Materiał powstał we współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią
Metrorower Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – czyli miasta miast, odpowiedzialnego za integrację wymagających tego elementów funkcjonowania miast oraz gmin Śląska i Zagłębia – to największy w Polsce i trzeci w Europie system wypożyczalni miejskich rowerów. Na ulicach GZM pojawiło się już 1860 rowerów i 267 stacji. A niebawem będzie ich wielokrotnie więcej.
Nowy system jest już dostępny dla mieszkańców ośmiu miast: Katowic, Sosnowca, Tychów, Gliwic, Zabrza, Chorzowa, Siemianowic Śląskich i Czeladzi. Od 1 sierpnia żółte jednoślady pojawią się w kolejnych 23 gminach. Docelowo system obejmie 7 tysięcy rowerów i 924 stacje oraz będzie działał przez cały rok.
– Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest największą metropolią w tej części Europy. Jesteśmy swego rodzaju miastem miast, które z jednej strony pozwala miastom oraz gminom zachowywać swoją tożsamość, a przejmuje i organizuje te obszary życia miejskiego, gdzie granice wydają się zbędne, czyli na przykład transport. Założenia te idealnie realizuje Metrorower, który nie powinien mieć granic. Druga sprawa to pozycjonowanie roweru w systemie transportowym. W naszej koncepcji nowoczesnego miasta miast jest on traktowany jako równorzędny element tego systemu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.
Z autobusu na rower
Metrorower jest elementem systemu Transport GZM, co jest jedynym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Ma to swój wyraz symboliczny – rowery mają tę samą kolorystykę i oznakowanie co autobusy. Ma to również swoje odzwierciedlenie w taryfie – każdy pasażer posiadający bilet średniookresowy lub długookresowy, od biletu dziennego do stuosiemdziesięciodniowych, może bezpłatnie korzystać z rowerów przez 60 minut dziennie.