Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego: Regiony przy granicy trzeba wesprzeć

Województwo warmińsko-mazurskie, z ponad 200 km granicy z obwodem królewieckim, wymaga wsparcia, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej – mówi Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.

Publikacja: 22.12.2024 18:21

Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego: Regiony przy granicy trzeba wesprzeć

Foto: mat. pras.

W regionie ma powstać aż 288-km szlak rowerowy, który uzupełni infrastrukturę rowerową na Warmii, Mazurach i Powiślu. Kiedy będzie gotowy?

Budowa szlaku rozpocznie się w 2026 r., a już w 2028 r. pierwsi rowerzyści będą mogli wyruszyć jego trasą. Nowa trasa, nazwana „Z bocianem przez EGO”, to nie tylko ścieżka rowerowa – to przygoda. Pętla poprowadzi przez wschodnie Mazury, wiodąc rowerzystów od jeziora Gołdap, przez Szeskie Wzgórza, Stare Juchy, Ełk, aż po Olecko. Nie zabraknie też dodatkowych odnóg prowadzących do takich miejsc jak Prostki czy jezioro Laśmiady. Szlak połączy się ze znanym już Szlakiem Rowerowym Green Velo, co pozwoli zintegrować naszą infrastrukturę z ogólnopolską siecią tras rowerowych jeszcze lepiej.

Chcemy, żeby ta trasa była dostępna dla każdego – zarówno dla wytrawnych rowerzystów, jak i rodzin z dziećmi. Dlatego znajdą się na niej miejsca odpoczynku, tablice informacyjne z mapami i opisami atrakcji, a także wyraźne oznakowanie, które ułatwi poruszanie się. Planujemy też działania promocyjne – powstanie interaktywna mapa, wydamy foldery turystyczne, a na specjalnym portalu znajdą się wszystkie niezbędne informacje o trasie.

Czytaj więcej

Komunikacja w miastach nie działa tak, by ludzie rezygnowali z aut

Ta inwestycja to krok w kierunku jeszcze większego otwarcia naszego regionu na turystów, ale i udogodnienie dla mieszkańców. Warmia i Mazury od lat konsekwentnie rozwijają zrównoważoną turystykę, co potwierdzają takie inicjatywy, jak Mazurska Pętla Rowerowa czy CANAL VELO wokół Kanału Elbląskiego.

Ile będzie kosztował ten szlak?

Koszt budowy oszacowano na około 110,5 mln zł. Kwota pokaźna, ale inwestycja tej skali wymaga odpowiednich nakładów. Większość środków na ten projekt, bo aż 92 mln zł, pochodzi z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021–2027.

Z przyjętego przez sejmik województwa budżetu na 2025 r. wynika, że aż 54 proc. środków z budżetu przeznaczonego na inwestycje i zakupy inwestycyjne pójdzie na transport i łączność.

Z kwoty 760,7 mln zł zaplanowanych na wydatki majątkowe w 2025 r. aż 595,4 mln zł trafi na inwestycje drogowe i mostowe. To rekordowe nakłady, które są o 368 mln zł wyższe niż w 2024 r.

Inwestycje w infrastrukturę drogową zwiększają bezpieczeństwo, ale także otwierają region na nowe możliwości gospodarcze i turystyczne. Dobry dojazd do Warmii i Mazur oraz lepsza komunikacja między miejscowościami wewnątrz regionu to realna korzyść dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów.

Samorząd województwa będzie miał środki na dalszy rozwój lotniska w Szymanach?

Traktujemy lotnisko w Szymanach jako jeden z kluczowych elementów rozwoju naszego regionu. To nie tylko infrastruktura transportowa, ale i ważny punkt na mapie gospodarczej i turystycznej Warmii i Mazur. W budżecie województwa na 2025 r. zaplanowaliśmy środki na dalsze inwestycje w rozwój Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury. Przede wszystkim, jednym z działań, które podejmiemy, jest dokapitalizowanie spółki Warmia i Mazury Sp. z o.o. w wysokości 16,4 mln zł.

Planujemy też inwestycje w infrastrukturę lotniska. Dwa kluczowe projekty to zakup innowacyjnego systemu zdalnej wieży lotniskowej służby informacji powietrznej (AFIS) oraz utworzenie centrum demontażu, rozbiórki i utylizacji samolotów. Dzięki tym projektom lotnisko stanie się jeszcze bardziej nowoczesne i konkurencyjne.

Warto dodać, że tereny wokół niego stanowią własność województwa, co daje dodatkowe możliwości rozwoju, np. tworzenia nowych stref inwestycyjnych czy rozwoju usług związanych z lotnictwem. Lotnisko w Szymanach to nie tylko inwestycja w transport, ale też w przyciągające inwestorów zaplecze.

Głośna inwestycja poprzedniego rządu – przekop Mierzei Wiślanej – kosztował ponad 2 mld zł. Niemal wcale się z niej nie korzysta, bo nie pogłębiono Kanału Elbląskiego. Macie jakieś pomysły na lepsze wykorzystanie tej inwestycji?

Przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja bardzo istotna nie tylko dla naszego regionu, ale także dla całej Polski. Zaangażowanie rządu w tę inwestycję jest ogromne, a w przyszłości pojawią się także dodatkowe inwestycje, które miały być początkowo realizowane przez samorząd.

Współpracujemy z rządem, informujemy o postępach Komisję Europejską, a na początku 2025 r. planujemy dalsze rozmowy w Brukseli na temat tej inwestycji.

Budowa toru wodnego przez rzekę Elbląg, odcinek Nowakowo–Elbląg, jest w toku. Jednak, zanim kanał zacznie funkcjonować w pełni, musimy przeprowadzić kluczową modernizację portu w Elblągu. Wymaga on rozbudowy akwatorium, budowy obrotnicy, rozbudowy części lądowej oraz urządzeń przeładunkowych. Bez tego port nie będzie w stanie pełnić funkcji portu morskiego IV rangi na Bałtyku. Będzie to proces, który może potrwać kilka, a może i kilkanaście lat.

Przekop Mierzei Wiślanej otworzył dostęp do Zatoki Gdańskiej i Bałtyku, co stwarza możliwości rozwoju tras łączących kraje bałtyckie, takie jak Finlandia, Szwecja, Norwegia, Dania, Niemcy, Łotwa, Estonia i Litwa. Możliwość tworzenia tras lądowo-wodnych i morskich z pewnością będzie przyciągać turystów.

Stopa bezrobocia na Warmii i Mazurach należy do najwyższych w Polsce, sięga blisko 8 proc. Macie pomysł, jak to zmienić?

Stawiamy na kilka kluczowych działań. Przede wszystkim, inwestujemy w rozwój infrastruktury transportowej i technicznej. To podstawowy krok, by uczynić nasz region bardziej atrakcyjnym dla inwestorów, którzy będą gotowi tworzyć nowe miejsca pracy. To także poprawia jakość życia naszych mieszkańców, co wpływa na zmniejszenie bezrobocia. Ważnym wsparciem są też fundusze unijne, które pomagają w rozwoju regionalnej gospodarki. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie w rozwoju swoich działalności, a samorząd realizuje projekty, które wspierają innowacje, transformację cyfrową oraz rozwój zielonej gospodarki.

Kolejnym krokiem jest dostosowanie systemu edukacji do realnych potrzeb rynku pracy. Współpraca z uczelniami wyższymi, szkołami zawodowymi i centrami kształcenia zawodowego pozwala kształcić specjalistów w branżach, które mają duży potencjał na przyszłość, takich jak IT, OZE czy turystyka. Uruchomiliśmy też program stypendialny dla studentów kierunków lekarskich, a także stypendium naukowe marszałka województwa, aby wspierać młodych ludzi w rozwoju kariery zawodowej.

Zapowiadał pan już, że kołami napędowymi gospodarki regionu mają być tzw. inteligentne specjalizacje. Władze regionu stawiają na AI, czy coś jeszcze?

