Pomorze chce się promować czystym Bałtykiem

Miliony euro na promocję oraz zmniejszenie zanieczyszczenia Bałtyku.

Publikacja: 09.10.2017 20:30

Dzięki dotacjom z programu Interreg Bałtyk ma być bardziej atrakcyjny dla gości

Dzięki dotacjom z programu Interreg Bałtyk ma być bardziej atrakcyjny dla gości

Foto: Fotorzepa, Piotr Wittman

Ponadregionalne promowanie Pomorza, wspólne działania marketingowe firm z sektora morskiego, współpraca dotycząca ograniczenia zanieczyszczenia Bałtyku. Na takie cele pójdzie 4,3 mln euro w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Partnerami w przedsięwzięciach są Międzynarodowe Targi Gdańskie, Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska.

Produkty i modele

Pomorskie to jeden z najchętniej odwiedzanych regionów w Polsce. – W ciągu kilku ostatnich lat odnotowaliśmy sporą dynamikę wzrostu przyjazdów, co silnie pobudziło gospodarkę turystyczną regionu – przyznaje Krystyna Hartenberger-Pater, dyrektor zarządzający PROT w Gdańsku. Dodaje, że chłodne i kapryśne lato nie odstraszyło turystów. Wstępnie szacuje się, że najwięcej zyskali restauratorzy oraz operatorzy atrakcji turystycznych z biletowanym wstępem, a Pomorskie ponownie było najchętniej wybieranym regionem na wakacje (tu przyjechała co trzecia polska rodzina). Szacuje się, że w tym roku region odwiedzi ok. 9 mln gości, tyle co w 2016 r.

A jest szansa, że turystyka będzie się nadal rozwijać. Pod koniec września w Gdańsku podpisano trzy umowy dotyczące wsparcia z budżetu unijnego w wysokości 4,3 mln euro projektów w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. – Uniwersytet Gdański jest liderem projektu, którego głównym celem jest stworzenie produktów turystycznych, m.in. transgranicznych tras turystycznych oraz podróży marzeń z szerokim udziałem społeczności turystycznych – mówi Monika Rogo z biura prasowego uczelni. Dodaje, że w ramach projektu zostanie zorganizowany konkurs fotograficzny na najpiękniejsze zdjęcia z regionu południowego Bałtyku.

Poza tym powstaną innowacyjne modele biznesowe turystyki zrównoważonej, które będą wdrażane przez przedsiębiorstwa turystyczne. – Dla uczelni realizacja tego przedsięwzięcia to m.in. szansa na rozwijanie współpracy międzynarodowej i realizację badań w obszarze bałtyckim – mówi Monika Rogo.

Z kolei Międzynarodowe Targi Gdańskie partycypują w inicjatywie, zgodnie z którą opracowana zostanie m.in. strategia marketingowa dla firm sektora morskiego. – Celem projektu będzie wzmocnienie międzynarodowej aktywności małych i średnich przedsiębiorstw z „niebieskiej gospodarki” południowego Bałtyku, co ma się przyczynić do zwiększenia udziału sektora gospodarki morskiej w rynkach międzynarodowych, zwłaszcza w kontekście poprawy konkurencyjności wdrażania innowacyjnych technologii – wyjaśnia Roman Kolicki z MTG.

A projekt, w który zaangażowana jest Politechnika Gdańska, polega na współpracy w ograniczaniu zanieczyszczenia Bałtyku. Finansowy wkład własny MTG, UG i PG w tych projektach wynosi 15 proc.

– Dzięki ich realizacji obszar południowego Bałtyku stanie się miejscem przyjaznym dla środowiska oraz atrakcyjnym dla turystów i przedsiębiorców – mówił Adam Hamryszczak, wiceminister rozwoju.

Po zdrowie i urodę

W ramach programu Interreg realizowano wcześniej inne projekty. W grudniu 2016 roku Gdańska Organizacja Turystyczna podpisała list intencyjny w sprawie programu promocji turystyki medycznej, spa i wellness, co też przyciąga turystów.

– Program zakładał promocję online na wybranych rynkach oraz organizację study tourów dla dziennikarzy branżowych. Planujemy, że projekt będzie składany jeszcze w tym roku – mówi Michał Piotrowski z gdańskiego ratusza. Urzędnicy podkreślają, że klienci z basenu Morza Bałtyckiego są bardzo ważni dla tej branży na Pomorzu. – Wysoka jakość usług, niższe niż w innych krajach ceny oraz możliwość połączenia turystyki medycznej z tradycyjną czynią ofertę gdańskiej branży wellness bardzo atrakcyjną – tłumaczy Michał Piotrowski.

Zauważa, że Skandynawowie to trzecia najliczniej odwiedzająca Gdańsk grupa turystów, a Niemcy niezmiennie pozostają na miejscu pierwszym. Niewątpliwym ułatwianiem dla wszystkich gości będzie zaś planowana rozbudowa Portu Gdańsk i przystosowanie go do przyjęcia większej liczby wycieczkowców.

Ponadregionalne promowanie Pomorza, wspólne działania marketingowe firm z sektora morskiego, współpraca dotycząca ograniczenia zanieczyszczenia Bałtyku. Na takie cele pójdzie 4,3 mln euro w ramach programu Interreg Południowy Bałtyk. Partnerami w przedsięwzięciach są Międzynarodowe Targi Gdańskie, Uniwersytet Gdański i Politechnika Gdańska.

Produkty i modele

Pozostało 91% artykułu

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej