Olgierd Geblewicz: Lider ekologii musi intensywnie wspierać turystykę rowerową

Informacje o atrakcjach turystycznych i wydarzeniach kulturalnych, opisy zabytków oraz pomników przyrody, trasy do pięknych, mniej znanych zakątków: tam prowadzi nasza aplikacja – mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Publikacja: 24.07.2022 11:53

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego

Foto: mat. pras.

Wspólna polsko-niemiecka trasa rowerowa wokół Zalewu Szczecińskiego to prawie 300 kilometrów. Jest już gotowa? A jak nie, to kiedy będzie i od czego to zależy?

Wszystkie zadania, które w tej chwili realizujemy, dotyczące trasy wokół Zalewu Szczecińskiego, zakończą się w 2023 roku, wraz z ukończeniem inwestycji ścieżki po wałach na odcinku Dąbie – Lubczyna. Ale w budowie trasy uczestniczą też samorządy lokalne. Swoje odcinki wykonuje gmina Świnoujście. A oznakowanie przebiegu trasy na terenie Szczecina leży po stronie miasta. Aktualny przebieg podajemy w naszych materiałach informacyjnych. Na bieżąco będziemy komunikować o postępach prac, zmianach, ulepszeniach.

Dlaczego ta trasa jest tak niezwykła? Pana zdaniem to jest najładniejsza trasa rowerowa na Pomorzu Zachodnim?

Ta trasa ma wiele unikalnych cech, których nie posiadają inne trasy w regionie. Jest międzynarodowa, prowadzi poprzez bardzo różnorodne krajobrazy – zarówno przez nadzalewowe łąki, jak i po pofałdowanym terenie wyspy Wolin. Prowadzi przez wiele rezerwatów i Woliński Park Narodowy. Zahacza o najpiękniejsze bałtyckie plaże na wyspie Uznam i klifowe wybrzeże w okolicach Międzyzdrojów. Pozwala też poczuć stoczniowe, portowe klimaty Świnoujścia i Szczecina.

Miał pan już przyjemność sam nią przejechać ? Dużo jeździ pan rowerem?

Poznaję ją podczas jednodniowych wycieczek. Całej trasy, przyznaję, jeszcze nie przejechałem. Są odcinki, na które często wracam, jak chociażby Czarnocin – Skoszewo czy Wolin – Międzyzdroje. Poznawałem je przed laty, kiedy rower trzeba było pchać kilometrami po grząskim piachu. I lubię je teraz, kiedy można przyjemnie przejechać gotową trasą.

Ze względu na ilość atrakcji, a także miejsca i widoki, przy których warto zatrzymać się na dłużej, sugerujemy zaplanowanie kilkudniowej wycieczki wokół zalewu. Naprawdę warto!

Czytaj więcej

Grzegorz Botwina: Chcemy budować społeczność ludzi korzystających z rowerów

Urząd marszałkowski w tym roku przygotował prezent dla miłośników aktywnego wypoczynku – składaną mapę trasy wokół Zalewu Szczecińskiego z opisami w języku polskim i niemieckim, a także wieloma użytecznymi informacjami dla rowerzystów.

Mapa cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Kiedy tylko ogłosiliśmy jej premierę, zaczęły się zgłaszać do nas grupy rowerzystów, różne stowarzyszenia. Rezerwowali po kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt sztuk, żeby później dystrybuować ten praktyczny rowerowy przewodnik w swoich środowiskach. Mapa bardzo szybko rozchodzi się również podczas rekreacyjnych eventów organizowanych przez urząd marszałkowski. Prawie połowę przekazaliśmy samorządowcom z powiatu Vorpommern-Greifswald – niemieckiemu partnerowi projektu „Na dwóch kółkach wokół Zalewu Szczecińskiego”. Sporo egzemplarzy wysłaliśmy do punktów informacji turystycznej w Szczecinie, Świnoujściu, Międzyzdrojach, Drawsku, Szczecinku, Stargardzie, Gryfinie, Goleniowie, Nowym Warpnie i innych miejscowościach regionu. Warto o nią pytać. Jest do wzięcia za darmo.

Dużo egzemplarzy tej mapy rozdano? Był dodruk, czy nie ma takiej potrzeby?

Zleciliśmy druk 18 tysięcy egzemplarzy. Planujemy dodruk, ale mamy też nadzieję, że jakieś komercyjne wydawnictwo kartograficzne przejmie od nas ten temat. Pozwoliłoby to jeszcze bardziej zwiększyć dostępność mapy i wypromować nasze szlaki rowerowe.

W czerwcu miłośnicy dwóch kółek na zachodnim Pomorzu doczekali się jeszcze lepszego rozwiązania – specjalnej aplikacji poświęconej trasom rowerowym. Skąd pomysł na nią?

W naszym regionie bardzo dużo się dzieje, jeśli chodzi o budowę infrastruktury. Rozwijamy Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego. Organizujemy też dużo rowerowych eventów. Nowoczesne narzędzie komunikacji z rowerzystami, turystami jest konieczne.

Aplikacja jest także powiązana ze stroną internetową, która przedstawia atrakcje Pomorza Zachodniego.

Regionalną aplikację rowerową ściągnęło już 12,4 tys. internautów

Regionalną aplikację rowerową ściągnęło już 12,4 tys. internautów

mat. pras.

Dużo osób do tej pory ściągnęło „apkę” na swoje smartfony?

Do 19 czerwca zarejestrowaliśmy dokładnie 12 390 pobrań (Android – 9350; iOS – 3040 pobrań). W pierwszych dniach po premierze nasza aplikacja stała się hitem. W statystykach Google Play i AppStore wyprzedzała wiele znanych, komercyjnych „apek”. Oczywiście, wśród użytkowników przeważają Polacy. Drugą grupę stanowią Niemcy. Odnotowaliśmy również pobrania w Wielkiej Brytanii, Irlandii i Norwegii.

Ile szlaków rowerowych jest opisanych w tej aplikacji?

Pięć tras głównych przebiegających przez całe województwo. W sumie ponad 1300 kilometrów. Są tam również propozycje wycieczek oraz trasy specjalne, np. obecnie pokazujemy propozycje wycieczek rowerem na festiwal Pol’and’Rock.

Czy to tylko główne szlaki rowerowe, jak wspomniana wyżej wokół Zalewu, Velo Baltica, Blue Velo, Stary Kolejowy Szlak, Trasa Pojezierzy Zachodnich? Czy są też mniejsze, lokalne trasy?

Gromadzimy dane z całego regionu. Pokazujemy istniejące oraz budowane drogi rowerowe. Przyjęliśmy założenie, że pokazujemy tylko te trasy, które mają sprawdzoną jakość.

Czytaj więcej

Prezydent Kołobrzegu: Nasze trasy rowerowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem

Co jeszcze znajdą w tej aplikacji miłośnicy dwóch kółek?

Każdy turysta na pewno doceni dużą porcję informacji o atrakcjach turystycznych czy odbywających się w najbliższym czasie wydarzeniach kulturalnych. Są zdjęcia i opisy zabytków oraz pomników przyrody. Aplikacja poprowadzi do wielu pięknych, także mniej znanych, zakątków.

Te nieoczywiste miejsca są zachętą do głębszego eksplorowania Pomorza Zachodniego, do pozostania w trasie nieco dłużej. A kto zostaje na dłużej, ten musi coś zjeść, gdzieś przenocować, czasem wykonać drobne naprawy roweru. I tutaj pomocą służy tworzona w regionie sieć Miejsc Przyjaznych Rowerzystom. To kempingi, hostele, obiekty gastronomiczne, gdzie podróżujący na dwóch kółkach mają gwarancję życzliwej obsługi.

System rekomendacji MPR to nowość uruchomiona w tym sezonie i mamy już 56 takich miejsc. Cieszymy się, że ciągle spływają nowe zgłoszenia.

I te kolejne MPR-y są umieszczane w aplikacji? Jak często jest ona aktualizowana?

Dane na temat istniejącej infrastruktury rowerowej czy stanu prac aktualizujemy na bieżąco. Miejsca Przyjazne Rowerzystom trafiają do aplikacji zaraz po otrzymaniu stosownego certyfikatu.

Dlaczego stawiacie właśnie na turystykę rowerową? To regionalna specjalizacja?

Pomorze Zachodnie jest regionem turystycznym. Udzielamy najwięcej noclegów, każdego roku odwiedzają nas miliony gości. Staramy się wydłużać sezon, wzbogacać ofertę, unowocześniać infrastrukturę. Jesteśmy też zielonym regionem, chcemy być liderem ekologii, dlatego tak intensywnie rozwijamy turystykę rowerową. Ta forma podróżowania jest najbardziej przyjazna środowisku.

Rowerzyści są również tą grupą, która najliczniej, najczęściej wybiera mniej oczywiste kierunki podróży. Piękne, choć mniej znane rejony zachodniopomorskiego. Na przykład pojezierza. Dzięki temu miejsca pracy w sektorze turystyki powstają również z dala od wybrzeża.

Wspólna polsko-niemiecka trasa rowerowa wokół Zalewu Szczecińskiego to prawie 300 kilometrów. Jest już gotowa? A jak nie, to kiedy będzie i od czego to zależy?

Wszystkie zadania, które w tej chwili realizujemy, dotyczące trasy wokół Zalewu Szczecińskiego, zakończą się w 2023 roku, wraz z ukończeniem inwestycji ścieżki po wałach na odcinku Dąbie – Lubczyna. Ale w budowie trasy uczestniczą też samorządy lokalne. Swoje odcinki wykonuje gmina Świnoujście. A oznakowanie przebiegu trasy na terenie Szczecina leży po stronie miasta. Aktualny przebieg podajemy w naszych materiałach informacyjnych. Na bieżąco będziemy komunikować o postępach prac, zmianach, ulepszeniach.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wywiady
Velo-City 2025 w Gdańsku: konferencja, targi i wydarzenia towarzyszące
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Wywiady
Trasy rowerowe to sukces Pomorza Zachodniego
Wywiady
Andrzej Siliński: Możemy w dekadę podwoić liczbę rowerzystów na polskich drogach
Wywiady
Henk Swarttouw: Samochód w miastach to skrajnie nieefektywny środek transportu
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Wywiady
Waldemar Sadowski, Rowerowe Sygnały: Drogi rowerowe trzeba budować z głową