Startuje nowy sezon rowerowy w Polsce. Jakie zmiany przygotowały władze miast?

Coraz większym zainteresowaniem w systemach rowerów miejskich cieszą się jednoślady z napędem elektrycznym.

Publikacja: 02.03.2025 21:00

System rowerów miejskich w Warszawie ruszył 1 marca

System rowerów miejskich w Warszawie ruszył 1 marca

Foto: shutterstock

Rusza kolejny sezon rowerowy. Na 1 marca pierwsze miasta zaplanowały ponowne uruchomienie swoich systemów miejskich jednośladów. Operator Nextbike zapowiedział powrót jego rowerów do Chełma, Konina, Koszalina, Piaseczna, Warszawy, Wolsztyna i kilkudziesięciu miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kolejne systemy dołączą z początkiem kwietnia: w Białymstoku, Częstochowie, Grodzisku Mazowieckim, Łodzi, Żyrardowie, a w końcu kwietnia dojdzie do nich Pszczyna. Od 1 maja rowery Nextbike będzie można wypożyczyć w Kędzierzynie-Koźlu, Łomży, Otwocku i Pruszkowie.

W sobotę pełna flota rowerów miała być udostępniona w miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). W sezonie zimowym system Metroroweru oferował 3500 pojazdów, czyli połowę całej floty. Oferowanie ich zimą okazało się dobrą decyzją: od 1 grudnia do końca lutego użytkownicy systemu dokonali około 80 tys. wypożyczeń.

W Górnośląskiej-Zagłębiowskiej Metropolii rowerzyści pojadą z prądem

Z początkiem obecnego sezonu GZM zdecydowała się uruchomić wypożyczalnię rowerów elektrycznych. Do dyspozycji mieszkańców Metropolii jest 250 rowerów, które można wypożyczyć na 30 dni. Koszt to 99 zł. – Rowery ze wspomaganiem elektrycznym są coraz popularniejsze, jednak ich ceny często stanowią barierę trudną do przeskoczenia. Dzięki naszej wypożyczalni można z nich teraz skorzystać na bardzo atrakcyjnych warunkach – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Czytaj więcej

Katowice mają swoją pierwszą velostradę

Elektryczny Metrorower został wyposażony w baterię o pojemności 556,8 Wh, pozwalającą na przejechanie do 120 km. Aby go wypożyczyć, trzeba podpisać umowę i wpłacić 1 tys. zł kaucji. Od soboty 1 marca na stronie internetowej aktywny jest formularz zgłoszeniowy, poprzez który chętni do wypożyczenia pojazdu w pierwszym możliwym terminie mogą zgłaszać się do 6 marca. W przypadku gdy będzie ich więcej niż rowerów, dzień później przeprowadzone zostanie losowanie kolejności wypożyczenia. Jeśli na elektryki będzie wysoki popyt, ich liczba będzie większa.

Jak połączyć rowery miejskie z koleją

GZM wspólnie z Nextbike zapowiadają dalszy rozwój Metroroweru, który w tym roku może stać się jeszcze bardziej innowacyjnym systemem. Planowana jest jego integracja z Kolejami Śląskimi w ramach modelu Mobility as a Service. Dzięki temu mieszkańcy mają zyskać dostęp do spójnej sieci transportowej, łączącej rowery miejskie z koleją, co ułatwi przemieszczanie się po metropolii.

Rowery miejskie mają coraz więcej zwolenników. Ubiegłoroczny sezon zakończył – większym, niż oczekiwano – sukcesem trójmiejski system rowerów Mevo. Rekordowy okazał się lipiec, kiedy to liczba przejazdów osiągnęła 436 tys. Jednak w lutym obecnego roku w hali w Gdańsku, gdzie składowano rowery, wybuchł pożar i część jednośladów spłonęła. Jeszcze nie wiadomo, jak to się odbije na początku tegorocznego sezonu.

Czytaj więcej

W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych

Do organizacyjnych zmian może dojść w Łodzi, gdzie w ub. roku deklarowano integrację funkcjonujących tam systemów. – Chcielibyśmy, żeby wiosną 2025 r. doszło do integracji miejskiego i wojewódzkiego roweru publicznego, a od 2026 r. całe województwo miałoby jeden system wokół komunikacyjnego kręgosłupa, którym byłaby Łódzka Kolej Aglomeracyjna – zapowiadał przedstawiciel Rady Miejskiej w Łodzi.

Ubiegły rok był pomyślny dla rowerów miejskich w Lublinie, w którym przybyło 11 tys. nowych użytkowników, a nowością były rowery elektryczne. Operatorem w najbliższych sezonach będzie tam miejska spółka MPK Lublin. Dzięki temu system Lubelskiego Roweru Miejskiego jest powiązany z komunikacją miejską poprzez integrację z Lubelską Kartą Miejską i systemem Lubika. Posiadacze biletu okresowego mogą korzystać z roweru miejskiego nieodpłatnie przez 30 minut dziennie.

Samorządy inwestują w infrastrukturę kolejową

Samorządy będą rozkręcać w tym roku kolejne inwestycje w infrastrukturę rowerową. W Katowicach, gdzie w ostatnich dziesięciu latach wybudowano przeszło 55 kilometrów dróg rowerowych wartych ok. 70 mln zł, ma powstać nowa droga dla rowerów w Szopienicach, a w planach jest uruchomienie przetargów na projekty kolejnych trzech tras rowerowych.

Duże przedsięwzięcie przygotowuje także Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). To budowa velostrady nr 3 mającej połączyć Katowice z Tychami. W końcu ubiegłego roku wybrano firmę do opracowania szczegółowej koncepcji technicznej trasy. Ta metropolitalna droga rowerowa będzie liczyć docelowo niemal 11 kilometrów.

Na południu województwa śląskiego 45 kilometrów nowych tras rowerowych powstanie na Podbeskidziu. Będą budowane wokół Jeziora Żywieckiego i Jeziora Międzybrodzkiego za pieniądze z funduszy unijnych. Wart 177 mln zł projekt, mający promować zeroemisyjną mobilność, finansowany jest głównie z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Prace nad budową tras rozpoczną się w 2025 r., a ich zakończenie planowane jest na 2026 r. Pierwsze przetargi zostały już uruchomione. Dotyczą drogi wzdłuż brzegów Jeziora Żywieckiego w miejscowości Zarzecze.

Z kolei na północy regionu porozumienie dotyczące budowy dróg rowerowych zawarli samorządowcy z Częstochowy i okolic. W regionie powstanie trasa nr 609, która będzie miała 101 kilometrów na terenie subregionu, a także trasa nr 6 licząca 52 kilometry. Pierwszy projekt ma rangę regionalną, obejmując województwa: śląskie, małopolskie i łódzkie. Z kolei trasa nr 6 jest trasą krajową biegnącą równoleżnikowo przez obszar całego kraju, łącząc województwo dolnośląskie, opolskie, łódzkie, świętokrzyskie, mazowieckie oraz lubelskie.

Rusza kolejny sezon rowerowy. Na 1 marca pierwsze miasta zaplanowały ponowne uruchomienie swoich systemów miejskich jednośladów. Operator Nextbike zapowiedział powrót jego rowerów do Chełma, Konina, Koszalina, Piaseczna, Warszawy, Wolsztyna i kilkudziesięciu miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Kolejne systemy dołączą z początkiem kwietnia: w Białymstoku, Częstochowie, Grodzisku Mazowieckim, Łodzi, Żyrardowie, a w końcu kwietnia dojdzie do nich Pszczyna. Od 1 maja rowery Nextbike będzie można wypożyczyć w Kędzierzynie-Koźlu, Łomży, Otwocku i Pruszkowie.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Katowice mają swoją pierwszą velostradę
Transport
Kto zostanie Rowerową Stolicą Polski w 2025 roku? Zgłoszenia do połowy maja
Transport
W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych
Transport
Najwięcej gapowiczów jest na Mazowszu, ale w innych regionach mają najwięcej do zapłacenia
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Transport
Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”