Ranking Samorządów 2019: przybywa pasażerów komunikacji miejskiej

Długość linii komunikacji publicznej najbardziej wydłużyła się w Wielkopolsce (na zdjęciu Poznań)
AdobeStock

Choć Polacy mają coraz więcej samochodów, chętniej korzystają też z transportu publicznego. Trend ten wzmacnia poprawiająca się jakość komunikacji miejskiej.

Samorządy bardzo mocno zaangażowały się w promocję transportu publicznego, by ograniczyć emisję spalin w miastach. Dużo inwestują choćby w organizację ruchu, nowy ekologiczny tabor, ale też rozbudowę sieci komunikacji miejskiej.

W sumie w 2018 r. w całej Polsce długość linii komunikacji miejskiej (autobusowej i tramwajowej) sięgnęła 58,7 tys. km – wynika z danych, jakie „Rzeczpospolita” analizuje w ramach Rankingu Samorządów 2019. To o 1,7 proc. więcej niż w 2017 r. i o 9,1 proc. więcej niż w 2012 r. (GUS podaje dane  na ten temat od 2012 roku).

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Coraz większe wydatki na drogi

Liderami pod względem rozwoju komunikacji miejskiej okazują się samorządy z Wielkopolski i Podlasia, gdzie długość linii komunikacji wzrosła w ostatnich lat odpowiednio o ok. 43 oraz 40 proc., a jeśli chodzi o linie autobusowe nawet o 80 i 65 proc. Nieźle jest także w woj. kujawsko-pomorskim, opolskim oraz lubelskim (wzrost w 2018 r. po ok. 24 proc. w porównaniu z 2012 r.).

Ciekawe jednak, że są i takie miejsca w Polsce, gdzie zamiast przybywać, ubywa linii komunikacyjnych. Według danych GUS, tak się dzieje  choćby w Małopolsce, gdzie 2018 r. łączną długość wszystkich tras była krótsza niż w 2017 r. i czy nawet 2012 r.

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin

Im więcej samorządy zainwestują w komfort podróżowania transportem publicznym, tym więcej powinno być chętnych. I to na szczęście widać w praktyce. Okazuje się, że w 2018 r. łączna liczba przewozów pasażerów w całej Polsce sięgnęła 3,77 mld, co oznacza, że średnio każdy Polak przejechał się autobusem czy tramwajem 98,25 razy. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 97,38, a w najgorszym pod tym względem roku 2013 – 94,04.

Choć liczba przewozów nie pokazuje dokładnie, ilu mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, można założyć, że liczba pasażerów także rośnie. W ciągu ostatniego roku pasażerów najmocniej przybyło w woj. łódzkim (8,8 proc.) i podkarpackim (6,2,).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Jerzy Buzek: Na osłabianiu roli samorządu tracą mieszkańcy

Kolejne rządy po 2001 roku korzystały z możliwości „decentralizacji problemów” – przesunięcia dodatkowych obowiązków ...

Konsultacji społecznych jednak zabrakło

Pozytywnym efektem aż ośmiu przegranych spraw sądowych stało się przyjęcie w końcu właściwej uchwały.

Samorządy stawiają na S10

Wspólne działania na rzecz przyśpieszenia budowy drogi ekspresowej S10 łączącej Świnoujście z Warszawą planują ...

Rząd niepotrzebnie rywalizuje z samorządem

Mamy bardzo przeregulowane prawo. Chyba tylko oddychanie nie jest uregulowane. To jest problem, który ...

Hulajnoga źle zaparkowana, znaczy porzucona?

Miały być wygodnym, ekologicznym środkiem lokomocji i sposobem na pokonanie miejskich korków, ale coraz ...

Śmieci pod czujnym okiem gminy

Władze samorządowe będą musiały same określić zasady kontroli segregacji odpadów. Wcześniej planował to zrobić ...