Drugie życie miejskich rowerów. Każdy może je kupić

Szczecin sprzedaje swoje wycofane rowery, które były używane w miejskich wypożyczalniach. Ale takich okazji nie ma zbyt dużo. Operatorzy systemów miejskich nie zawsze się na to decydują.

Publikacja: 24.06.2021 12:52

Ruszyła sprzedaż używanych rowerów BikeS w Szczecinie.

Ruszyła sprzedaż używanych rowerów BikeS w Szczecinie.

Foto: AdobeStock

– Ze względu na liczne kontrakty z miastami, robimy co w naszej mocy. Żeby rowery i ich części wykorzystywać na ile to możliwe – dbamy o środowisko, więc recycling części jest u nas na porządku dziennym. Generalnie nie sprzedajemy naszych rowerów – przyznaje Cezary Dudek, rzecznik prasowy Nextbike Polska, firmy, która prowadzi wiele miejskich wypożyczalni.

Sprzedają stare, bo będą nowe

Ruszyła sprzedaż używanych rowerów BikeS w Szczecinie. Przetarg pisemny w tej sprawie ogłosiła spółka Nieruchomości i Opłaty Lokalne.

„Pod młotek” idą 194 rowery typu Homeport, sprawne technicznie, wyprodukowane w roku 2014.

Mają 26 calowe koła, piasta tylna z wbudowaną trzybiegową przerzutką Shimano Nexus 3, opony antyprzebiciowe z paskiem odblaskowym, oświetlenie indukcyjne, hamulec przedni bębnowy, hamulec tylny – torpedo, linka zabezpieczająca z kodem szyfrowym.

CZYTAJ TAKŻE: Tysiąc stacji. Śląsk buduje megasystem publicznego roweru

Rowery w zależności od stanu technicznego i wizualnego eksperci dzielą na trzy grupy o różnych cenach wywoławczych: 61,5 zł za jeden rower 123 zł oraz 184,5 zł.

Zainteresowani mogą oglądać jednoślady na dziedzińcu siedziby NiOL przy al. Wojska Polskiego 105 w Szczecinie. Tam też będzie można wypełnić i złożyć formularz ofertowy. Pierwsza tura sprzedaży trwała od 17 do 19 czerwca, a ostateczny termin składania ofert na zakup rowerów mija 22 czerwca.

A druga tura sprzedaży odbędzie się w dniach 24-26 czerwca, z ostatecznym terminem zakupu 29 czerwca. Ostatnia tura to termin 1-3 lipca. Ostateczny termin składania ofert zakup rowerów z tej tury: 6 lipca.

– Komisja przetargowa wybierze ofertę, w której zaproponowano najwyższą cenę za rower. Jeśli ktoś złoży dwie lub więcej ofert na dany rower z taką samą najwyższą ceną, komisja przetargowa wezwie oferentów do złożenia oferty uzupełniającej – – mówi Wojciech Jachim, rzecznik NiOL.

Jedna osoba może złożyć oferty na dowolną liczbę rowerów. Wyniki przetargu zostaną ogłoszone na stronie komunalnej spółki.

To pierwszy taki przetarg organizowany w Szczecinie.

– Sprzedajemy stare rowery, bo przechodzimy na system IV generacji (czyli rowery wyposażone w autonomiczne terminale do wypożyczania). Wszystkie rowery są sprawne technicznie. Każdy może złożyć ofertę, mamy nadzieję, że większość rowerów kupią pojedyncze osoby – mówi Wojciech Jachim.

Wycofane, ale będą wykorzystane

W październiku 2019 Zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot postanowił rozwiązać umowę ze spółką NB Tricity. SPółka była operatorem systemu rowerów miejskich Mevo w Trójmieście i okolicach. Samorządowcy tłumaczyli, że operator nie wywiązywał się z niej i nie dotrzymywał terminów.

– Zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot musiał stanąć przed bardzo, bardzo trudną decyzją – tłumaczyła Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.

Podkreślała, że dobro, jakim jest interes publiczny, w tym bezpieczeństwo finansów publicznych. A z drugiej strony dobro, jakim jest Rower Metropolitalny, który chyba wszyscy mieszkańcy polubili.

– Postanowiliśmy, jako zarząd Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot o częściowym odstąpieniu od umowy ze spółką NB Tricity. Po to żeby z jednej strony uratować ten majątek, który już przejęło Stowarzyszenie. I z drugiej strony dać nam wszystkim mieszkańcom obszaru metropolitalnego, Pomorza i innych gmin szansę na to, by zastanowić się nad nowym projektem Roweru Metropolitalnego – tłumaczyła prezydent Gdańska.

OMGGS jest właścicielem prawie 1200 rowerów, które obecnie są magazynowane w Gdańsku.

– Na bieżąco je serwisujemy. M.in. regularne ładujemy baterie, by nie straciły swoich funkcjonalności – opowiada Alicja Mongird, rzecznik OM GGS.

Zapewnia, że te rowery włączy do nowego systemu. A zgodnie z zapisami przetargowymi nowy wykonawca ma obowiązek wykorzystania tych rowerów w Mevo 2.

A co robią operatorzy rowerów po zerwaniu umowy przez samorządy? – Wiele zależy od tego jak jest skonstruowana umowa zarządzania systemem rowerowym między nami, a miastem. Często rowery po zakończeniu umowy trafiają do zamawiającego. Czyli miasto staje się ich właścicielem – wtedy może decydować co dalej z nimi zrobić – tłumaczy Cezary Dudek, rzecznik prasowy Nextbike Polska.

– Ze względu na liczne kontrakty z miastami, robimy co w naszej mocy. Żeby rowery i ich części wykorzystywać na ile to możliwe – dbamy o środowisko, więc recycling części jest u nas na porządku dziennym. Generalnie nie sprzedajemy naszych rowerów – przyznaje Cezary Dudek, rzecznik prasowy Nextbike Polska, firmy, która prowadzi wiele miejskich wypożyczalni.

Sprzedają stare, bo będą nowe

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Udana wycieczka rowerowa? – dobra trasa to dopiero połowa sukcesu
Materiał Promocyjny
Naszą siłą jest różnorodność
Materiał partnera
Dolny Śląsk wspiera turystykę społeczną
Jakość życia
Regiony biedniejsze rozwijają się, ale bogatych nie dogonią
Materiał partnera
Wrocław inwestuje w zieleń i odnawialne źródła energii
Akcje Specjalne
Dekarbonizacja gospodarki bez wodoru będzie bardzo trudna
Materiał partnera
Wielkie zmiany w marszałkowskich szpitalach Pomorza Zachodniego
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży