Miliardy na drogi

W 2015 roku drogowcy wydali na inwestycje na Mazowszu 5,8 mld zł.

Publikacja: 29.12.2015 17:13

Miliardy na drogi

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

– W województwie mazowieckim obecnie w realizacji jest ok. 117 km nowych dróg. Prowadzone obecnie inwestycje szacowane są na ok. 5,8 mld zł – informuje „Rz” Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Do największych inwestycji zalicza on południową obwodnicę Warszawy – ok. 2,5 mld zł, a także S17 Garwolin – granica województwa – ok. 603 mln zł. Podane kwoty wynikają z umów na roboty.

– Obecnie w postępowaniu przetargowym znajduje się ponad 220 km planowanych dróg – dodaje Jan Krynicki. Na razie nie wiadomo, jakie środki zostaną przeznaczone na te inwestycje w 2016 roku.

Prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej przypomina, że budowa nowych dróg zwiększa dostępność do określonych regionów. – To sprzyja rozwojowi regionu, a także atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów – dodaje profesor.

Na wiosnę ruszą roboty na odcinku drogi ekspresowej S8 od Wyszkowa do granic województw mazowieckiego i podlaskiego (razem 38,5 km). Jest już komplet zezwoleń pozwalających na rozpoczęcie tej inwestycji. Wybrani zostali też wykonawcy, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty.

Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowych pozwala na podpisanie – z początkiem przyszłego roku – umów z wykonawcami, którzy złożyli najkorzystniejsze oferty na budowę mazowieckiej części S8. A oferty zostały wybrane przez białostocki oddział GDDKiA.

I tak odcinek Wyszków – węzeł Poręba zbuduje Skanska (wartość inwestycji to 334,7 8 mln zł), fragment od Ostrowi Mazowieckiej do granicy województw mazowieckiego i podlaskiego POLAQUA (za 248,89 mln zł), a odcinek węzeł Poręba – obwodnica Ostrowi Maz. konsorcjum PORR Polska Infrastructure i UNIBEP (404,46 mln zł).

Droga ekspresowa S8 ma mieć – na całej długości od Wyszkowa na Podlasie – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Na odcinkach mazowieckich o łącznej długości 38,5 km zaplanowano m.in.  budowę siedmiu węzłów drogowych, rozbudowę istniejących dróg, budowę dojazdówek, punktów kontroli pojazdów, ekranów akustycznych.

Inwestycja ta ma olbrzymie znaczenie nie tylko dla Mazowsza, ale także międzynarodowego transportu kołowego. Prowadzona będzie na drodze krajowej nr 8, która zlokalizowana jest w „europejskim korytarzu transportowym”. – Nazywana jest drogą Via Baltica, bo łączy Polskę z Litwą, Łotwą i Estonią, a dalej także Finlandią. Dzięki tej drodze obsługiwany będzie cały region północno-wschodni Polski – przypomina prof. Suchorzewski. Dodaje, że przy okazji prac nad tym projektem udało się nieco skorygować przebieg trasy i ominąć dolinę Rospudy (przebieg drogi przez ten teren budził ostre protesty ekologów).

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że aż 19 firm i konsorcjów złożyło wnioski w ramach przetargu na projekt i budowę autostrady A2 Warszawa – Kukuryki na odcinku węzeł Lubelska – początek obwodnicy Mińska Mazowieckiego, w sumie o długości 14,6 km.

Dyrekcja przygotowuje się też do budowy obwodnicy Iłży na krajowej 9. W ramach postępowania przetargowego złożonych zostało 18 wniosków firm. Obwodnica Iłży będzie miała 7,2 km długości. Jej przekrój będzie zmienny: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu lub jedna jezdnia z trzema pasami ruchu. Budowa planowana jest na lata 2017–2020. – Szerokość jezdni uzależniona jest od prognozy ruchu – przypomina prof. Suchorzewski.

Wojewoda mazowiecki zarekomendował zaś 43 wnioski w ramach dofinansowania rządowego na 2016 rok w programie rozwoju dróg gminnych i powiatowych. – Planowana kwota dla Mazowsza wynosi prawie 76,5 mln zł – informuje nas Ivetta Biały z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Na liście rankingowej znalazły się 144 projekty złożone przez samorządy.

Opinia

Jan Krynicki, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Pod kątem natężenia ruchu najistotniejszymi inwestycjami na Mazowszu są te łączące stolicę z pozostałą siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Wystarczy wspomnieć realizację  Południowej Obwodnicy Warszawy oraz docelowego jej połączenia z trasami S8 i S7, a także realizację S8 w kierunku Białegostoku, czyli tzw. obwodnicy Marek. Nie można zapominać o niezmiernie ważnych, obecnie realizowanych trasach S17 do Lublina oraz dalszych odcinków S7 w kierunku Krakowa. Niedawno udostępniona została inwestycja Opacz-Paszków, ułatwiająca wyjazd z Warszawy na południe. Umożliwia ona dotarcie do Piotrkowa Trybunalskiego i w przyszłości do autostrady A1 i Katowic, rozwiązując przy tym problem korków w rejonie Janek. Z kolei realizacja POW odciąży drogi w okolicach Warszawy. Przyszłe, zrealizowanie już trasy S17 połączy ekspresową obwodnicę Lublina z pozostałą siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce. Oddanie POW i S8 na północ od Warszawy połączy Mazowsze z takimi miastami, jak Lublin, Kraków, Katowice czy Białystok. Działania GDDKiA mają na celu uzyskanie przez Mazowsze wygodnego połączenia z resztą kraju, a także podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego przez wyprowadzenie ruchu tranzytowego z terenów zabudowanych.

– W województwie mazowieckim obecnie w realizacji jest ok. 117 km nowych dróg. Prowadzone obecnie inwestycje szacowane są na ok. 5,8 mld zł – informuje „Rz” Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Do największych inwestycji zalicza on południową obwodnicę Warszawy – ok. 2,5 mld zł, a także S17 Garwolin – granica województwa – ok. 603 mln zł. Podane kwoty wynikają z umów na roboty.

– Obecnie w postępowaniu przetargowym znajduje się ponad 220 km planowanych dróg – dodaje Jan Krynicki. Na razie nie wiadomo, jakie środki zostaną przeznaczone na te inwestycje w 2016 roku.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej