Katowice przesiadają się na rower

Rezygnacja z auta to szereg korzyści, zarówno dla miasta, jak i mieszkańców. Katowice stawiają na rozwój infrastruktury rowerowej.

Publikacja: 23.04.2024 09:00

Ponad 26 tys. wypożyczeń Metroroweru dokonano tylko w ciągu pierwszego miesiąca tegorocznego sezonu

Ponad 26 tys. wypożyczeń Metroroweru dokonano tylko w ciągu pierwszego miesiąca tegorocznego sezonu rowerowego

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

W marcu symbolicznym „wbiciem łopaty” rozpoczęto realizację pierwszej velostrady w Katowicach. Będzie to tak zwana autostrada rowerowa umożliwiająca wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się rowerzystów, łącząca dwie dzielnice Katowic: Brynów i Giszowiec. Roboty budowlane potrwają dziewięć miesięcy, a kolejne trzy przeznaczone są na odbiory inwestycji. Miasto zakończyło również inwestycję rowerową wzdłuż ul. Hallera w Szopienicach-Burowcu. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł.

– Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie ich bezpieczeństwa. To ważny element zrównoważonego rozwoju miasta. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Największa obecnie realizowana inwestycja dotyczy budowy pierwszej w naszym mieście velostrady. To realizacja bezkolizyjnej drogi rowerowej o szerokości 4 m i długości blisko 4,4 km oraz całej infrastruktury towarzyszącej z punktami odpoczynku dla rowerzystów, chodnikiem i oświetleniem. Wartość tej inwestycji to blisko 11,5 mln zł – dodaje prezydent.

Bezpieczeństwo przejazdu to klucz do popularności jednośladów

Bezpieczeństwo przejazdu to klucz do popularności jednośladów

Foto: mat. pras.

Pierwsza katowicka velostrada połączy Giszowiec z Muchowcem i dalej z Brynowem. Swój bieg rozpocznie w rejonie układu drogowego przy ul. Kolistej i będzie prowadziła – częściowo śladem dawnej linii kolei piaskowej – do przejścia pieszo-rowerowego w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowania z trasą rowerową nr 1.

Na trasie o szerokości 4 m znajdzie się m.in. siedem miejsc obsługi rowerzystów, zamontowany zostanie licznik rowerowy oraz oświetlenie. Z trasy będzie można zjechać m.in. w kierunku ul. Francuskiej, w pobliżu przystanku autobusowego Muchowiec Korty Pętla, by istniejącą infrastrukturą rowerową pojechać w stronę Śródmieścia lub Osiedla Paderewskiego i Doliny Trzech Stawów. Od zjazdu w ul. Francuską w stronę Giszowca wzdłuż velostrady będzie poprowadzony chodnik.

Jedne inwestycje startują, inne dobiegają końca

Miasto zakończyło również inwestycję rowerową wzdłuż ul. Hallera. To nowa infrastruktura biegnąca od ul. Stacyjnej, przez Pogodną i Hallera, gdzie następnie łączy się ze strefą „Tempo 30” obejmującą ul. Wandy, Siewną oraz częściowo ul. Korczaka. Dzięki niej miłośnicy jednośladów zyskali ponad 1200 m drogi oddzielonej od ruchu pieszych i samochodów. Jedynie na krótkim odcinku (w rejonie skrzyżowania z ul. Kuśnierską), ze względu na uwarunkowania terenowe, jest to odcinek pieszo-rowerowy.

Użytkowanie jednośladów powinno być codziennym nawykiem

Użytkowanie jednośladów powinno być codziennym nawykiem

Foto: mat. pras.

Droga rowerowa wzdłuż Korczaka będzie gotowa w III kwartale

Trwa budowa drugiego etapu rowerowego połączenia ul. Techników i al. Niepodległości z trasą rowerową nr 5, tym razem zlokalizowanego wzdłuż ul. Korczaka. Dwukierunkowa droga dla rowerów o szerokości 2 m i długości 850 m będzie miała swój początek na wysokości szpitala psychiatrycznego i zostanie w większości poprowadzona wschodnią stroną jezdni. Na drugą stronę rowerzyści przedostaną się przejazdem sąsiadującym z nowym przejściem dla pieszych, czyli ok. 200 m za wieżą wodną. Stąd trasa poprowadzi dalej na północ, gdzie będzie się kończyć strefą uspokojonego ruchu przy ul. Borki (strefa „Tempo 30”), skąd bezpiecznie można dojechać rowerem do trasy rowerowej nr 5 oraz Doliny Pięciu Stawów. Przy drodze zostanie zamontowane oświetlenie, a w ramach prac zostaną także przebudowane zjazdy do posesji oraz chodniki w rejonie przejść dla pieszych.

Inwestycje w dzielnicach

Pod koniec marca rozpoczęły się roboty związane z wymianą nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Mysłowickiej. Docelowo w tym miejscu dotychczasowa kostka jest rozbierana, by mogła zastąpić ją nawierzchnia asfaltobetonowa. Ponadto w ramach robót wykonawca przeprowadzi korektę przebiegu drogi.

Miejski Zarząd Ulic i Mostów w Katowicach realizuje również dwa kolejne etapy rowerowego połączenia infrastrukturą dla rowerów Osiedla Ptasiego ze Śródmieściem Katowic. Łącznie to ponad 900 m drogi dla pieszych i rowerów od ul. Porfirowej do ul. Francuskiej o wartości nieco ponad 1 mln zł.

Oba te zadania, podobnie jak zmiana nawierzchni na drodze rowerowej wzdłuż ul. Mysłowickiej, to zadania realizowane dzięki zaangażowaniu mieszkańców poprzez budżet obywatelski.

Tegoroczny sezon rowerowy może być rekordowy

Tegoroczny sezon rowerowy może być rekordowy

Foto: mat. pras.

Kreowanie mody na rower

Katowice po raz drugi przystąpiły do rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. – Oczywiście udział w rywalizacji o tytuł Rowerowej Stolicy Polski traktujemy bardziej jako zabawę niż wyścig. To kolejny sposób na zachęcenie mieszkańców naszego miasta do wyboru roweru jako środka transportu. Projekt Rowerowej Stolicy Polski znakomicie wpisuje się w nasze dotychczasowe działania związane z promocją roweru wśród mieszkańców, ale i pracowników urzędu miasta. Liczymy na to, że – podobnie jak miało to miejsce w ubiegłym roku – dołączą do nas zarówno indywidualni rowerzyści, jak i grupy np. reprezentujące konkretne przedsiębiorstwa, instytucje, stowarzyszenia czy szkoły – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Oficjalny trening, który tradycyjnie wystartował 21 marca, to znakomita rozgrzewka przed czerwcowymi zmaganiami o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Zasady podczas treningu różnią się tym, że kilometry przejechane na rowerze sumują się dla wybranego miasta, dzięki czemu w zeszłorocznej zabawie Katowice zajęły wysokie, ósme miejsce. W głównej rywalizacji natomiast obowiązuje przelicznik – przejechane kilometry są przeliczane na punkty uwzględniające liczbę mieszkańców. Wśród miast powyżej 200 tys. mieszkańców Katowice uplasowały się w tym zestawieniu na czwartej pozycji za „Metropolią Bydgoszcz”, Poznaniem i Gdynią. W ubiegłym roku dla Katowic kilometry kręciło ponad 600 rowerzystów, którzy w finałowej rozgrywce przejechali 137 299 km.

Rower miejski 3.0

Od tego roku w Katowicach mieszkańcy mogą korzystać z oferty roweru metropolitalnego. Do tej pory sezon rowerów miejskich rozpoczynał się 1 kwietnia, jednak w tym roku rozpoczął się on nieco ponad miesiąc wcześniej. Pierwsi mieszkańcy skorzystali z żółtych rowerów w niedzielę 25 lutego i już widać, że w tym roku mogą nas czekać nowe rekordy wypożyczeń. Tylko w Katowicach w pierwszym miesiącu działania systemu żółte rowery wypożyczano 26 147 razy. To niezły wynik, biorąc pod uwagę, że co roku najwięcej wypożyczeń było w czerwcu (ok. 59 tys. w 2019 r. i ok. 33 tys. w ubiegłym roku), czyli w szczycie sezonu rowerowego.

W ramach Metroroweru, a więc usługi Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, na ulicach ośmiu miast – w tym Katowic – pojawiło się łącznie 1860 rowerów i 267 stacji, a więc więcej, niż pierwotnie planowano. Jednak w stolicy województwa śląskiego od początku dostępnych jest docelowe 1000 rowerów i 150 stacji. Natomiast, zgodnie z planem, cały system obejmie 7 tys. jednośladów i 924 stacje w 31 gminach.

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

Materiał powstał we współpracy z Urzędem Miasta Katowice

W marcu symbolicznym „wbiciem łopaty” rozpoczęto realizację pierwszej velostrady w Katowicach. Będzie to tak zwana autostrada rowerowa umożliwiająca wygodniejsze i szybsze przemieszczanie się rowerzystów, łącząca dwie dzielnice Katowic: Brynów i Giszowiec. Roboty budowlane potrwają dziewięć miesięcy, a kolejne trzy przeznaczone są na odbiory inwestycji. Miasto zakończyło również inwestycję rowerową wzdłuż ul. Hallera w Szopienicach-Burowcu. Tylko od 2015 r. w Katowicach powstało ponad 47 km infrastruktury rowerowej za niecałe 49,5 mln zł.

Pozostało 92% artykułu
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rowerem przez Polskę
Rower na co dzień w Białej Podlaskiej