To, czy wybrany i wdrożony system ITS spełnia swoją rolę można łatwo stwierdzić porównując dany wskaźnik ex ante, a więc sprzed wdrożenia rozwiązania, z jego wartościami ex post, czyli po wdrożeniu danego systemu. Do jednego z największych problemów ruchu drogowego należą kongestie (zatory i korki), niedostateczna przepustowość i płynność ruchu pojazdów. Jeśli po wdrożeniu danego rozwiązania uda zwiększyć przepustowość ulic o kilkanaście procent można uznać to za duży sukces. Osiągnięty wskaźnik zawsze warto porównać z analogicznym rozwiązaniem referencyjnym zastosowanym w podobnych warunkach. Oprócz zwiększenia wskaźnika przepustowości ruchu, a obecnie stosowane rozwiązania ITS pozwalają na jego zwiększenie o 20 – 30 %, pomocne w sprawdzeniu efektywności zastosowanych rozwiązań mogą być wskaźniki: poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zmniejszenie liczby wypadków. Warto zauważyć, że każda pozytywna zmiana tego wskaźnika jest miarodajna, gdyż każde życie ludzkie jest bezcenne. Doświadczenia wskazują, iż zaawansowane systemy ITS pozwalają na zmniejszenie wypadkowości na poziomie 40 – 80%. Ważnym społecznie, ale i ekonomicznie i ekologicznie wskaźnikiem jest zmniejszenie czasu podróży i przejazdów na określonych odcinakach oraz zużycia paliw i energii, a tym samym redukcja emisji spalin. W tym obszarze oszczędności mogą się zawierać w przedziale od 30 do 70%. Do pośrednich wskaźników i efektów wprowadzonych rozwiązań należy też poprawa jakości przejazdów komunikacją publiczną i redukcja kosztów zarządzania taborem, zmniejszenie kosztów utrzymania i naprawy nawierzchni dróg.
W efekcie stosowania ITS poprawie powinien ulec zakres i stopień zintegrowania i spójności różnych podsystemów komunikacji, w tym publicznej, kołowej i szynowej. Poszczególne komponenty ITS obejmują: systemy zarządzania popytem na przejazdy i usługi transportowe; systemy informacji dla podróżnych, kierowców i pasażerów; systemy kontroli pojazdów; systemu wczesnego ostrzegania, systemy nawigacji drogowej; systemy ratownicze, awaryjne i kryzysowe; systemy zarządzania transportem komunikacji publicznej; zarządzanie transportem towarowym, spedycją i logistyką; systemy elektronicznych opłat za przejazdy i parkowanie; systemy rejestracji wykroczeń i ewidencji pojazdów; inteligentne skrzyżowania.
W każdym z wymienionych obszarów w procesie planowania i implementacji technik, technologii i rozwiązań ITS należy określić odpowiednie wskaźniki. W perspektywie trwałego i zrównoważonego rozwoju mobilności takie wskaźniki powinny dotyczyć:
> zwiększenia atrakcyjności i liczby przejazdów środkami komunikacji miejskiej;
> spadku ruchu indywidualnych środków transportu w centrach miast;