W miastach potrzebne są tramwaje dwukierunkowe i niskopodłogowe

To będzie dobry rok dla miejskich przewoźników, bogaty w nowe tramwaje – tak w skrócie można podsumować plany dotyczące zakupów nowoczesnych składów tramwajowych.

Publikacja: 11.04.2025 13:32

Większość samorządów podpisała już umowy na dostawy nowych pojazdów, część robi do nich ostatnie prz

Większość samorządów podpisała już umowy na dostawy nowych pojazdów, część robi do nich ostatnie przygotowania

Foto: PhotoRK

Większość samorządów podpisała już umowy na dostawy nowych pojazdów, część robi do nich ostatnie przygotowania. W konstrukcji nowych tramwajów zostaną uwzględnione sprawdzone przez przewoźników rozwiązania, ale i potrzebne zmiany, o które wnioskowali pasażerowie.

Na trasy bez pętli

Krakowskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w kwietniu zawarło w umowy ramowe na dostawę w sumie 90 nowych tramwajów. Łączna wartość umów to ok. 1,8 mld zł netto. Nowe tramwaje dostarczy polski producent – firma Pesa z Bydgoszczy, z którą w kolejnych etapach będą podpisywane umowy realizacyjne na konkretne typy wagonów.

Jak poinformował rzecznik MPK Marek Gancarczyk, najpierw, już za kilka tygodni zostanie podpisana pierwsza umowa realizacyjna na 30 tramwajów o długości 33 metrów. Będą to tramwaje dwukierunkowe. – Dla Krakowa ważne jest, aby pociągi były dwukierunkowe. Wiemy jakie będą potrzeby przewozowe. Powstanie np. nowa linia tramwajowa na Azory, w pierwszym etapie inwestycji nie będzie pętli do zawracania. Potrzebne będą więc tramwaje dwukierunkowe, które „poradzą sobie” bez pętli – wyjaśnia Marek Gancarczyk.

Czytaj więcej

Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy

Krakowski przewoźnik ma w swojej flocie tramwaje dwukierunkowe, są to jednak wszystko pojazdy stare. Zamówienie nowych MPK uznało za priorytet w realizacji umowy ramowej. Co jest bardzo ważne - już po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów - cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych też w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To szczególnie ważne dla osób z ograniczoną mobilnością, przede wszystkim poruszających się na wózkach oraz niewidomych i słabowidzących. - Podpisanie umów ramowych to także znaczący krok do obiecywanego przeze mnie całkowitego wycofania z ruchu wszystkich tramwajów bez niskiej podłogi i bez klimatyzacji – podkreślał po podpisaniu kontraktu z Pesą Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.

Niskopodłogowe tramwaje typu Swing z Pesy zamówił też Toruń. Cztery z nich pojawią się w Toruniu do końca czerwca przyszłego roku. Miasto ma też opcję zakupu ośmiu kolejnych pojazdów. Miasto planuje też dalsze zakupy. – Miejski Zakład Komunikacji nieustannie poszukuje możliwości finansowania zewnętrznego dla zakupu nowoczesnych tramwajów. W zależności od możliwości ich pozyskania, podejmowane będą kolejne decyzje – mówi Sylwia Derengowska z Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu.

Sprawdzone konstrukcje

Od stycznia tego roku rekordowy pod względem liczby zamawianego tramwajowego taboru przetarg prowadzą Tramwaje Warszawskie. Zamówienie dotyczyć będzie 160 jedno- oraz dwukierunkowych wagonów, a termin składania ofert mija 7 maja. Termin został przesunięty z powodu odwołania złożonego przez firmę Stadler, producenta tramwajów.

- Umowę ramową zawrzemy na okres 48 miesięcy z maksymalnie pięcioma zakwalifikowanymi podmiotami. W tym czasie będziemy mogli podpisać umowę z wykonawcą, tj. zlecić produkcję i dostawy tramwajów, z jednym, wybranym producentem. Realizacja dostaw poszczególnych partii tramwajów będzie warunkowana pozyskaniem odpowiedniego finansowania (np. unijnego) - wyjaśnia Witold Urbanowicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich.

Czytaj więcej

Najwięcej gapowiczów jest na Mazowszu, ale w innych regionach mają najwięcej do zapłacenia

Nowe tramwaje będą miały maksymalną długość 33 metrów, co jest długością optymalną dla istniejącej w stolicy infrastruktury – przystanków, myjni, hal zajezdni. – Bazujemy na sprawdzonych konstrukcjach i rozwiązaniach technicznych, a jednocześnie wprowadzamy zmiany – jak np. większa liczba miejsc siedzących – które poprawią komfort podróżowania – informowały Tramwaje Warszawskie w mediach społecznościowych.

Wagony dobre na remonty

W Szczecinie – również z podobnych względów co w Krakowie (remonty, budowy) potrzebne i zamawiane są tramwaje dwukierunkowe. Umowę na zakup dwunastu takich wagonów realizują aktualnie Tramwaje Szczecińskie z poznańską firmą Modertrans.

– Tramwaje dwukierunkowe są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla. Szczecin ma obecnie sześć takich tramwajów – mówi Wojciech Jachim, rzecznik prasowy Tramwajów Szczecińskich. Zamówione w Modertransie tramwaje z rodziny Gamma są niskopodłogowe, o długości ok. 32 metrów.

Czytaj więcej

Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej

Bydgoszcz, która pierwotnie zakładała zakup dziesięciu nowoczesnych tramwajów typu Swing, ostatecznie rozszerzyła zamówienie do 40 sztuk. - Właśnie sfinalizowane zostały dostawy całego taboru. Mamy obecnie najnowocześniejszy tabor w Polsce (obok Olsztyna, który przywrócił trakcję tramwajową w 2015 roku) – chwali się Marta Stachowiak, rzeczniczka prasowa prezydenta Bydgoszczy.

Miasto ma kolejne plany zakupowe. Dzięki wygranej w konkursie na dofinansowanie zadań związanych z zeroemisyjnym transportem, do Bydgoszczy trafi jeszcze blisko 44 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy. – Pozwoli to dokupić sześć dodatkowych tramwajów. Analizujemy jeszcze najkorzystniejszy model zakupu. Przygotowywana jest dokumentacja techniczna i formalno-prawna. Dodatkowe tramwaje pojawią się na torach do końca 2027 roku – dodaje Stachowiak.

Nowe tramwaje kupuje też Łódź. – Jesteśmy w trakcie procedury przetargowej na 15 nowych tramwajów z opcją domówienia kolejnych 15 sztuk. Ponieważ zamówienie to było warunkowane otrzymaniem dofinansowania, jego finalizacja będzie uzależniona od możliwości pozyskania środków zewnętrznych – wyjaśnia Piotr Wasiak z MPK Łódź. Miasto starało się dofinansowanie zakupu nowych wagonów z środków KPO, jednak projekt znalazł się na liście rezerwowej.

Większość samorządów podpisała już umowy na dostawy nowych pojazdów, część robi do nich ostatnie przygotowania. W konstrukcji nowych tramwajów zostaną uwzględnione sprawdzone przez przewoźników rozwiązania, ale i potrzebne zmiany, o które wnioskowali pasażerowie.

Na trasy bez pętli

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tychy budują rowerową autostradę do Katowic
Transport
Agresja w komunikacji publicznej. Pasażerowie są coraz bardziej nieobliczalni
Transport
Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy
Transport
Masowa awaria autobusów wodorowych w Poznaniu. Diesle znów na ulicach
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Startuje nowy sezon rowerowy w Polsce. Jakie zmiany przygotowały władze miast?