Rok 2025 zapowiada mnóstwo artystycznych przeżyć

Do najbardziej oczekiwanych wydarzeń początku 2025 roku należy „Wystawa niestała. 4 × kolekcja”, która zostanie otwarta 21 lutego w nowej siedzibie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Publikacja: 22.01.2025 18:06

Józef Chełmoński „Pogoda”, 1899

Józef Chełmoński „Pogoda”, 1899

Foto: Materiały prasowe/MNP

Będzie to pierwsza duża prezentacja zbiorów, obrazująca zmiany w sztukach wizualnych w Polsce i na świecie. Ponad 130 dzieł, powstałych od lat 50. XX wieku do dziś przybliży różnorodność mediów i artystycznych postaw. Pokaz rozpocznie się od zbioru dzieł związanych z zaangażowaniem politycznym i marzeniami o zbudowaniu lepszego świata dzięki sztuce. W drugiej części znajdą się prace będące wynikiem fascynacji kulturą popularną, reklamą i projektowaniem. Następny rozdział to sztuka czerpiąca z wielu tradycji: ludowej, nieprofesjonalnej, miejsc poza centrami. W ostatniej części stawia pytania o granice sztuki i jej niezależność szczególnie w kontekście rozpadu i destrukcji znanego świata,

Z kolei w Muzeum Narodowym w Warszawie na wystawie „Autoportrety” (21 marca – 20 lipca) zobaczymy niekonwencjonalne portrety 20 współczesnych artystów, m.in. Pawła Althamera, Mirosława Bałki, Rafała Bujnowskiego, Zuzanny Janin, Łukasza Korolkiewicza, Katarzyny Krakowiak-Bałki, Zbigniewa Libery, Jarosława Modzelewskiego, Agnieszki Polskiej, Wilhelma Sasnala, Jadwigi Sawickiej, Artura Żmijewskiego. Dzieła malarskie, rzeźby, fotografie, instalacje – od bardzo osobistych do szerokiej refleksji na temat miejsca artysty w społeczeństwie.

Czytaj więcej

Miasta promują podatników. Liczne zniżki z kartą mieszkańca

Hitem w MNW będzie też zapewne „Czarny karnawał. James Ensor i Witold Wojtkiewicz” (2 października – 11 stycznia), porównujący sztukę dwóch wybitnych twórców przełomu XIX i XX wieku – z Belgii i Polski, podejmujących podobne tematy: maskarady, teatru i cyrku, sennych marzeń, erotyki i śmierci w konwencji groteski i ironii. Tytułowy karnawał jest metaforą świata na opak, szaleństwa, anarchii i wolności od norm i konwencji.

Abakanowicz na Wawelu, Beksiński we Wrocławiu

Na Wawelu dialog ze sztuką dawną nawiążą dzieła Magdaleny Abakanowicz. Rzeźby artystki pokazane zostaną w Ogrodach Królewskich (25 kwiecień – 28 wrzesień). A monumentalne tkaniny Magdaleny Abakanowicz w Sali Senatorskiej Zamku Królewskiego, gdzie zostaną zestawione z arrasami zamówionym i powstałymi w XVI wieku na zamówienie Zygmunta Augusta (17 października – 18 stycznia). Prezentacja prac artystki w otoczeniu sztuki dawnej jest działaniem prekursorskim w polskim muzealnictwie. Warto tu przypomnieć, że Magdalena Abakanowicz sama określała abakany mianem współczesnych arrasów.

Na Wawelu zaskoczy też zapewne wystawa „A może coś innego? Współczesność na Wawelu” (26 październik – 29 marca) z… dziełami polskiego malarstwa współczesnego ze zbiorów Zamku Królewskiego: Jerzego Nowosielskiego, Jonasz Sterna, Edwarda Dwurnika, Marcina Maciejowskiego.

Ale oczywiście w tym miejscu możemy się spodziewać też wydarzeń związanych z jego historią. Zakończona zostanie wielka inwestycja konserwatorska Międzymurze z nową trasą podziemną i wystawą stałą, m.in. z odkrytymi zabytkami archeologicznymi (otwarcie 23 maja). A w IV kwartale udostępniona zostanie Nowa Zbrojownia z kolekcją militariów.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu na 20-lecie śmierci Zdzisława Beksińskiego przygotowuje wystawę poświęconą mniej znanemu aspektowi jego twórczości – fotografii. Ekspozycja „FENOMENalny. Beksiński. Nowe spojrzenie na twórczość mistrza polskiej fotografii” w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej (13 kwietnia – 24 sierpnia) przedstawi go jako pioniera nowych form w tym medium. Prace pochodzą z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, jednej z największych w Polsce, wzbogaconej w 1977 roku przez darowiznę artysty. A uzupełnią je wypożyczenia z Muzeum Historycznego w Sanoku. Fotografie Beksińskiego można będzie porównać ze zdjęciami Jerzego Lewczyńskiego i Bronisława Schlabsa.

Podróże dalekie i bliskie

Wystawę jednego z największych mistrzów japońskiego drzeworytu Kitagawę Utamaro (1754–1806) Muzeum Narodowe w Krakowie otworzyło już 17 stycznia. Artysta był jednym z pierwszych Japończyków, którzy zafascynowali świat zachodni w XIX wieku. Jego drzeworyty wyróżniają nowatorskie kadry. Dzieła pochodzą z kolekcji własnej MNK – z historycznego daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z 1920 roku oraz współczesnych darów i zakupów, jak m.in. japonika wykupione z kolekcji Józefa Mehoffera. Wśród nich znajdują się dwie jedynie istniejące na świecie grafiki: „Wódz Minamoto-no Yorimitsu na polowaniu” oraz pejzażowe „Sadzenie ryżu”. Ekspozycja – czynna do 13 kwietnia – pokaże także portrety pięknych kobiet i przedstawienia wspólnych zabaw matek z dziećmi.

Czytaj więcej

Polskie miasta przyciągają coraz więcej turystów

Natomiast Muzeum Narodowe w Gdańsku zaprasza do Oddziału Sztuki Nowoczesnej Pałac Opatów w Oliwie na wystawę grafik wybitnego współczesnego japońskiego artysty Masaaki Ohya. „Tajemnice natury” (1 marzec – 25 maj).

Nie zabraknie także europejskich podróży. Muzeum Narodowe w Krakowie zapowiada pokaz „Dacja. Zapomniane królestwo” (18 lipiec– 2 listopad), który przybliży wspaniałe skarby złotnictwa z II i I tysiąclecia p.n.e. z terenu współczesnej Rumunii. Cenne eksponaty będą prezentowane po raz pierwszy w Polsce.

A Muzeum Rzeźby w Królikarni, oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, zachęca do odwiedzenia Paryża. Wystawa „Kierunek Paryż. Polskie artystki z pracowni Bourdelle’a” (9 maja – 26 października) opowie o drogach twórczych m.in. Jadwigi Bohdanowicz, Janiny Broniewskiej, Luny Drexler, Heleny Głogowskiej, Olgi Niewskiej, Meli Muter. Jest to druga wystawa w ramach projektu badawczego „Polskie rzeźbiarki XIX–XX wieku”, realizowanego we współpracy z Musée Rodin w Paryżu, Musée Camille Claudel w Nogent-sur-Seine i Musée Antoine Bourdelle w Paryżu.

Chełmoński w Poznaniu i w Krakowie

Po sukcesie w Warszawie, wielka monograficzna wystawa „Józef Chełmoński” wybitnego przedstawiciela XIX/XX-wiecznego realizmu, będzie miała jeszcze dwie odsłony. W Muzeum Narodowym w Poznaniu (7 marca do 29 czerwca) i w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie (8 marzec – 30 listopad). Każda różni się zestawem i aranżacją. W Poznaniu zobaczymy m.in. dzieła malarza z kolekcji MNP. A w Krakowie monumentalną „Czwórkę” w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.

Będzie to pierwsza duża prezentacja zbiorów, obrazująca zmiany w sztukach wizualnych w Polsce i na świecie. Ponad 130 dzieł, powstałych od lat 50. XX wieku do dziś przybliży różnorodność mediów i artystycznych postaw. Pokaz rozpocznie się od zbioru dzieł związanych z zaangażowaniem politycznym i marzeniami o zbudowaniu lepszego świata dzięki sztuce. W drugiej części znajdą się prace będące wynikiem fascynacji kulturą popularną, reklamą i projektowaniem. Następny rozdział to sztuka czerpiąca z wielu tradycji: ludowej, nieprofesjonalnej, miejsc poza centrami. W ostatniej części stawia pytania o granice sztuki i jej niezależność szczególnie w kontekście rozpadu i destrukcji znanego świata,

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Warto zobaczyć
Dolny Śląsk chce być dostępny dla wszystkich
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Warto zobaczyć
We Wrocławiu znów będzie Palmiarnia
Warto zobaczyć
Na jakie festiwale warto się wybrać w sierpniu
Warto zobaczyć
Poznaj nieznany Śląsk. Urodziny Metropolii z mnóstwem ciekawych wycieczek
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Warto zobaczyć
Kino pod chmurką. Ruszają letnie seanse na świeżym powietrzu
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego