Rusza sezon roweru miejskiego

Popularność będzie zyskiwać długoterminowy wynajem, opłacalny zarówno dla użytkownika, jak i dla miasta.

Publikacja: 21.02.2023 15:07

W tym roku warszawski system Veturilo przejdzie ewolucję. Użytkownicy będą mieli możliwość wypożycze

W tym roku warszawski system Veturilo przejdzie ewolucję. Użytkownicy będą mieli możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru również poza stacjami

Foto: shutterstock

Samorządy szykują się do kolejnego sezonu miejskich rowerów. W tym roku mogą one mieć wyjątkowe powodzenie ze względu na wysokie ceny paliw i drożejące przejazdy publiczną komunikacją. W dodatku coraz więcej miast wprowadza do swych ofert błyskawicznie zdobywające popularność rowery elektryczne.

Z początkiem marca ruszy sezon rowerowy w Warszawie. Zapowiada się obiecująco, zwłaszcza że warszawski rower miejski już trzy lata z rzędu notował rekord wypożyczeń. Jeśli w 2020 r. rowery wypożyczane były 3,18 mln razy, to w 2021 r. już 3,3 mln razy, a w roku ubiegłym liczba wypożyczeń podskoczyła do 3,9 mln. W sumie przez 11 kolejnych sezonów Veturilo było wykorzystywane blisko 34 mln razy, a w elektronicznym systemie wypożyczalni zarejestrowało się 1,5 mln osób.

Miesięczny wynajem

W tym roku system przejdzie ewolucję. Użytkownicy otrzymają nową aplikację mobilną, która umożliwi wypożyczenie i zwrot roweru również poza stacjami. Nie będzie konieczności wpinania rowerów do elektrozamków – zastąpią je zapięcia wbudowane bezpośrednio w pojazd. Do tego 10 proc. rowerów będzie wyposażonych we wspomaganie elektryczne. Rowerów będzie na początek 3 tysiące, z czego 300 elektrycznych. Będą rozmieszczone w 18 dzielnicach miasta. W przyszłości liczba rowerów może wzrosnąć do 5,5 tys.

E-rowery pojawią się też w Krakowie. W zorganizowanym przez Zarząd Transportu Publicznego (ZTP) przetargu wybrano ofertę firmy, która dostarczyła pierwsze 250 pojazdów jeszcze przed końcem 2022 r. Od marca będą one dostępne w systemie LajkBike (nazwa ma nawiązywać do krakowskiego Lajkonika), który ma działać w ramach długoterminowego, co najmniej miesięcznego, wynajmu. – Jak pokazują statystyki z wielu miast, tradycyjna formuła wypożyczalni rowerów miejskich ulega wyczerpaniu, a w wielu aglomeracjach Europy Zachodniej coraz większą popularnością cieszą się systemy wypożyczalni w formie miesięcznej subskrypcji – tłumaczy ZTP. Miesięczny abonament ma kosztować 29 zł. Konieczne będzie wpłacenie kaucji.

Takie rozwiązanie – gdy jeden rower wypożycza się na dłużej – ma być bardziej opłacalne zarówno dla mieszkańców, jak i dla miasta. Użytkownicy, mając rower u siebie, pilnują go i dbają o niego. Miasto natomiast pomaga im w serwisowaniu, ale nie musi ponosić kosztów utrzymywania wypożyczalni na ulicach, a także wymiany niszczonych rowerów ogólnodostępnych.

Bateria na 100 km

Także Trójmiasto szykuje dla mieszkańców nowe rowery miejskie. Jak podaje TransInfo, na początku lutego dotarły tam pierwsze sztuki rowerów Mevo 2.0, na razie tradycyjnych, ale wkrótce spodziewana jest dostawa rowerów elektrycznych. Przygotowywana jest nowa aplikacja, uzgadniana jest lokalizacja ponad 50 stacji ładowania, kompletowany jest zespół mający zarządzać systemem.

Rowery będą miały siedmiobiegową przekładnię (tradycyjne) lub trzybiegową (rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Bateria w nowym modelu elektryka znajduje się w ramie i pozwoli przejechać 100 km. Nowy operator – hiszpańska spółka City Bike Global – zadecydował, że cała flota Mevo 2.0 będzie fabrycznie nowa. Umowę z nim podpisało na sześć lat 16 samorządów trójmiejskiej metropolii.

Tymczasem w Gdyni przybędzie prywatnych elektrycznych rowerów. Miasto, które w ubiegłym tygodniu podpisało umowę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku, zdecydowało się na kontynuację ubiegłorocznego programu, w którym można było uzyskać dotację na zakup elektrycznego jednośladu. W tegorocznej edycji na ten cel przyznane zostanie aż 200 tys. zł, przy czym dopłata obejmie dwa razy więcej rowerów niż przed rokiem. Zasady pozostały bez zmian: dofinansowanie odpowiada połowie poniesionych kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł.

Bloki na Velostradzie

W wielu miejscach kraju rozbudowywana będzie rowerowa infrastruktura. Do końca lata 2023 roku ma być gotowa Mazurska Pętla Rowerowa, łącząca się ze szlakiem Green Velo. Pętla liczy 300 kilometrów, a jej przebieg oparty został na osi Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, jednego z najdłuższych w Europie systemów jezior i kanałów.

Z kolei na Pomorzu Zachodnim wydłuży się Velo Baltica, stanowiąca część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego – Eurovelo 10. Będzie się ciągnąć od Świnoujścia aż po Hel. Na Pomorzu Zachodnim liczy około 240 kilometrów. Prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo i Jarosławiec.

Natomiast w trzecim kwartale tego roku planowane jest otwarcie 13-kilometrowej trasy rowerowo-turystycznej na terenie powiatu polkowickiego. – Łączymy dwie gminy, Polkowice i Grębocice. Takiej trasy na terenie powiatu polkowickiego jeszcze nie było – podkreślał jeszcze w maju ub. roku burmistrz Polkowic Łukasz Puźniecki. Będzie to pierwszy etap Miedziowego Szlaku Rowerowego, zakładającego budowę 300 kilometrów tras rowerowych.

Ale nie wszędzie rowerzyści będą mieć z górki. Wciąż nie udaje się uruchomić metropolitalnego roweru w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ma to być jeden z największych systemów roweru miejskiego w Europie, ale przetarg przeciąga się.

W dodatku komplikuje się budowa dziesięciokilometrowej Velostrady, mającej połączyć Katowice z Sosnowcem. Według aktywistów z Rowerowego Sosnowca, na których powołuje się branżowy serwis InfoBike, terenów pod rowerową autostradę do tej pory nie wykupiono, tymczasem jeden z deweloperów zamierza na przebiegu trasy wybudować bloki.

Samorządy szykują się do kolejnego sezonu miejskich rowerów. W tym roku mogą one mieć wyjątkowe powodzenie ze względu na wysokie ceny paliw i drożejące przejazdy publiczną komunikacją. W dodatku coraz więcej miast wprowadza do swych ofert błyskawicznie zdobywające popularność rowery elektryczne.

Z początkiem marca ruszy sezon rowerowy w Warszawie. Zapowiada się obiecująco, zwłaszcza że warszawski rower miejski już trzy lata z rzędu notował rekord wypożyczeń. Jeśli w 2020 r. rowery wypożyczane były 3,18 mln razy, to w 2021 r. już 3,3 mln razy, a w roku ubiegłym liczba wypożyczeń podskoczyła do 3,9 mln. W sumie przez 11 kolejnych sezonów Veturilo było wykorzystywane blisko 34 mln razy, a w elektronicznym systemie wypożyczalni zarejestrowało się 1,5 mln osób.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic