Nowe odcinki szybkich dróg zyskało Pomorze. Tuż przed świętami otwarta została Trasa Kaszubska, przybliżająca mieszkańcom Trójmiasta tereny w zachodniej części województwa, poprawiając przy tym czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Od początku października kierowcy korzystali z fragmentu drogi ekspresowej S6 od Bożepola Wielkiego do Strzebielina, teraz udostępniono do ruchu odcinek między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. W rezultacie do dyspozycji jest teraz ok. 42 km wygodnej dwujezdniowej ekspresówki. Kierowcy jadący między Bożepolem Wielkim a Gdynią pokonają tę trasę w ok. 25 minut zamiast dotychczasowych 75 minut.
Trójmiasto odetchnie
W ubiegłym miesiącu rozpoczęła się budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która odsunie od miast ruch tranzytowy i częściowo odciąży istniejąca obwodnicę. Pierwsze roboty zaczęto na 16-km odcinku drogi ekspresowej S6 pomiędzy Chwaszczynem a Żukowem. Połączy się on na węźle Chwaszczyno z Trasą Kaszubską. Na drugim odcinku obwodnicy, pomiędzy Żukowem a węzłem Gdańsk Południe, oprócz 16 km drogi ekspresowej powstanie także obwodnica Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 o długości ponad 6 km. Nowa obwodnica Trójmiasta będzie gotowa za trzy lata.
Koniec roku przyniósł ułatwienia w podróżowaniu na Podlasiu. W czwartek udostępniono kierowcom 24-km fragment drogi ekspresowej S61 z Suwałk do Budziska na granicy z Litwą. To część Via Baltica, jednej z kluczowych inwestycji drogowych w Polsce, należącej do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Łączy ona Polskę z krajami bałtyckimi. Do tej pory kierowcy podróżowali na Litwę drogą krajową nr 8, która jest w coraz gorszym stanie. Nowa trasa została wytyczona wzdłuż starej, ale omija m.in. Szypliszki.
Niestety, wcześniej mocno skomplikowała się budowa obwodnicy Białegostoku w ciągu trasy S19 Via Carpatia, mającej przyczynić się do wyprowadzenia części ruchu tranzytowego z miasta. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zatrzymała budowę trzech odcinków: Białystok Zachód – Księżyno, Księżyno – Białystok Południe, wraz z odcinkiem DK65 Białystok Południe – Grabówka oraz Białystok Południe – Ploski. Powodem było uchylenie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, co opóźni jej realizację.
Mijający rok przyniósł oddanie strategicznej inwestycji w województwie łódzkim. W ubiegłym tygodniu usunięto ostatnie przewężenia na budowanej autostradzie A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem: do dyspozycji zmotoryzowanych udostępniono pełny przekrój wschodniej jezdni od Kamieńska do Piotrkowa Trybunalskiego. W efekcie na całym, niemal 100-km odcinku samochody jadą dwiema jezdniami po trzy pasy ruchu.
To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w kraju, z którą drogowcy finiszowali etapami. Odcinek pomiędzy Kamieńskiem a Piotrkowem Trybunalskim był ostatnim z pięciu, na jakie podzielono warte ponad 2,8 mld zł przedsięwzięcie. W tym miesiącu mieszkańcy województwa łódzkiego odzyskali ponadto strategiczny węzeł Emilia na połączeniu autostrady A2 i drogi krajowej 91. Jego czasowe zamknięcie okazało się konieczne dla budowy ronda, które w przyszłości pozwoli skomunikować drogę ekspresową S14 z autostradą A2 i drogą krajową nr 91.
Wybuchowa zakopianka
Najbardziej spektakularnym tegorocznym wydarzeniem na drogach w Małopolsce było otwarcie w listopadzie tunelu na zakopiance S7. Oddanie ekspresowego przejazdu wydrążonego pod górą Luboń Mały co prawda opóźniło się o dwa lata. Za to budowa była jedną z najtrudniejszych. Do wydrążenia dwóch nitek tunelu o długości 2058 m każda używano materiałów wybuchowych.
Tunel połączył oddane wcześniej nowe odcinki zakopianki. W rezultacie pomiędzy Myślenicami i Rabką-Zdrój kierowcy mają do dyspozycji ok. 32 km drogi ekspresowej. Włączenie tunelu do ruchu mocno skraca czas podróży w stronę Tatr lub w kierunku Krakowa. Gdy w 2016 r. rozpoczynała się budowa drogi ekspresowej S7 pomiędzy Lubniem i Rabką-Zdrój, pokonanie ok. 16 km starej drogi krajowej nr 7 ze średnią prędkością ok. 42 km/h zajmowało kwadrans, a czasem nawet dłużej. Tunel skrócił czas o blisko połowę. Przejazd samym odcinkiem tunelowym zajmuje dwie minuty.
Trasa S7 wydłużyła się także na Mazowszu. W wakacje włączony do ruchu został 7-km odcinek od węzła Warszawa Lotnisko do Lesznowoli, a także dwa kawałki Pieńki–Płońsk oraz od Mławy do Napierek tuż za granicą województwa warmińsko-mazurskiego, liczące w sumie 28 km.
Także w innych regionach nowe odcinki szybkich poprawiły komfort podróżowania, jak np. w województwie kujawsko-pomorskim dzięki drodze ekspresowej S5 Nowe Marzy – Dworzysko, czy na Dolnym Śląsku, gdzie oddano część przebudowywanej autostrady A18.
W tym roku w całym kraju do ruchu ma być włączonych 345 km nowych dróg. To mniej niż przed rokiem, gdy kierowcy dostali 425 km. Plany na rok przyszły jeszcze nie zostały oficjalnie sprecyzowane.