W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów

Rozkręca się sezon rowerowy. Amatorzy jednośladów będą korzystać w tym roku z włączanych do ruchu nowych tras, ale samorządy już uruchamiają lub planują realizację kolejnych inwestycji. Pomogą w tym fundusze unijne.

Publikacja: 19.05.2024 19:56

Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma również zwiększać bezpieczeństwo rowerzystów

Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma również zwiększać bezpieczeństwo rowerzystów

Foto: mat. pras.

Swoją największą w tym roku inwestycję rowerową rozpoczyna Warszawa. Miasto wybrało w przetargu wykonawcę przebudowy ulicy Andersa, dzięki której powstanie tam droga dla rowerów. Chodzi o odcinek od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa projektowanie II etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. W tym samym czasie powstaje również koncepcja ciągu dalszego wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie to aż 3 kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia.

Czytaj więcej

Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów

Warszawa chce zachęcić mieszkańców do korzystania z rowerów jako środka transportu

Na razie powstanie asfaltowa dwukierunkowa trasa rowerowa na odcinku 1,2 kilometra. Po drodze połączy się ze wszystkimi odcinkami w okolicy: drogą rowerową na wiadukcie nad torami kolejowymi, pasami rowerowymi na ulicy Dawidowskiego, pasami na ulicach Bonifraterskiej i Międzyparkowej oraz drogami dla rowerów na ulicy Anielewicza, Świętojerskiej i Nowolipki. Trasa będzie biec po zachodniej stronie ulicy Andersa wraz z przejazdami rowerowymi na skrzyżowaniach. Miasto zaplanowało na formalności oraz prace łącznie 20 miesięcy.

– Po zakończeniu wszystkich etapów ciągły korytarz rowerowy biegnący ulicami Mickiewicza, Andersa, Marszałkowska, Waryńskiego będzie liczył blisko 8 kilometrów. Jednocześnie chcemy pracować też nad poprawą jakości już istniejących tras poprzez przebudowę i rozbudowę infrastruktury wzdłuż odcinków ulicy Marszałkowskiej – zapowiedział warszawski Zarząd Dróg Miejskich. Długofalowym celem inwestycji ma być tworzenie spójnej całości dróg rowerowych. – To zachęca mieszkańców do korzystania z roweru jako środka transportu – powiedziała Monika Beuth, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta w Warszawie.

Czytaj więcej

Arkadiusz Wiśniewski: Przez ostatnie lata przeciwstawiano jedne samorządy drugim

We Wrocławiu rowerzyści mogą już korzystać z nowej malowniczej trasy pieszo-rowerowej na Maślicach. W sumie w tym roku udostępnianych jest 11 km nowych dróg dla rowerów. To drogi rowerowe powstałe przy okazji budowy alei Wielkiej Wyspy, rozbudowy ul. Dolnobrzeskiej czy Pomorskiej. Ponadto obok kontynuacji już wcześniej rozpoczętych inwestycji, ruszą przebudowy fragmentów Promenady Krzyckiej, ul. Żmigrodzkiej i Dubois, a także budowa ciągów pieszo-rowerowych w ul. Szybkiej i wzdłuż rzeki Oławy. Kolejnych dziewięć przedsięwzięć znajduje się w fazie projektowania, a ich realizacja rozpocznie się w przyszłym roku.

W Katowicach trwa natomiast budowa pierwszej velostrady, gdzie pomiędzy dzielnicami Brynów i Giszowiec widać już zarys nowej trasy o podwyższonym standardzie. Będzie kosztować ponad 11 mln zł i połączy układ drogowy przy ul. Kolistej z przejściem pieszo-rowerowym w sąsiedztwie ul. Huberta oraz skrzyżowaniem z trasą rowerową nr 1. Droga będzie miała 4,4 km długości, a szerokość 4 metrów zapewni większą przepustowość, komfort jazdy i ułatwi wyprzedzanie. Zostanie oświetlona, znajda się tam miejsca obsługi rowerzystów.

– Rozwój infrastruktury rowerowej w Katowicach ma na celu nie tylko stworzenie komfortowych dróg dla rowerzystów, ale również zwiększenie ich bezpieczeństwa – stwierdza Marcin Krupa, prezydent Katowic. Dlatego równie ważne są mniejsze projekty, mające uzupełniać istniejące trasy, co pozwoli na bezpieczne poruszanie się rowerem po mieście. Przykładem ma być połączenie ulicy Barbary z ulicą Kościuszki, gdzie właśnie miasto już wybrało wykonawcę robót. Nowy odcinek zostanie poprowadzony pomiędzy autostradą A4 a ogródkami działkowymi.

Mniejsze miasta też skorzystają z inwestycji w drogi rowerowe

Nowe inwestycje rowerowe planuje Trójmiasto. – Ponad 73 km dróg rowerowych powstaną w Gdańsku, Gdyni, Pruszczu Gdańskim, Kartuzach, Kolbudach, Kosakowie, gminie Suchy Dąb, powiecie tczewskim, Przywidzu, Redzie, Rumi, Sopocie, Szemudzie, Trąbkach Wielkich, Władysławowie, Żukowie i Wejherowie – zapowiedział Michał Glaser, prezes Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

W dalszej perspektywie Gdańsk planuje także budowę kilku ekostrad. To m.in. trasa wzdłuż PKM, wzdłuż Kanału Raduni, Drogi Czerwonej czy Trasy Oruńskiej. Analiza dotycząca ich wykonania będzie gotowa w końcu tego roku, dopiero potem mogą zapaść decyzje o budowie.

Z nowych inwestycji będą korzystać także mniejsze miasta. Jak informuje branżowy serwis InfoBike, droga dla rowerów ma połączyć Łódź z Aleksandrowem Łódzkim. To kolejny po Konstantynowie Łódzkim wspólny projekt Łodzi i sąsiednich miejscowości w rozwój infrastruktury rowerowej. Wcześniej takie połączenie powstało pomiędzy Łodzią a gminą Andrespol. Projekt drogi rowerowej do Aleksandrowa Łódzkiego po pozytywnej ocenie wniosku o dofinansowanie może być zrealizowany w ciągu dwóch, trzech lat.

Czytaj więcej

Będzie więcej „elektryków". Samorządy stawiają na wynajem długoterminowy

Kolejne partnerstwa dotyczące budowy w regionie dróg rowerowych zawarli samorządowcy z Częstochowy i okolic. Chodzi o trasę nr 609, która będzie miała 101 km na terenie subregionu, a także trasę nr 6 liczącą 52 km. Oba projekty będą współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pierwszy ma rangę regionalną, obejmując województwa: śląskie, małopolskie i łódzkie. Przebieg trasy ma prowadzić przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kamienica Polska, Kłobuck, Konopiska, Lipie, Myszków, Opatów, Poczesna, Popów, Poraj, Wręczyca Wielka i Żarki. Z kolei trasa nr 6 jest trasą krajową biegnącą równoleżnikowo przez obszar całego kraju, łącząc województwa: dolnośląskie, opolskie, łódzkie, świętokrzyskie, mazowieckie oraz lubelskie. Jej przebieg na mapie subregionu północnego wyznaczono przez gminy: Blachownia, Częstochowa, Kruszyna, Mykanów i Rędziny.

Od tego roku samorządom będzie łatwiej budować drogi rowerowe na terenie nieczynnych linii kolejowych. Na początku stycznia porozumienie o współpracy podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe ze Związkiem Województw Rzeczypospolitej Polskiej. Ma ono usprawnić tego rodzaju inwestycje, a tym samym promować ekologię i zdrowy tryb życia.

Swoją największą w tym roku inwestycję rowerową rozpoczyna Warszawa. Miasto wybrało w przetargu wykonawcę przebudowy ulicy Andersa, dzięki której powstanie tam droga dla rowerów. Chodzi o odcinek od rejonu Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Równolegle trwa projektowanie II etapu, czyli od ulicy Nowolipki przez rejon stacji metra Ratusz-Arsenał aż do połączenia z placem Bankowym. W tym samym czasie powstaje również koncepcja ciągu dalszego wzdłuż ulicy Mickiewicza wraz z placem Wilsona. Łącznie to aż 3 kilometry międzydzielnicowej trasy prowadzącej wprost do Śródmieścia.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Materiał Promocyjny
Jaki jest proces tworzenia banku cyfrowego i jakie czynniki są kluczowe dla jego sukcesu?
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu