulajnóg dobrze działają np. w Bydgoszczy, gdzie strażnicy miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty dla użytkowników. – Z każdym miesiącem zgłoszeń o odholowaniu hulajnóg jest mniej, a z naszych obserwacji wynika, że kierowcy nie parkują już tych popularnych pojazdów na środku chodnika – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Na podobne, co sugerowane przez krakowskich operatorów, rozwiązanie – czyli możliwość pozostawienia hulajnóg w punktach parkowania rowerów, zdecydował się też Szczecin. Jak poinformował Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne ze Szczecina, do porządkowania parkowania hulajnóg posłużyła licząca ponad 100 punktów sieć stacji szczecińskiego roweru miejskiego BikeS.

– W Lublinie przed oddaniem hulajnogi użytkownik ma obowiązek zrobić zdjęcie, które jest dowodem na to, że urządzenie zostało oddane w miejscu bezpiecznym i niezakłócającym ruchu na drodze – podkreśla Anna Czerwonka z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.

Samorządy starają się ten problem rozwiązać na różne sposoby. Poznań już się z operatorami hulajnóg dogadał. Kraków właśnie kończy rozmowy na ten temat.

Władze stolicy Wielkopolski już trzy lata temu podpisały porozumienia z operatorami hulajnóg. Zgodnie z ich treścią zobowiązują się m.in. do: kontroli prawidłowości parkowania hulajnóg, informowania użytkowników o miejscach, w których można pozostawić hulajnogi, i ustalenia procedury sankcji za niespełnienie tych zobowiązań czy usuwanie nieprawidłowo zaparkowanego i uszkodzonego sprzętu z terenów publicznych. Parkowanie współdzielonych urządzeń odbywa się obecnie w dowolnym miejscu (nie ma miejsc wyznaczonych).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?