Ranking Samorządów 2019: przybywa pasażerów komunikacji miejskiej

Władze Poznania planują inwestycje tramwajowe warte kilkaset milionów złotych
AdobeStock

Choć Polacy mają coraz więcej samochodów, chętniej korzystają też z transportu publicznego. Trend ten wzmacnia poprawiająca się jakość komunikacji miejskiej.

Samorządy bardzo mocno zaangażowały się w promocję transportu publicznego, by ograniczyć emisję spalin w miastach. Dużo inwestują choćby w organizację ruchu, nowy ekologiczny tabor, ale też rozbudowę sieci komunikacji miejskiej.

W sumie w 2018 r. w całej Polsce długość linii komunikacji miejskiej (autobusowej i tramwajowej) sięgnęła 58,7 tys. km – wynika z danych, jakie „Rzeczpospolita” analizuje w ramach Rankingu Samorządów 2019. To o 1,7 proc. więcej niż w 2017 r. i o 9,1 proc. więcej niż w 2012 r. (GUS podaje dane  na ten temat od 2012 roku).

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Coraz większe wydatki na drogi

Liderami pod względem rozwoju komunikacji miejskiej okazują się samorządy z Wielkopolski i Podlasia, gdzie długość linii komunikacji wzrosła w ostatnich lat odpowiednio o ok. 43 oraz 40 proc., a jeśli chodzi o linie autobusowe nawet o 80 i 65 proc. Nieźle jest także w woj. kujawsko-pomorskim, opolskim oraz lubelskim (wzrost w 2018 r. po ok. 24 proc. w porównaniu z 2012 r.).

Ciekawe jednak, że są i takie miejsca w Polsce, gdzie zamiast przybywać, ubywa linii komunikacyjnych. Według danych GUS, tak się dzieje  choćby w Małopolsce, gdzie 2018 r. łączną długość wszystkich tras była krótsza niż w 2017 r. i czy nawet 2012 r.

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin

Im więcej samorządy zainwestują w komfort podróżowania transportem publicznym, tym więcej powinno być chętnych. I to na szczęście widać w praktyce. Okazuje się, że w 2018 r. łączna liczba przewozów pasażerów w całej Polsce sięgnęła 3,77 mld, co oznacza, że średnio każdy Polak przejechał się autobusem czy tramwajem 98,25 razy. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 97,38, a w najgorszym pod tym względem roku 2013 – 94,04.

Choć liczba przewozów nie pokazuje dokładnie, ilu mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, można założyć, że liczba pasażerów także rośnie. W ciągu ostatniego roku pasażerów najmocniej przybyło w woj. łódzkim (8,8 proc.) i podkarpackim (6,2,).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Paradoks: powietrze w małych miastach może szkodzić bardziej niż w metropolii

O ile duże miasta mogą się pochwalić tysiącami usuniętych kopciuchów, o tyle małe ośrodki ...

Kuracjusze wrócą do uzdrowisk. „Jeśli obostrzenia nie będą restrykcyjne”

Minister zdrowia zapowiedział dziś odmrażanie uzdrowisk. Ale to, czy kurorty przetrwają, zależy od szczegółowych wytycznych. ...

Spadają dochody samorządów. Będzie rekompensata?

Tylko w styczniu dochody z PIT w lokalnych budżetach spadły o prawie 2 proc. ...

Marszałek Mazowsza: Toczy się gra o łupy polityczne

Separacja Warszawy i Mazowsza służy przejęciu władzy – mówi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. ...

Podzielić kawałek budżetu województwa

W Łódzkiem i w Małopolsce trwa kolejna edycja regionalnego budżetu obywatelskiego. Możliwe, że takie ...

Innowacje odpowiedzią na kryzysy

Covid-19 stał się katalizatorem koncepcji smart city. Czy miasta wyciągną wnioski z pandemii i ...