Nasze kierunki rozwoju opierają się na czterech głównych inteligentnych specjalizacjach: ekonomika zużycia wody, żywność wysokiej jakości, drewno i meblarstwo oraz zdrowe życie. Dodatkowo, w strategii uwzględniliśmy obszary horyzontalne, takie jak technologie informacyjno-komunikacyjne (ICT), logistyka, finansowanie, targi i promocja oraz bezpieczeństwo.

Sztuczna inteligencja będzie nieuniknionym narzędziem wspierającym rozwój wielu z tych inteligentnych specjalizacji, szczególnie w obszarze optymalizacji procesów, redukcji kosztów i szybkiego dostosowywania się do potrzeb rynku.

AI, podobnie jak kiedyś internet, stwarza nowe możliwości, które wpłyną na wiele sektorów naszej gospodarki. W mojej ocenie AI to trend, który będzie dotykał każdy sektor gospodarki i wkrótce stanie się nieodłącznym elementem codziennego naszego codziennego życia.

Czytaj więcej

Prezydent Rzeszowa: Zamrożenie wojny na Ukrainie byłoby najgorszym rozwiązaniem

Co pana zdaniem może zapobiegać dalszej depopulacji regionu czy też marginalizacji terenów przygranicznych w związku z obecną sytuacją geopolityczną?

Województwo warmińsko-mazurskie z ponad 200 km granicy z obwodem królewieckim, wymaga szczególnego wsparcia, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej.

Samorząd województwa podpisał porozumienie z gminami pogranicza, zapewniając im 20 mln euro na rozwój

Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Granica z Rosją wpływa na bezpieczeństwo regionu i zmniejsza zainteresowanie inwestorów, szczególnie zagranicznych. To prowadzi do wyzwań, w tym depopulacji terenów przygranicznych.

Aby temu zapobiec, samorząd województwa podpisał porozumienie z gminami pogranicza, zapewniając im 20 mln euro na rozwój. Dodatkowo, rząd przeznaczył miliony złotych na wsparcie gmin w Polsce Wschodniej, co również obejmuje nasz region. Środki te pozwolą poprawić infrastrukturę, zwiększyć atrakcyjność regionu i wesprzeć lokalne społeczności.

Kluczowe będzie również rozwijanie turystyki, innowacji oraz edukacji, co może przyciągnąć młodych ludzi i stworzyć nowe miejsca pracy. Długofalowa strategia rozwoju terenów przygranicznych jest niezbędna, by zatrzymać procesy depopulacyjne i zapewnić regionowi stabilny rozwój.

W regionie ma powstać aż 288-km szlak rowerowy, który uzupełni infrastrukturę rowerową na Warmii, Mazurach i Powiślu. Kiedy będzie gotowy?

Budowa szlaku rozpocznie się w 2026 r., a już w 2028 r. pierwsi rowerzyści będą mogli wyruszyć jego trasą. Nowa trasa, nazwana „Z bocianem przez EGO”, to nie tylko ścieżka rowerowa – to przygoda. Pętla poprowadzi przez wschodnie Mazury, wiodąc rowerzystów od jeziora Gołdap, przez Szeskie Wzgórza, Stare Juchy, Ełk, aż po Olecko. Nie zabraknie też dodatkowych odnóg prowadzących do takich miejsc jak Prostki czy jezioro Laśmiady. Szlak połączy się ze znanym już Szlakiem Rowerowym Green Velo, co pozwoli zintegrować naszą infrastrukturę z ogólnopolską siecią tras rowerowych jeszcze lepiej.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Okiem samorządowca
Aleksander Miszalski: Kraków jest chyba najbardziej zadłużonym miastem w Polsce
Okiem samorządowca
Burmistrz Pleszewa: Zmiana przyzwyczajeń komunikacyjnych mieszkańców to długi proces
Okiem samorządowca
Prezydent Częstochowy: Lokalne społeczności nie zawiniły, a muszą teraz sprzątać
Okiem samorządowca
Nowy wójt gminy Korycin: Poprzednia kadencja była bardzo dziwna
Okiem samorządowca
Prezydent Rzeszowa: Zamrożenie wojny na Ukrainie byłoby najgorszym rozwiązaniem
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10