Ranking Samorządów 2019: przybywa pasażerów komunikacji miejskiej

Władze Poznania planują inwestycje tramwajowe warte kilkaset milionów złotych
AdobeStock

Choć Polacy mają coraz więcej samochodów, chętniej korzystają też z transportu publicznego. Trend ten wzmacnia poprawiająca się jakość komunikacji miejskiej.

Samorządy bardzo mocno zaangażowały się w promocję transportu publicznego, by ograniczyć emisję spalin w miastach. Dużo inwestują choćby w organizację ruchu, nowy ekologiczny tabor, ale też rozbudowę sieci komunikacji miejskiej.

W sumie w 2018 r. w całej Polsce długość linii komunikacji miejskiej (autobusowej i tramwajowej) sięgnęła 58,7 tys. km – wynika z danych, jakie „Rzeczpospolita” analizuje w ramach Rankingu Samorządów 2019. To o 1,7 proc. więcej niż w 2017 r. i o 9,1 proc. więcej niż w 2012 r. (GUS podaje dane  na ten temat od 2012 roku).

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Coraz większe wydatki na drogi

Liderami pod względem rozwoju komunikacji miejskiej okazują się samorządy z Wielkopolski i Podlasia, gdzie długość linii komunikacji wzrosła w ostatnich lat odpowiednio o ok. 43 oraz 40 proc., a jeśli chodzi o linie autobusowe nawet o 80 i 65 proc. Nieźle jest także w woj. kujawsko-pomorskim, opolskim oraz lubelskim (wzrost w 2018 r. po ok. 24 proc. w porównaniu z 2012 r.).

Ciekawe jednak, że są i takie miejsca w Polsce, gdzie zamiast przybywać, ubywa linii komunikacyjnych. Według danych GUS, tak się dzieje  choćby w Małopolsce, gdzie 2018 r. łączną długość wszystkich tras była krótsza niż w 2017 r. i czy nawet 2012 r.

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin

Im więcej samorządy zainwestują w komfort podróżowania transportem publicznym, tym więcej powinno być chętnych. I to na szczęście widać w praktyce. Okazuje się, że w 2018 r. łączna liczba przewozów pasażerów w całej Polsce sięgnęła 3,77 mld, co oznacza, że średnio każdy Polak przejechał się autobusem czy tramwajem 98,25 razy. Rok wcześniej wskaźnik ten wynosił 97,38, a w najgorszym pod tym względem roku 2013 – 94,04.

Choć liczba przewozów nie pokazuje dokładnie, ilu mieszkańców korzysta z komunikacji miejskiej, można założyć, że liczba pasażerów także rośnie. W ciągu ostatniego roku pasażerów najmocniej przybyło w woj. łódzkim (8,8 proc.) i podkarpackim (6,2,).

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Czeladź pokazuje, że śląskie kopalnie mają przyszłość

Położona w powiecie będzińskim Czeladź zrewitalizowała kolejne budynki dawnej kopalni Saturn. W warsztatach elektrycznych ...

E–urząd ma być przyjazny niepełnosprawnym

Strony internetowe urzędów oraz aplikacje mobilne są coraz częściej przygotowywane z myślą o niewidomych ...

Zacznijmy od małych

Wierzę, że uda się nam ponownie stworzyć warunki do ewolucyjnego powstania kilku dużych, prywatnych ...

Gmina bywa czasem przymusowym spadkobiercą

Objęcie spadku może być korzystne, ale możliwość pozyskania w ten sposób dodatkowych dochodów nie ...

Coraz mniej polskich startupów ma globalny potencjał

W Polsce działa zbyt wiele regionalnych ośrodków rozwoju młodych, innowacyjnych firm. A jednorożce tego ...

Nie tylko my mamy kłopoty z hulajnogami

Elektryczne urządzenia do transportu zyskują popularność. To wyzwanie, z którym trzeba się zmierzyć.