Wielkie przedsięwzięcia dzięki pieniądzom z Unii

Najwięcej dużych projektów prowadzi Warszawa, za nią jest Gdańsk.

Publikacja: 15.07.2014 02:00

Wielkie przedsięwzięcia dzięki pieniądzom z Unii

Foto: Rzeczpospolita

Na pierwszym miejscu rankingu największych inwestycji samorządowych (nie tylko w kraju, ale i w całej UE) znajduje się druga linia metra w Warszawie. Za projekt odpowiada ratusz stolicy i spółka Metro Warszawskie. Unia ma dołożyć do budowy i zakupu taboru ok. 3 mld zł. Całkowity orientacyjny koszt projektu to prawie 6 mld zł.

Na drugim miejscu znalazła się Trasa Słowackiego w Gdańsku (ok. 18 km), czyli połączenie lotniska z portem morskim. Trasa poprawi dostęp lądowy do obu portów i stanie się kluczowym elementem nowego układu komunikacyjnego miasta, usprawniając tranzyt. Najbardziej spektakularnym jej fragmentem będzie najdłuższy w Polsce tunel pod rzeką (martwą Wisłą). Inwestycja podzielona na cztery zadania ma kosztować 1,49 mld zł, z czego wkład UE to 1,15 mld zł.

Projekt, za który odpowiada samorząd Gdańska, ma dwie cechy wspólne z budową warszawskiego metra. To także kluczowy projekt indywidualny finansowany z „Infrastruktury i środowiska" i tak jak metro ma być zakończony oraz rozliczony w przyszłym roku.

Na trzecim miejscu znajduje się kolejny etap budowy Trasy Siekierkowskiej w Warszawie; ma kosztować 1,2 mld zł i zakończyć się w tym roku.

Spalarnie śmieci

Inna wielka inwestycja warszawska to budowa Trasy Mostu Północnego. Most im. Marii Curie-Skłodowskiej oddano do użytku ponad dwa lata temu. Jest to przedsięwzięcie numer cztery na liście największych inwestycji samorządowych.

Tuż za nim, na piątym miejscu, plasuje się projekt „System gospodarki odpadami dla miasta Poznania". To sztandarowa inwestycja stolicy Wielkopolski. Obejmuje m.in. budowę spalarni śmieci. Ma powstać nowoczesny system, który pozwoli w sposób kompleksowy prowadzić gospodarkę odpadami.

Budowę spalarni rozpoczęto w maju 2014 r. Jak twierdzi Łukasz Dziekoński,przewodniczący zarządu panaeuropejskiego funduszu infrastrukturalnego Marguerite (wniósł kapitał do spółki celowej powołanej do realizacji tej inwestycji), jest to największy projekt w formule partnerstwa publiczno-prywatnego realizowany w Polsce i największa inwestycja na zasadach PPP w 2013 r. w całej UE w sektorze utylizacji odpadów. Inwestycję w Poznaniu Unia wskazuje jako wzór efektywnego wykorzystania funduszy europejskich (dotacja z „Infrastruktury i środowiska") i kapitału prywatnego. Projekt był wielokrotnie nagradzany przez prestiżowe magazyny (m.in. Project Finance „Deal of the Year", Infrastructure Journal Awards i Partnership Award).

Za poznańskim znalazł się inny projekt spalarniowy o wartości 711 mln zł: budowa zakładu termicznego unieszkodliwiania odpadów dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Odpowiada za niego samorząd Szczecina. Projekt też jest dotowany z „Infrastruktury i środowiska". Ma umożliwić spalanie 150 tys. ton odpadów rocznie. W pierwszej dziesiątce megainwestycji na ósmym miejscu znalazła się jeszcze budowa spalarni w Krakowie („Program gospodarki odpadami komunalnymi"), finansowana z programu „Infrastruktura i środowisko".

Pierwszą dziesiątkę uzupełniają dwie inwestycje drogowe: pierwsza w Toruniu (zbudowano już most z dojazdami) i druga w Zabrzu (odcinek Drogowej Trasy Średnicowej) oraz kolejowy projekt w Łodzi (rozbudowa i modernizacja trasy kolejowej relacji Wschód–Zachód).

Stolica liderem

Najwięcej dużych inwestycji prowadzi Warszawa. W pierwszej dziesiątce są trzy. Łącznie z pozostałymi dużymi projektami stolicy mają pochłonąć prawie 12 mld zł. Drugi na liście Gdańsk na megaprojekty wyda ponad 3 mld zł, trzeci Poznań niecałe 3 mld zł, a Łódź i Kraków ponad 2 mld zł. Wartość inwestycji w Toruniu, Lublinie, Bydgoszczy, Szczecinie, Katowicach, Wrocławiu i Kielcach przekracza 1 mld zł.

Na pierwszym miejscu rankingu największych inwestycji samorządowych (nie tylko w kraju, ale i w całej UE) znajduje się druga linia metra w Warszawie. Za projekt odpowiada ratusz stolicy i spółka Metro Warszawskie. Unia ma dołożyć do budowy i zakupu taboru ok. 3 mld zł. Całkowity orientacyjny koszt projektu to prawie 6 mld zł.

Na drugim miejscu znalazła się Trasa Słowackiego w Gdańsku (ok. 18 km), czyli połączenie lotniska z portem morskim. Trasa poprawi dostęp lądowy do obu portów i stanie się kluczowym elementem nowego układu komunikacyjnego miasta, usprawniając tranzyt. Najbardziej spektakularnym jej fragmentem będzie najdłuższy w Polsce tunel pod rzeką (martwą Wisłą). Inwestycja podzielona na cztery zadania ma kosztować 1,49 mld zł, z czego wkład UE to 1,15 mld zł.

Regiony
Odważne decyzje w trudnych czasach
Materiał partnera
Kraków – stolica kultury i nowoczesna metropolia
Regiony
Gdynia Sailing Days już po raz 25.
Materiał partnera
Ciechanów idealny na city break
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Materiał partnera
Nowa trakcja turystyczna Pomorza Zachodniego