Henk Swarttouw: Samochód w miastach to skrajnie nieefektywny środek transportu

Miasta należy projektować tak, aby ułatwiać przemieszczanie się ludzi, a nie samochodów – mówi Henk Swarttouw, prezes Europejskiej Federacji Rowerowej.

Publikacja: 05.06.2023 14:05

Henk Swarttouw od 2021 r. jest prezesem Europejskiej Federacji Rowerowej (ECF), wcześniej przez dwa

Henk Swarttouw od 2021 r. jest prezesem Europejskiej Federacji Rowerowej (ECF), wcześniej przez dwa lata był wiceprezesem tej organizacji. Zanim zaangażował się w propagowanie roweru, przez ponad 30 lat był w służbie dyplomatycznej Holandii. Był m.in. ambasadorem w Finlandii oraz Danii. W 2025 r. doroczna konferencja ECF, Velo-city, odbędzie w Gdańsku

Foto: mat. pras.

Na kongresie rowerowym Velo-city w Lipsku Daniel Mes z biura Fransa Timmermansa, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, powiedział, że w UE dojdzie do „tektonicznego przesunięcia”, jeśli chodzi o traktowanie roweru. Ma być postrzegany jako pełnoprawny środek transportu. To naprawdę jest alternatywa dla samochodu?

Bez wątpienia, szczególnie w miastach. Jest kilka powodów, aby tak sądzić. Ponad połowa przejazdów autem w miastach odbywa się na dystansach poniżej 5 km. Tak jest w zasadzie wszędzie: w Europie, Ameryce Północnej, Australii, Nowej Zelandii. Co więcej, około 30 proc. przejazdów liczy mniej niż 3 km. W większości przypadków autem podróżuje jedna osoba, bez dużego bagażu. Zdecydowana większość tych kierowców jest też fizycznie zdolna do pokonania takiego dystansu rowerem.

Pozostało 96% artykułu

BLACK WEEKS -75%

Czytaj dalej RP.PL. Nie przegap oferty roku!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Wywiady
Velo-City 2025 w Gdańsku: konferencja, targi i wydarzenia towarzyszące
Wywiady
Trasy rowerowe to sukces Pomorza Zachodniego
Wywiady
Andrzej Siliński: Możemy w dekadę podwoić liczbę rowerzystów na polskich drogach
Wywiady
Waldemar Sadowski, Rowerowe Sygnały: Drogi rowerowe trzeba budować z głową
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Wywiady
Burmistrz Pleszewa: Rower to transport i rekreacja