W końcu marca doszło do spotkania burmistrza Orzesza i radnych z trzech gmin: Orzesza, Łazisk Górnych i Czerwionki-Leszczyn z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Celem było omówienie szczegółowego przebiegu przez obszar gmin planowanej linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice–granica państwa. Samorządowcy postulują rezygnację z jej budowy na obszarze tych trzech gmin w przyjętym w marcu 2023 r. wariancie inwestorskim. W zamian proponują realizację na swoim obszarze inwestycji Kolei Plus wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 140.
Dlaczego CPK nie zgadza się na wariant proponowany przez gminy?
CPK uważa, że obecny wariant ma być najlepszym pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym. – Przyjęcie postulowanego przez gminy rozwiązania oznaczałoby de facto rezygnację z KDP w tym regionie województwa śląskiego. Nie dotyczy ono jedynie zmiany przebiegu linii na krótkim odcinku, ale uderza w założenia porozumienia z 14 marca przyjęte przez CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) – stwierdza spółka.
To porozumienie z połowy ubiegłego miesiąca podzieliło realizację inwestycji: za odcinek od Katowic do Mikołowa odpowiedzialna będzie zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PLK, natomiast za odcinek od Mikołowa do granicy państwa – CPK. To ma rozwiązać trwający od 2022 r. problem, gdy obie spółki przygotowywały równolegle niezależne, konkurencyjne wobec siebie inwestycje. Obecny podział powinien zakończyć dotychczasowy chaos planistyczny. – Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa. A dalej w kierunku sprawnego połączenia miast niemających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju, największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – zapowiedział w marcu Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Czytaj więcej
Największe z planowanych do ogłoszenia w tym roku przetargów dotyczą m.in. budowy dróg łączących...
W Jastrzębiu oraz w Żorach zaplanowano nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe. CPK zapowiada przy tym znaczące skrócenie czasu przejazdów pociągów.