Podobnie jak w ubiegłym, także w tym roku samorządy i państwo będą mocno inwestować w rozwój infrastruktury komunikacyjnej i transportowej. W tegorocznych budżetach tego rodzaju wydatki dominują, a nawet są wyższe niż przed rokiem – więcej trzeba wydać na prace budowlane, gdzie wzrosły ceny materiałów i usług. Kluczowe inwestycje realizowane są przy wsparciu funduszy unijnych, bez których część planowanych projektów dreptałaby w miejscu.
Priorytetem pozostają drogi, których budowa lub rozbudowa nie tylko usprawnia ruch samochodów, ale poprawia bezpieczeństwo i przyczynia się do spadku emisji z pojazdów, tkwiących wcześniej w korkach. Przykładowo, w Warszawie na początku grudnia włączono do ruchu 2,5 km trasy S17 Warszawa Wschód–Lubelska i 15 km S7 Lesznowola–Tarczyn Północ. Z kolei w tym roku we Wrocławiu kontynuowana będzie budowa wschodniej obwodnicy.
Strabag łączy Rzeszów
Duże, strategiczne przedsięwzięcia finalizowane były w wielu miastach. W końcu listopada w Rzeszowie kierowcy zyskali komfortowe połączenie północnych osiedli z południowymi – po trzech latach prac do ruchu włączono nowy przejazd pod torami w ciągu ul. Batorego. Przygotowanie inwestycji objęło duży teren: trzeba było przebudować układ drogowy w części śródmieścia sąsiadującej z głównym dworcem kolejowym oraz na osiedlu 1000-lecia. – Przebudowane zostały wszystkie instalacje, m.in. wodociągowa, kanalizacyjna. Koszt tego zadania także był potężny – ostatecznie wydana została kwota blisko 54 mln zł – informował Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa.
Głównym celem przedsięwzięcia realizowanego przez firmę Strabag była poprawa komunikacji pomiędzy północną a południową częścią Rzeszowa. Stary przejazd był wąski, obowiązywał tam ruch wahadłowy. W nowym, szerokim, ruch odbywa się równocześnie w obydwu kierunkach. Władze miasta liczą, że przyczyni się to do odciążenia innych ulic śródmieścia.
Tuż przed końcem roku poprawę warunków jazdy odczuli również mieszkańcy Trójmiasta, gdzie oddano do ruchu Trasę Kaszubską, przybliżającą mieszkańcom tereny w zachodniej części województwa, poprawiając przy tym czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Natomiast miesiąc wcześniej rozpoczęła się budowa obwodnicy metropolii trójmiejskiej, która odsunie od miast ruch tranzytowy i częściowo odciąży istniejąca obwodnicę. Pierwsze roboty zaczęto na 16-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S6 pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem. Połączy się on na węźle Chwaszczyno z Trasą Kaszubską. Na drugim odcinku obwodnicy, pomiędzy Żukowem a węzłem Gdańsk Południe, oprócz 16 km drogi ekspresowej, powstanie także 6-kilometrowa obwodnica Żukowa.