Miasta stawiają na ścieżki rowerowe. Te wiodą prym

Samorządy poprzez rozbudowę infrastruktury chcą zachęcać mieszkańców do korzystania z jednośladów. Królują: Warszawa, Kraków, Suwałki i Świnoujście.

Publikacja: 12.09.2022 11:04

Wartostrada, kluczowy ciąg pieszo-rowerowy Poznania, będzie wydłużana. Miasta w Polsce stają się cor

Wartostrada, kluczowy ciąg pieszo-rowerowy Poznania, będzie wydłużana. Miasta w Polsce stają się coraz przyjaźniejsze rowerom

Foto: gkordus/shutterstock

Z opracowanego przez portal Zapytajwladze.pl rankingu aglomeracji posiadających najdłuższe trasy rowerowe wynika, że aż siedem miast w Polsce dysponuje ścieżkami przekraczającymi 150 km długości. Prym wiodą Warszawa, Kraków i Gdańsk, ale w zestawieniu są również Lublin, Katowice, Białystok i Szczecin.

Co jednak ciekawe, w przeliczaniu na mieszkańca najwięcej kilometrów takiej infrastruktury nie mają już wcale wielkie metropolie. Z danych uzyskanych od władz miast wynika, że w takim ujęciu prym wiodą Suwałki, a na podium są też Świnoujście i Koszalin (to jedyne miejscowości w naszym kraju, gdzie na jednego mieszkańca przypada co najmniej 1 km dróg dedykowanych właśnie rowerom).

Czytaj więcej

Dla samorządów rower ma dziś znaczenie. Jak będzie w czasie kryzysu?

W Warszawie jest 708 km tras rowerowych. Jak tłumaczą nam w ratuszu, mniej więcej dwie trzecie z tej liczby to wydzielone drogi rowerowe, a dochodzą do tego pasy rowerowe, ciągi pieszo-rowerowe i ulice z wyznaczonymi kontrpasami i kontraruchem. – W stolicy nie wliczamy do infrastruktury rowerowej ulic z ruchem uspokojonym, czyli tam, gdzie dopuszczalna prędkość to najwyżej 30 km/h, ale gdyby i je brać pod uwagę jako trasy rowerowe, doszłoby kolejne kilkaset kilometrów – przekonuje Jakub Dybalski, rzecznik magistratu.

Dynamika rozwoju infrastruktury dla jednośladów w Warszawie może imponować – w ostatnich latach powiększała się o kilkadziesiąt kilometrów rocznie. – To tempo rzadko spotykane w innych europejskich miastach. Teraz skupiamy się raczej na spinaniu tej sieci i likwidowaniu tzw. teleportów rowerowych, szczególnie w centrum – wyjaśnia Dybalski. I zaznacza, że są to zmiany mniej efektowne, jeśli chodzi o rozrost sieci, ale szalenie ważne.

– Niedawno uruchomiliśmy trzy przejazdy rowerowe wokół ronda Dmowskiego, które pozwalają przejechać to miejsce z północy na południe i ze wschodu na zachód, powstał brakujący fragment drogi rowerowej wzdłuż ul. Grenadierów czy przejazdy rowerowe w Dolince Służewieckiej. Do końca roku powstaną ponadto m.in. brakujące fragmenty wzdłuż ul. Starzyńskiego w kierunku ronda Żaba – wylicza.

W stolicy Wielkopolski skupiają się z kolei na rozbudowie Wartostrady, z której każdego dnia korzystają tysiące poznaniaków. Ta droga pieszo-rowerowa w dolinie rzeki Warty, przebiegająca przez miasto, biegnie przez tereny zalewowe, łącząc się z układem ścieżek tzw. komunikacji poprzecznej.

– Budowie drogi towarzyszy budowa infrastruktury towarzyszącej: oświetlenia, stojaków rowerowych, ławek, systemu monitoringu miejskiego i oznakowania. Inwestycja zrealizowana została na obu brzegach Warty, od mostu Przemysła I na południu, do mostu Lecha na północy – mówi Jan Kosmecki, kierownik oddziału polityki mobilności w urzędzie miasta. I wyjaśnia, że trasa ta ma stanowić uzupełnienie dla publicznego systemu transportu oraz alternatywę dla komunikacji samochodowej.

Wśród miast przyjaznych fanom dwóch kółek wybija się też Białystok, gdzie do końca 2021 r. wybudowano ponad 162 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych. Stanowią one 36 proc. wszystkich dróg publicznych w mieście.

– Ciekawostką jest powstanie w ub.r. wzdłuż ulicy Kalinowskiego ścieżki rowerowej o konstrukcji podwieszanej. To innowacyjne rozwiązanie jest bezpieczne dla korzeni drzew – wyjaśnia Agnieszka Zabrocka z departamentu komunikacji społecznej białostockiego ratusza.

Z opracowanego przez portal Zapytajwladze.pl rankingu aglomeracji posiadających najdłuższe trasy rowerowe wynika, że aż siedem miast w Polsce dysponuje ścieżkami przekraczającymi 150 km długości. Prym wiodą Warszawa, Kraków i Gdańsk, ale w zestawieniu są również Lublin, Katowice, Białystok i Szczecin.

Co jednak ciekawe, w przeliczaniu na mieszkańca najwięcej kilometrów takiej infrastruktury nie mają już wcale wielkie metropolie. Z danych uzyskanych od władz miast wynika, że w takim ujęciu prym wiodą Suwałki, a na podium są też Świnoujście i Koszalin (to jedyne miejscowości w naszym kraju, gdzie na jednego mieszkańca przypada co najmniej 1 km dróg dedykowanych właśnie rowerom).

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk wspiera turystykę społeczną
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?
Jakość życia
Regiony biedniejsze rozwijają się, ale bogatych nie dogonią
Materiał partnera
Wrocław inwestuje w zieleń i odnawialne źródła energii
Materiał partnera
Wielkie zmiany w marszałkowskich szpitalach Pomorza Zachodniego
Jakość życia
20 lat Bydgoszczy w UE. Spełniliśmy marzenia