Aktualizacja: 21.11.2024 12:54 Publikacja: 05.06.2023 14:05
Henk Swarttouw od 2021 r. jest prezesem Europejskiej Federacji Rowerowej (ECF), wcześniej przez dwa lata był wiceprezesem tej organizacji. Zanim zaangażował się w propagowanie roweru, przez ponad 30 lat był w służbie dyplomatycznej Holandii. Był m.in. ambasadorem w Finlandii oraz Danii. W 2025 r. doroczna konferencja ECF, Velo-city, odbędzie w Gdańsku
Foto: mat. pras.
Bez wątpienia, szczególnie w miastach. Jest kilka powodów, aby tak sądzić. Ponad połowa przejazdów autem w miastach odbywa się na dystansach poniżej 5 km. Tak jest w zasadzie wszędzie: w Europie, Ameryce Północnej, Australii, Nowej Zelandii. Co więcej, około 30 proc. przejazdów liczy mniej niż 3 km. W większości przypadków autem podróżuje jedna osoba, bez dużego bagażu. Zdecydowana większość tych kierowców jest też fizycznie zdolna do pokonania takiego dystansu rowerem.
Na Velo-City 2025 będziemy chcieli zaprosić ludzi ze 160-170 państw, którzy decydują o polityce rowerowej. Będzie to największe wydarzenie dotyczące polityki rowerowej na świecie - mówi Łukasz Kłos, dyrektor Velo-City 2025 z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Tym różnimy się od większości polskich regionów, że u nas są trasy długodystansowe, czyli takie, którymi można przemierzyć całe województwo – mówi Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka woj. zachodniopomorskiego ds. komunikacji rowerowej.
Należy stworzyć odpowiednie uwarunkowania prawne, by sprawnie budować infrastrukturę rowerową – mówi Andrzej Siliński, prezes Polskiego Stowarzyszenia dla Rozwoju Infrastruktury Rowerowej.
Ważne jest, aby w miastach były zidentyfikowane główne potoki rowerzystów, by elementy infrastruktury nie powstawały przypadkowo, a były zgodne z potrzebami mieszkańców – mówi Waldemar Sadowski, autor bloga Rowerowe Sygnały.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Budując spójną strategię rozwoju 15-minutowego miasta, uświadamiając mieszkańcom jego zalety i zachęcając do zamieszkania tu, sięgnęliśmy do koncepcji miasta kompaktowego – mówi Arkadiusz Ptak, burmistrz Pleszewa.
W Rankingu Samorządów 2024 zwyciężyły Dąbrowa Górnicza, Łeba i gmina Sulmierzyce. Czym się wyróżniły?
Gimnazjów nie przywrócimy. Ale obecny system małych szkół odpowiada potrzebom rodziców, a nie potrzebom uczniów.
Zarządzanie finansami, emisja obligacji, wsparcie transformacji energetycznej – jest wiele pól współpracy, na których bank może pomóc samorządom w sprostaniu wyzwaniom współczesności.
Jak co roku znaczącym parametrem oddziaływującym na wyniki rankingu samorządów są dane dotyczące dochodów własnych.
Zrównoważony rozwój, transformacja energetyczna, Europejski Zielony Ład to najbardziej gorące tematy ostatniego okresu.
Choć rządzi Gdańskiem niespełna sześć lat, to Aleksandrze Dulkiewicz udało się nie tylko nawiązać dobre relacje z mieszkańcami, ale przede wszystkim skutecznie realizować strategię rozwoju miasta, które za jej rządów stało się europejską metropolią.
Angażowała się w powstanie w konstytucji rozdziału o samorządzie terytorialnym, ale też tak przeciągała swoje wystąpienie w Sejmie, by opozycja nie odrzuciła projektów ustaw o reformie administracyjnej, która wprowadziła trójstopniowy podział terytorialny, oraz utworzyła instytucje samorządu terytorialnego w powiatach i województwach.
Najważniejsze priorytety dla władz lokalnych to równoległy rozwój gospodarki, społeczeństwa i środowiska – deklarują zgodnie laureaci Rankingu Samorządów 2024. Wszystko po to, by mieszkańcom żyło się jak najlepiej.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas