Nie chcę nikogo straszyć, ale być może już niedługo zrobimy sobie weekendy wolne od transportu prywatnego w centrum – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
W ostatniej dekadzie Katowice sporo zyskały na rozwoju gospodarczym. Teraz czeka nas jeśli nie kryzys, to przynajmniej spowolnienie. Czy Katowice zaczęły je już odczuwać?
Reklama
Doskonale wiemy, że po okresie prosperity zawsze przychodzi dołek. Że prędzej czy później dotrze do nas przynajmniej stagnacja. Natomiast w Katowicach mamy tak rozpędzony proces rozwoju, że to nas dotknie prawdopodobnie w ostatniej fazie. Na pewno przyjdzie, ale nieco później niż w świecie. Dlatego teraz musimy maksymalnie wykorzystać nasze pięć minut. Nie tylko jako samorząd, ale też jako cała aglomeracja.
A ile to „ostatnie pięć minut” może potrwać? Jakie sygnały dochodzą do was z rynku inwestorskiego, biznesowego?
Dziś widzimy, że każdy się spieszy, by wykorzystać ostatnie chwile koniunktury. Ale wiemy, że ten szczyt niebawem osiągniemy i pomalutku będziemy schodzić w dół. To taki efekt sinusoidy – przypomnijmy wydarzenia z 2007 r., kiedy po boomie przyszedł z USA krach. Cała gospodarka światowa przystopowała, a potem mieliśmy już efekt domina. Ale potrzeba było niespełna 10 lat, by to się odbiło.
A czy inwestorzy nie boją się tego, co planuje polski rząd w kwestii chociażby większego opodatkowania pracujących, m.in. pracowników IT czy usług dla biznesu? To pytanie trochę spoza pana kompetencji, ale pytam o to także dlatego, że znalazł się pan w Narodowej Radzie Rozwoju przy prezydencie. Mam nadzieję, że takie rozmowy będą tam prowadzone.
Oczywiście, miasto to nie ulice i budynki, ale przede wszystkim ludzie. Bez mieszkańców nie ma miasta. I nie chodzi tutaj wyłącznie o podatki, ale i o coś więcej – zostawiają w nim swój intelekt, wiedzę, i dzięki temu popychają je do przodu. To, o co pani pyta, oczywiście jest dużym niebezpieczeństwem – nie ma co ukrywać, to się przełoży na decyzje wielkich graczy, takich jak IBM czy Fujitsu, którzy mogą uznać, że polski rynek przestanie być tak bardzo atrakcyjny. Katowice to silna marka w oczach przedsiębiorców.
W ostatnich kilku latach, m.in. dzięki aktywnej polityce przyciągania inwestorów, Katowice stały się jednym z najważniejszych ośrodków w sektorze nowoczesnych usług biznesowych, z zatrudnieniem na poziomie przekraczającym 23 tys. osób.
Już przestaje być. Konkurencyjni stają się Filipińczycy czy Rumuni.To po części kwestia podnoszenia płacy minimalnej.
Ale ja myślę, że to, co się już utrwaliło, w naszym mieście na pewno zostanie. Skutecznie realizujemy działania oparte na trzech filarach – dobre miejsca pracy, mieszkania i oferta na spędzanie czasu wolnego – których rozwój nadal jest naszym celem. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia. Dlatego my, samorządowcy, musimy dbać o to, by ludzie, którzy chcą się związać z miastem, doceniali wysoką jakość życia.
mat.pras.
regiony.rp.pl
Reklama
Reklama
Na przykład odpowiednią jakość powietrza – to również trend z ostatnich dwóch–trzech lat, który ma coraz większe znaczenie. Katowice również walczą ze smogiem. Nie ma pan poczucia, że rząd kieruje programy antysmogowe głównie do małych miast?
A dużym mówi – radźcie sobie sami. Chociaż nie jest tak źle: korzystamy z pomocowych środków z funduszy ochrony środowiska, a nawet staliśmy się liderem w regionie w zakresie zmian w systemie ogrzewania. W Katowicach mieszkańcy mogą aplikować o duże pieniądze, bo do 10 tys. zł. Na wymianie kotłów nie oszczędzamy. Natomiast większym problemem, który odstrasza inwestorów ze świata, jest to, że w światowych rankingach czystości powietrza Polska świeci się na czerwono. Każdy chce żyć jak najdłużej i jak najlepiej. Ale to sprawa nas wszystkich, wykraczająca poza granice Katowic, bo powietrze nie ma granic. Dlatego kiedyś wyszedłem z takim pomysłem, by Fundusz Solidarności, który metropolia ustaliła kiedyś dla najbiedniejszych gmin, przerodzić w fundusz ekologiczny. W walce ze złym powietrzem potrzeba solidarności, jak w mało którym problemie do rozwiązania.
Pierwsze osiedle w ramach rządowego programu Mieszkanie+ powstaje w Katowicach Nikiszowcu – to największa inwestycja tego programu. Program spotkał się jednak z dużą krytyką jako ślamazarny, za drogi. A jak to wyszło w Katowicach?
Warto powiedzieć, że to jedyny projekt w Polsce w całości wykonany w ramach tego programu. Pozostałe to były projekty już gotowe, które podpięto do tego programu. Oczywiście były potrzebne i dobrze, że się tak stało, ale to my, czyli Katowice, jesteśmy pionierami. Prawdziwy projekt Mieszkanie+ zaczął się w Katowicach już w 2015 r. Na Nowym Nikiszowcu powstaje 513 mieszkań i do końca tego roku ta inwestycja ma być gotowa. Mamy już zaprojektowane również drugie osiedle w Szopienicach Burowcu. Tam powstanie kolejnych 500 mieszkań, pod warunkiem że zachowane zostaną warunki rządowego programu.
Duże jest zainteresowanie tymi inwestycjami w Katowicach?
Reklama
Reklama
Duże. Trochę mnie martwi wysokość czynszu, mam nadzieję, że z dofinansowaniem państwa stanie się on atrakcyjny.
Mieszkanie+ w Katowicach powstawało aż 5 lat. Dlaczego tak długo?
Bo jesteśmy zobligowani do przetargów, do terminów, oferenci mogą się odwoływać. Prywatni deweloperzy nie muszą tego robić.
Dla publicznego podmiotu nawet wypowiedzenie umowy, kiedy główny wykonawca nie realizuje budowy zgodnie z umową, nastręcza wiele problemów.
O czym przekonał się pan w przypadku basenu na Zadolu. Jego budowa nie zakończyła się zgodnie z planem, bo firma zeszła z budowy.
Reklama
Reklama
Dokładnie. Firma, mając wielki portfel zamówień, nie dała rady. I z firmą musieliśmy się pożegnać. Ale inwestycja budowana z rocznym poślizgiem będzie już droższa. Wzrosły ceny materiałów i pracy ludzi.
Musimy zinwentaryzować to, co zostało wykonane przez Erbud, inwestycja na razie „wyszła z ziemi”. Trzeba postawić mury, dach i wykończyć. Musimy to wszystko policzyć. Ten basen będzie na pewno droższy i później, ale cieszę się, że za kilka tygodni dwa pozostałe baseny oddamy do użytku naszym mieszkańcom.
mat.pras.
regiony.rp.pl
W mieście ruszyły konsultacje dotyczące kryteriów dla najemców Mieszkania+. W państwa propozycjach są punkty m.in. za rozliczanie się w Katowicach. Dlaczego tak długo trwają przygotowania do uruchomienia długo wyczekiwanej karty mieszkańca?
Jesteśmy na etapie procedury przetargowej, która nas wstrzymuje przed ogłoszeniem daty wejścia w życie karty. Chciałbym, by weszła w życie jeszcze w tym roku, szczególnie że będzie dawała przywilej korzystania z tańszych biletów na nasze nowe baseny.
Reklama
Reklama
Co da mieszkańcom, którzy płacą tu podatki i tu mieszkają?
Karta będzie zapewniała m.in. tańsze parkowanie. Droższy parking dla osób spoza Katowic, wraz z powstającymi centrami przesiadkowymi, ma stanowić element polityki transportowej ukierunkowanej na zachęcanie naszych gości do podróżowania do Katowic komunikacją publiczną.
Co jeszcze?
Do tego dojdzie szereg zniżek m.in. w zakresie dostępu do wydarzeń kulturalnych organizowanych przez miasto i miejskie instytucje, jak również wejść do budowanych basenów. Karta będzie też scalać wiele dodatkowych korzyści, z których niektóre już dziś funkcjonują, jak np. dodatkowe punkty w rekrutacji dzieci do żłobka. Mieszkaniec musi mieć poczucie, że on jest współwłaścicielem tego wszystkiego i dlatego ma tu taniej. Przyznaję, że rodzi to niezadowolenie mieszkańców miast ościennych, bo oni też korzystają z miasta, zostawiają tu swoje pieniądze…
W ramach konsumpcji. Budżet miasta niewiele z tego, mówiąc szczerze, ma. Poza kosztami, np. większą ilością śmieci, które stają się powoli jedną z droższych pozycji w budżecie gmin. Katowice są częścią metropolii, co też pewnie komplikuje sprawę.
Komplikuje. Nie możemy w karcie mieszkańca zagwarantować np. zniżek na komunikację publiczną. Tłumaczę swoim oponentom, że w każdej metropolii jest city i są obrzeża. To my jesteśmy liderem i tu się tworzy najważniejsze funkcje regionu.
Zdecydowałem, że stopniowo będziemy wyprowadzać ruch z centrum miasta. Od tego nie ma odwrotu. Po to budujemy centra przesiadkowe. Do centrum będą mogli wjechać autami mieszkańcy, którzy tam mieszkają, ale goście – już nie. Centrum będzie obsługiwane w dużej mierze przez transport publiczny. W tę stronę ta polityka pójdzie. Nie chcę nikogo straszyć, ale być może już niedługo zrobimy sobie weekendy wolne od transportu prywatnego w centrum, jak w Kolonii. Zmiany, także w mentalności, trzeba wprowadzać małymi krokami – jak wprowadzenie w centrum strefy tempo 30.
Mieszkańcy Katowic nie będą mieli tańszych biletów na transport publiczny, bo Śląsk ma metropolię 42 miast i wszyscy się na nią składają, choć mieszkańcy Katowic płacą największą część na transport – 123 mln zł w roku 2020, a drugie miasto, czyli Sosnowiec, ok. 60 mln zł. Tak więc ta dysproporcja jest bardzo duża.
mat.pras.
regiony.rp.pl
Skąd tak drogi transport?
Ponieważ sposób rozliczania jest taki – płacimy za wozokilometry przejechane w granicach naszego miasta. Dlatego chcemy ciężar transportu publicznego przerzucić na kolej – to nam się troszkę udało zrobić w momencie przebudowy DK86, kiedy dojazd z Tychów stał się utrudniony. Mieszkańcy przesiedli się w kolej, zapełnia się parking wielopoziomowy w Tychach. Na stacji Podlesie na parkingu stoi średnio ok. 80 aut kierowców, którzy w dalszą drogę przesiedli się w pociąg i w 20, a nie 40 minut są w centrum miasta.
Cieszę się, że zmienia się nasze myślenie, że posiadanie auta już nas nie wyróżnia. Dziś nikt już nie patrzy, kto czym jeździ. Bycie eko stało się nawet modne.
Czy miastu udało się zatrzymać tendencję spadkową w liczbie mieszkańców? Czy pomoże w tym karta mieszkańca?
Negatywne trendy demograficzne dotyczą niestety większości miast w Polsce. Wiemy, że statystyki dla Katowic nie pokazują prawdziwego obrazu – bo w Katowicach są tysiące osób, które tu mieszkają, ale się nie meldują i nie odprowadzają podatków; to przykładowo studenci czy mieszkańcy nowych osiedli. Jednak stanowczo podkreślamy, że sprawa demografii jest dla Katowic jednym z największych wyzwań w ramach nadciągającej dekady, a jednym z elementów, który ma zachęcić do meldowania się w Katowicach, jest wspomniana karta mieszkańca.
A widzi pan potrzebę zainicjowania zmian ustawodawczych?
Takie zmiany zostały już zainicjowane. I zdziwi się pani, bo było to na spotkaniu z nowym ministrem ds. klimatu, a sprawę wywołała kwestia śmieci i ich przetwarzania i rozliczania, tego, jak uszczelnić ten system.
No właśnie, jak?
Tworząc bazę na wzór CEPIK-u, w którym mamy dane o kierowcach i pojazdach. Jeśli taki system stworzymy dla śmieci, będziemy mieli jasną informację, czy Kowalski faktycznie płaci w Bydgoszczy za śmieci, czy też go tam nie ma, bo jest w Katowicach. Chcemy jako samorządy odnaleźć tych, którzy generują śmieci na danym terenie. Teraz nie jesteśmy w stanie tego sprawdzić w stu procentach.
Daliśmy jako samorządowcy ministrowi Kurtyce jasny sygnał, by zmienić ustawę i zlikwidować śmieciową czy „mieszkaniową” szarą strefę.
Wielkie emocje wywołuje pomysł budowy stadionu miejskiego przy ul. Bocheńskiego, na którym miejsce miałby znaleźć GKS, którego głównym właścicielem jest miasto. Emocje podgrzała ostatnio sprawa przeszacowanych wielokrotnie kosztów jego budowy, które zaproponował projektant.
mat.pras.
Po pierwsze, to nie jest stadion GKS, to nie będzie dla nich prezent. Będzie na nim grała każda drużyna płacąca za wynajem. Tak jak Gieksa.
Stoimy przed pytaniem: czy budować czy nie, a jeśli nie, co z klubem. Czy go zwinąć? Sprzedać? Jeśli chodzi o projektanta, to negocjujemy z nim. Bo nie taki produkt zamawialiśmy. Projektanci muszą pomyśleć, jak uszczuplić ten projekt, by nie stracił na atrakcyjności, ale zmieścił się w tej naszej cenie. Daliśmy sobie czas na rozmowy i ustalenia do końca lutego.
Patrząc na polską politykę, nie zastanawia się pan, czy środki z UE jeszcze się dla nas znajdą w dalszej perspektywie? Bez nich trudno będzie dokończyć chociażby projekt „tramwaj na południe”.
Obaw jest dużo, ale nauczyłem się, by w życiu zawodowym mieć kilka planów B czy C na rozwiązanie sytuacji. My ten tramwaj i tak zrealizujemy. Teraz te środki oddaliśmy Tramwajom Śląskim na zakup taboru i modernizację innych linii. Ale jestem przekonany, że UE w pierwszej kolejności będzie finansowała takie projekty proekologiczne jak tramwaj.
W nowym Sejmie jest sporo samorządowców. Co dla pana jest priorytetem do zrobienia, aby samorządom żyło się lepiej?
Gospodarka śmieciowa. Na rynku polskim musimy stworzyć branżę surowców wtórnych. Bo teraz jej nie ma. Co z tego, że lepiej lub gorzej segregujemy śmieci, jak nie mamy co zrobić z dużą ilością śmieci zmieszanych. Leży sprawa RDF, czyli paliwa alternatywnego ze śmieci. Szkło jeszcze sprzedamy, papier, jeśli jest czysty. Reszta? Nie mamy co z tym zrobić.
W ostatniej dekadzie Katowice sporo zyskały na rozwoju gospodarczym. Teraz czeka nas jeśli nie kryzys, to przynajmniej spowolnienie. Czy Katowice zaczęły je już odczuwać?
Doskonale wiemy, że po okresie prosperity zawsze przychodzi dołek. Że prędzej czy później dotrze do nas przynajmniej stagnacja. Natomiast w Katowicach mamy tak rozpędzony proces rozwoju, że to nas dotknie prawdopodobnie w ostatniej fazie. Na pewno przyjdzie, ale nieco później niż w świecie. Dlatego teraz musimy maksymalnie wykorzystać nasze pięć minut. Nie tylko jako samorząd, ale też jako cała aglomeracja.
Fundusze europejskie, wbrew obiegowej opinii, pełnią jedynie funkcję pomocniczą – mówi „Rz” Jerzy Buzek. Według niego korzyści z udziału w jednolitym rynku są co najmniej trzykrotnie większe.
Władza centralna musi w samorządzie dostrzec partnera, z którym rozmawia i wypracowuje rozwiązania – mówi Zygmunt Berdychowski, przewodniczący Rady Programowej Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Przeprowadzona 25 lat temu reforma miała na celu budowę samorządności oraz usprawnienie działań władz w terenie. Czy ten model nadal się sprawdza? Zapraszamy do obejrzenia relacji z debaty "Rzeczpospolitej".
Często w wątpliwość poddaje się ekologiczny charakter samochodów elektrycznych. Główne zarzuty dotyczą produkcji prądu zużywanego przez auta elektryczne, procesu recyclingu oraz emisji CO2 jaka powstaje w czasie ich wytwarzania.
Czuję się zobowiązany, by w pełni zrealizować wizję rozwoju Lublina, którą przedstawiłem ponad dziesięć lat temu – mówi nam Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.
Mamy ewidentnie problem z prostowaniem fejków w sieci. Jako państwo, ale też jako poszczególne jego służby. Dezinformacja szerzy się na niespotykaną skalę: jak w średniowieczu będziemy za chwilę oglądać stosy, jeśli instytucjonalnie nie zareagujemy – mówi Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa.
Miasta tracą dochody w wyniku obniżania podatków, a oferuje im się dotacje inwestycyjne, które żadnej ulgi nam nie dają – mówi Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia.
Ekonomicznych korzyści z festiwalu w tym roku specjalnie nie będzie. Ale dla nas ta impreza to też poligon doświadczalny. Wszyscy są dumni z tego, że Pol’and’Rock zagościł u nas – mówi Radosław Mackiewicz, burmistrz Płotów. Na terenie tej gminy na lotnisku Makowice – Płoty rozpoczyna się w czwartek Pol’and’Rock Festival, organizowany przez Fundację Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy z pieniędzy uzyskanych od sponsorów, sprzedaży gadżetów oraz darowizn celowych.
Szczepienia ułatwiają podróże i przekraczanie granic. Ale najważniejsze jest, że szczepionki dają nam większe bezpieczeństwo – mówi Artur Tusiński, burmistrz Podkowy Leśnej. To mazowieckie miasteczko ma najwyższy poziom wyszczepienia w Polsce. Obie dawki szczepionki przeciw Covid-19 przyjęło tam już ponad 62 proc. mieszkańców.
Kiedy budowane są autostrady, których koszt jest większy niż budowy kanału, to wszyscy uważają, że te drogi są niezbędne. Dla nas kanał żeglugowy jest właśnie jedną z takich autostrad – mówi Witold Wróblewski, prezydent Elbląga.
W weekendy w hotelach mamy prawie stuprocentowe obłożenie, w tygodniu kształtuje się ono na poziomie 60–70 procent – mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Zanzibar wprowadza obowiązkową opłatę ubezpieczeniową w wysokości 44 dolarów. Będzie ją musiał zapłacić każdy turysta przyjeżdżający na ten archipelag u wybrzeży Afryki.
Nawet Przemysław Babiarz, który drugi raz nazwał „Imagine” komunistyczną piosenką, nie był w stanie przyćmić otwarcia paryskich igrzysk w przestrzeni i kulturowym kodzie miasta oraz Francji. Było miejsce na kankana, a finał należał do Celine Dion.
Igrzyska olimpijskie w Paryżu zostały oficjalnie otwarte. W sobotę rozpoczyna się rywalizacja w kilkunastu dyscyplinach. Wystartuje kilkunastu reprezentantów Polski, w tym Iga Świątek, siatkarze. Kto jeszcze? Jakie mamy szanse? Oto program startów.
W Paryżu rozpoczęły się 33. letnie igrzyska olimpijskie. Po raz pierwszy w historii ceremonia została zorganizowana w plenerze, a nie na stadionie. Znicz olimpijski zapalili była francuska sprinterka Marie-José Pérec i judoka Teddy Riner.
Deszcz mógł rozmyć francuski plan uwodzenia świata, ale ceremonia otwarcia igrzysk olimpijskich była spektakularna i pokazała, że także w deszczowym Paryżu można się zakochać.
Ursula von der Leyen poprosiła państwa członkowskie o nazwiska kandydatów na komisarzy do końca sierpnia. Donald Tusk nie ujawnił jeszcze kogo chce wysłać do Brukseli.
Renta wdowia będzie wypłacana od 1 lipca 2025 r. w wysokości 100 proc. własnej emerytury i 15 proc. świadczenia zmarłego małżonka. Wzrośnie dopiero w 2027 r.
Do nieoczekiwanego wybuchu doszło na największym polu gazowym koncernu Rosnieft na Półwyspie Jamalskim. Na miejscu zginął jeden pracownik, siedmiu zostało rannych. Złoże płonie.
Rosja zaczęła wykorzystywać nowe, tanie drony w swoich atakach dalekiego zasięgu na Ukrainę. Celem jest wykrywanie obrony powietrznej, nagrywanie dokonanych uszkodzeń i działanie jako wabiki.
Sejm nie zgodził się na wprowadzenie poprawki Senatu do głośnej nowelizacji kodeksu karnego zmieniającej definicję zgwałcenia. Decyzja w sprawie tych przepisów należy teraz do prezydenta Andrzeja Dudy.
Policjanci z Kalisza zatrzymali 61-latka mężczyznę miał malować hasła nawołujące do zabójstwa premiera Donalda Tuska i ministra sprawiedliwości Adama Bodnara.
Większość komentarzy dotyczących Igrzysk w Paryżu skupia się wyłącznie na wynikach sportowych, a przecież igrzyska to nie tylko rywalizacja, choć jest ona główną osią tego wydarzenia.
Wątpliwości pojawiające się w związku z tym, że ustawa o ochronie sygnalistów jeszcze nie obowiązuje rozwiewa radca prawny dr Dominika Dörre-Kolasa, partner w Kancelarii Raczkowski sp.k.
Nowelizacja ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, uprawniająca twórców do otrzymywania tantiem za wykorzystywanie treści online, czeka na podpis prezydenta.
Latem także w miastach można bezpiecznie się wykąpać i odpocząć w cieniu drzew. W Bydgoszczy trwa właśnie przetarg na zaprojektowanie i budowę miejskiego kąpieliska w Parku Centralnym.
Rosja znajduje się w stanie cyklicznego przegrzania gospodarki, a jego skala jest największa od 16 lat - stwierdziła Elwira Nabiullina kierująca rosyjskim bankiem centralnym. Przyznała, że zwiększa się dziura między spadającą podażą, a rosnącym popytem. Nie wskazała wprost, że to skutki wojny Putina, ale zapowiedziała, że żadnych obniżek stóp już w tym roku nie będzie.
W lipcu spadły notowania Koalicji Obywatelskiej oraz Prawa i Sprawiedliwości. Duży skok poparcia odnotowała Konfederacja - wynika z sondażu przeprowadzonego przez IBRiS dla Onetu.