Miasta robią porządki z hulajnogami

Źle zaparkowane albo wręcz porzucone np. w rzekach, stawach czy na zieleńcach hulajnogi elektryczne to nadal częsty widok w wielu miastach.

Publikacja: 23.05.2023 11:37

Władze Krakowa zapowiadają szybkie i zdecydowane zmiany w parkowaniu hulajnóg

Władze Krakowa zapowiadają szybkie i zdecydowane zmiany w parkowaniu hulajnóg

Foto: shutterstock

Samorządy starają się ten problem rozwiązać na różne sposoby. Poznań już się z operatorami hulajnóg dogadał. Kraków właśnie kończy rozmowy na ten temat.

Władze stolicy Wielkopolski już trzy lata temu podpisały porozumienia z operatorami hulajnóg. Zgodnie z ich treścią zobowiązują się m.in. do: kontroli prawidłowości parkowania hulajnóg, informowania użytkowników o miejscach, w których można pozostawić hulajnogi, i ustalenia procedury sankcji za niespełnienie tych zobowiązań czy usuwanie nieprawidłowo zaparkowanego i uszkodzonego sprzętu z terenów publicznych. Parkowanie współdzielonych urządzeń odbywa się obecnie w dowolnym miejscu (nie ma miejsc wyznaczonych).

– Wysiłki te okazały się niewystarczające. W ubiegłym roku podjęliśmy rozmowy zmierzające do wypracowania skutecznego rozwiązania. W ich efekcie jeszcze w tym roku wyznaczone mają zostać punkty mikromobilności Hop & go, w których będzie można je zaparkować – wygodnie i bez utrudniania poruszania się pieszym – mówi Tomasz Majchrzak z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Potrzeba zmian

– Robimy porządek z hulajnogami. Obecny stan w Krakowie jest nie do utrzymania. Potrzebujemy szybkich i zdecydowanych zmian – deklaruje Andrzej Kulig, wiceprezydent Krakowa. Wiceprezydent spotkał się z operatorami hulajnóg po akcji straży miejskiej, która na początku maja sprawdziła kilkaset, a usunęła ponad 80 źle zaparkowanych hulajnóg z rejonu Starego Miasta.

– Pomimo ustaleń z operatorami sprzętu problem porzuconych urządzeń systematycznie narasta od kilku lat, głównie przez brak regulacji prawnych – mówi wiceprezydent Kulig. – Mieszkańcy ciągle się skarżą, hulajnogi nadal tarasują chodniki i lądują w rzekach. Czas więc na drastyczniejsze metody – dodaje. A te mogą być różne: od dużego ograniczenia liczby hulajnóg elektrycznych w Krakowie, poprzez dotkliwy wzrost kosztów za ich porządkowanie przez miejskie służby, czy nawet zerwanie umów z operatorami hulajnóg.

Czytaj więcej

Gdańsk chce zapanować nad hulajnogami. Wprowadza nowe rozwiązania

W Krakowie hulajnogi wypożycza trzech dużych operatorów: Lime, Tier i Bolt. Według deklaracji Bolt ma ok. 6–7 tys. urządzeń, pozostali operatorzy po ok. 1500 każdy. Wszystkim tym firmom samorząd zapowiedział, że kończy okres ich bezpłatnego korzystania z przestrzeni miasta. Operatorzy będą za wynajmowane miejsca płacić. Pod koniec maja otrzymają wzory umów dzierżawy i również w maju odbędzie się dyskusja online na temat warunków tej dzierżawy.

– Zaproponowaliśmy także wprowadzenie miejskiego patrolu porządkującego niewłaściwie zaparkowane hulajnogi – informuje o kolejnym rozwiązaniu Maciej Piotrkowski, rzecznik Zarządu Transportu Publicznego (ZTP). Koszt utrzymania patrolu byłby finansowany przez operatorów z kar za nieprawidłowo zaparkowane hulajnogi i z opłat za korzystanie z terenów należących do gminy.

Rozwiązania z innych miast

Sami operatorzy hulajnóg poinformowali też o zastosowanych przez siebie ulepszeniach. 12 maja, po pierwszym spotkaniu z wiceprezydentem Krakowa, wprowadzili w aplikacjach limit maksymalnej liczby hulajnóg w punktach mobilności na obszarze ograniczonym II obwodnicą. Ustalili, że w każdym ze 103 punktów mobilności na tym obszarze może być zaparkowanych jedynie 30 hulajnóg – czyli po 10 sztuk każdego operatora. W praktyce oznacza to, że kiedy osiągnięta zostanie maksymalna pojemność punktu mobilności – użytkownik nie może zakończyć wypożyczenia i musi jechać do innego punktu.

Ponieważ nie jest to wygodne, operatorzy poprosili też o możliwość wprowadzenia drugiego rodzaju punktu mobilności, np. takiego, w którym można wykorzystać istniejące stojaki rowerowe.

Władze Krakowa liczą na szybką poprawę sytuacji po wprowadzeniu nowych rozwiązań, które sprawdziły się w innych miastach.

Czytaj więcej

Poznań bez roweru miejskiego, ale jednoślady wrócą do Trójmiasta

Specjalne patrole hulajnóg dobrze działają np. w Bydgoszczy, gdzie strażnicy miejscy konsekwentnie konfiskowali źle zaparkowane pojazdy i nakładali mandaty dla użytkowników. – Z każdym miesiącem zgłoszeń o odholowaniu hulajnóg jest mniej, a z naszych obserwacji wynika, że kierowcy nie parkują już tych popularnych pojazdów na środku chodnika – informuje Tomasz Okoński, rzecznik prasowy Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Na podobne, co sugerowane przez krakowskich operatorów, rozwiązanie – czyli możliwość pozostawienia hulajnóg w punktach parkowania rowerów, zdecydował się też Szczecin. Jak poinformował Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne ze Szczecina, do porządkowania parkowania hulajnóg posłużyła licząca ponad 100 punktów sieć stacji szczecińskiego roweru miejskiego BikeS.

– W Lublinie przed oddaniem hulajnogi użytkownik ma obowiązek zrobić zdjęcie, które jest dowodem na to, że urządzenie zostało oddane w miejscu bezpiecznym i niezakłócającym ruchu na drodze – podkreśla Anna Czerwonka z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin.

Samorządy starają się ten problem rozwiązać na różne sposoby. Poznań już się z operatorami hulajnóg dogadał. Kraków właśnie kończy rozmowy na ten temat.

Władze stolicy Wielkopolski już trzy lata temu podpisały porozumienia z operatorami hulajnóg. Zgodnie z ich treścią zobowiązują się m.in. do: kontroli prawidłowości parkowania hulajnóg, informowania użytkowników o miejscach, w których można pozostawić hulajnogi, i ustalenia procedury sankcji za niespełnienie tych zobowiązań czy usuwanie nieprawidłowo zaparkowanego i uszkodzonego sprzętu z terenów publicznych. Parkowanie współdzielonych urządzeń odbywa się obecnie w dowolnym miejscu (nie ma miejsc wyznaczonych).

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Materiał Promocyjny
Jak sztuczna inteligencja może być wykorzystywana przez przestępców cybernetycznych?