Metrorower nie powinien mieć żadnych granic

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jako jedyna w Polsce zbudowała swój system miejskich wypożyczalni rowerów jako równoważny element transportu publicznego.

Publikacja: 23.04.2024 09:00

Mieszkańcy GZM w ramach jednego biletu mają do dyspozycji pięć rozmaitych środków transportu publicz

Mieszkańcy GZM w ramach jednego biletu mają do dyspozycji pięć rozmaitych środków transportu publicznego

Foto: mat. pras.

Materiał powstał we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią

Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – czyli miasta miast, odpowiedzialnego za integrację wymagających tego elementów funkcjonowania miast oraz gmin Śląska i Zagłębia – to największy w Polsce i trzeci w Europie system wypożyczalni miejskich rowerów. Na ulicach GZM pojawiło się już 1860 rowerów i 267 stacji. A niebawem będzie ich wielokrotnie więcej.

Nowy system jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast: Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Siemianowic Śląskich i Czeladzi. Od 1 sierpnia żółte jednoślady pojawią się w kolejnych 23 gminach. Docelowo system obejmie 7 tysięcy rowerów i 924 stacje oraz będzie działał przez cały rok.

– Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a przejmuje i organizuje te obszary życia miejskiego, gdzie granice wydają się zbędne, czyli na przykład transport. Założenia te idealnie realizuje Metrorower, który nie powinien mieć granic. Druga sprawa to pozycjonowanie roweru w systemie transportowym. W naszej koncepcji nowoczesnego miasta miast jest on traktowany jako równorzędny element tego systemu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Z autobusu na rower

Metrorower jest elementem systemu Transport GZM, co jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Ma to swój wyraz symboliczny – rowery mają tę samą kolorystykę i oznakowanie co autobusy. Ma to również swoje odzwierciedlenie w taryfie – każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy, od biletu dziennego do stuosiemdziesięciodniowych, może bezpłatnie korzystać z rowerów przez 60 minut dziennie.

– Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik ds. nowej mobilności i rozwoju GZM. – To element zrównoważonego transportu miejskiego obok pociągu, tramwaju, autobusu i trolejbusu. Do pokonania odcinka 5 kilometrów – biorąc pod uwagę podróż od drzwi do drzwi – nie ma szybszego środka transportu niż rower. A przy korzystaniu z innych środków transportu rower to świetny sposób na pokonanie „ostatniej mili” – dodaje Dworak.

7 tysięcy rowerów i 924 stacje ma docelowo objąć system Metrorower

7 tysięcy rowerów i 924 stacje ma docelowo objąć system Metrorower

Możliwość bezpłatnego korzystania z rowerów dotyczy również osób, które mają prawo do bezpłatnego korzystania z sieci Transport GZM, a więc młodzieży do 16. roku życia i seniorów. Aby z nich korzystać, prawo to musi być potwierdzone w systemie Transport GZM.

Pozostali użytkownicy za pierwsze pół godziny jazdy płacą złotówkę, a za godzinę – 2,50 zł. Wraz z dłuższym czasem stawka za przejazd wzrasta. Aby nie płacić za przejazdy jednorazowe, możliwy jest zakup abonamentu rocznego, półrocznego lub miesięcznego.

Pierwsze statystyki

O tym, że mieszkańcy GZM chętnie korzystają z Metroroweru, świadczą statystyki z pierwszego miesiąca działania systemu. W okresie tym rowery wypożyczono 40 tysięcy razy. Konta w systemie założyło prawie 18 tysięcy osób. Średni czas pojedynczego przejazdu to 14 minut. Biorąc pod uwagę, że pierwszy miesiąc działania systemu obejmuje przełom lutego i marca, statystyki są optymistyczne.

Lekki, zwinny, nowoczesny

W sieci znajdziemy najnowszy model SmartBike 2.0, który jest lżejszy, zwinniejszy, dynamiczniejszy i wygodniejszy niż rowery dostępne w ramach dotychczasowych systemów. To pojazdy IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS, dzięki czemu nie trzeba przypinać ich do stojaków, a system pozwala na swobodne przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości.

Rowery można wypożyczać z poziomu przeznaczonej do tego aplikacji Metrorower. Można w niej nie tylko łatwo zlokalizować najbliższą stację czy rower, ale również sprawdzić liczbę spalonych kalorii czy zmniejszony ślad węglowy. W przyszłości rowery będą również dostępne w aplikacji Transport GZM, z której mieszkańcy korzystają, kupując bilety na autobus czy tramwaj.

Mapę, szczegółowy instruktaż oraz cennik można znaleźć na stronie Metroroweru: metrorower.transportgzm.pl.

Z biletem miesięcznym aż 5 w 1

Specjalne miejsce w taryfie Transport GZM zajmują bilety trzydziestodniowe. Każdy ich posiadacz może poruszać się po wybranym obszarze nie tylko autobusem, trolejbusem lub tramwajem. Oprócz tego, że ma do dyspozycji również Metrorower, od 1 marca tego roku może korzystać również z pociągów Kolei Śląskich i POLREGIO. Nowe Metrobilety to większa elastyczność i duże ułatwienie w podróżowaniu po Metropolii. Teraz wystarczy jeden bilet, z którym możemy wybierać najszybsze dostępne połączenia i dogodne przesiadki. Pasażerowie nie muszą już analizować taryf różnych przewoźników.

Rower to idealny sposób na dojazdy w obrębie tzw. ostatniej mili

Rower to idealny sposób na dojazdy w obrębie tzw. ostatniej mili

Integracja systemu biletowego obejmie również Metrobilet 24 h, który uprawnia do nieograniczonych podróży w ciągu 24 godzin od skasowania po całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM oraz na wszystkich liniach kolejowych w obszarze GZM. To wygodna opcja dla osób, które przyjeżdżają do GZM na jeden dzień i chcą poruszać się różnymi środkami transportu, w tym rowerem.

Velostrady

Aby móc szybko, wygodnie i bezpiecznie poruszać się na rowerze, GZM, która ma charakter policentryczny, jest organizmem składającym się z wielu ośrodków miejskich sąsiadujących ze sobą w odległościach pozwalających na przemieszczanie się rowerem, inwestuje również w Velostrady. To szybkie drogi rowerowe, w większości odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego, często mające przebiegać po nieczynnych liniach kolei piaskowej.

– Założenie jest takie, aby Velostrady pełniły przede wszystkim funkcję transportową, a jej dopełnieniem może być rekreacja. Ich zadaniem jest zapewnienie możliwości bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły czy na uczelnię. W ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami – mówi Marcin Dworak.

Budowa pierwszych fragmentów już się rozpoczęła. Łącznie powstanie co najmniej osiem tras o długości ok. 120 km.

W stronę transportu przyszłości

Realizowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię inwestycje w transport rowerowy, a także transport kolejowy i komunikację miejską, wpisują się w cele planu zrównoważonej mobilności miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM oraz poprawa jakości życia mieszkańców.

Materiał powstał we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią

Materiał powstał we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią

Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – czyli miasta miast, odpowiedzialnego za integrację wymagających tego elementów funkcjonowania miast oraz gmin Śląska i Zagłębia – to największy w Polsce i trzeci w Europie system wypożyczalni miejskich rowerów. Na ulicach GZM pojawiło się już 1860 rowerów i 267 stacji. A niebawem będzie ich wielokrotnie więcej.

Pozostało 93% artykułu
Transport
Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?
Transport
Coraz więcej dźwiękowych zapowiedzi przystanków. Mają umilać jazdę pasażerom
Transport
Tramwaj do Wilanowa już wozi pasażerów. Przyspiesza budowa kolejnej trasy
Transport
W miastach powstają nowe połączenia tramwajowe. Tramwaj już dojechał do Wilanowa
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów