RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 02.01.2025 20:07 Publikacja: 21.01.2016 20:51
Foto: materiały prasowe
Niby nic wielkiego, a jednak to wydarzenie symboliczne, zważywszy że poprzednie tego typu wodowanie statku w Szczecinie odbyło się siedem lat temu. Pochylnia Wulkan, z której zwodowany będzie statek, duma dawnej Stoczni Szczecińskiej, dzisiaj znajduje się na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który mozolnie stara się odtwarzać przemysł okrętowy. I choć jaskółka już jest – to tak naprawdę realnej oceny jego działalności będziemy mogli dokonać jednak dopiero za kilka lat, bo przecież historia pokazała już, jak trudny jest to biznes. W ciągu ostatnich 25 lat byliśmy świadkami wzlotów i upadków tej branży. Najpierw wielkiego sukcesu Stoczni Szczecińskiej Porty Holding z 160 statkami na koncie i miliardami dolarów przychodu. Potem równie wielkiego upadku w kontrowersyjnych okolicznościach, nie tyle co przy obojętności państwa, ile wręcz jego widocznej roli. Od 2002 roku – po upadku stoczni zaczyna się serial niekompetencji, niewiedzy, a nawet złej woli kolejnych rządów. Począwszy od rządu Leszka Millera, który znacjonalizował wielką prywatną stocznię, poprzez krótki okres rządów PiS, aż w końcu koalicję PO – PSL. Powstała na gruzach prywatnej poprzedniczki – państwowa Stocznia Szczecińska Nowa, nieustannie dotowana przetrwała raptem siedem lat. Upadła po tym jak Bruksela uznała, że wsparcie z publicznej kasy odbyło się niezgodnie z prawem i nakazała stoczni oddać pieniądze. W międzyczasie trwały nieudolne poszukiwania inwestorów, gdzie punktem kulminacyjnym było ogłoszenie przez ministra Aleksandra Grada kupna stoczni przez inwestora z Kataru, a co potem okazało się kompletną fikcją. Kto pamięta Korporację Polskie Stocznie? To jeden z podmiotów nie wiadomo naprawdę po co i w jakim celu powołany. Dzisiaj już nie istnieje. Zresztą programów, koncepcji, zmian ośrodków decyzyjnych, przenoszenia aktywów – tego na przestrzeni ostatnich lat nie brakowało. Czasem wydaje się, że w tej stoczniowej inwencji urzędników i polityków jedno było niezmienne – spora liczba stanowisk do obsadzenia i publicznej kasy do wydania.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Polskim przedsiębiorcom dostarcza nowoczesne rozwiązania finansowe, wyznacza standardy w branży leasingowej. Zaczęło się skromnie – od jednego aktu założycielskiego i sporych ambicji. Dziś PKO Leasing jest liderem polskiego rynku leasingowego, który napędza małe i duże biznesy. Jak wyglądało 25 drogi na szczyt?
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Nadchodzi nowy etap rozwoju całej gospodarki. Z siecią 5G nam wszystkim będzie żyło się lepiej i bezpieczniej – przekonuje Orange Polska.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Bank Pekao S.A. wprowadza zmiany w aplikacji PeoPay, dostosowując ją do potrzeb klientów prowadzących działalność gospodarczą. Rozszerzenie opcji personalizacji oraz dodanie elementów, które odróżniają profil firmowy od indywidualnego, to kolejny krok w rozbudowie oferty skierowanej do przedsiębiorców.
Sztuczna inteligencja w służbie samorządu? Wyobraź sobie miasto, w którym po ciężkim dniu pracy wracasz do domu, a korki – po prostu zniknęły.
Województwo warmińsko-mazurskie, z ponad 200 km granicy z obwodem królewieckim, wymaga wsparcia, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej – mówi Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Chociaż najważniejszym dla samorządowców wydarzeniem w 2024 roku były oczywiście wybory, to mijający rok był także czasem reform. I na pewno na tym się nie skończy.
Przyszłoroczny budżet regionu będzie najwyższy w historii. Zamknie się kwotą przeszło 4,1 mld zł, z czego ponad połowa trafi na inwestycje.
Rosnący dług miasta bierze się z tego, że my cały czas inwestujemy, pomimo że planowana nadwyżka operacyjna w 2025 r. będzie sięgała 300 mln zł – mówi Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Zmiany demograficzne i społeczne powinny stać się podstawą do zastanowienia się nad kompetencjami samorządów lokalnych. Potrzebny jest przegląd przepisów prawa samorządowego – tak, by sprostać potrzebom mieszkańców.
Polska może zostać liderem infrastruktury rowerowej w Europie, ale potrzebuje strategii, specustawy rowerowej i lepszej współpracy administracji – to wnioski z debaty zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. „Rzeczpospolita” była partnerem wydarzenia.
Region organizuje szereg akcji pomocowych, również skierowanych do dzieci i młodzieży.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas