CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami

Na Śląsku nie opadają gorączkowe nastroje związane z planowanym przebiegiem linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) z Katowic do czeskiej Ostrawy.

Publikacja: 14.04.2025 15:12

Przebieg linii Kolei Dużych Prędkości wciąż budzi kontrowersje

Przebieg linii Kolei Dużych Prędkości wciąż budzi kontrowersje

Foto: shutterstock

W końcu marca doszło do spotkania burmistrza Orzesza i radnych z trzech gmin: Orzesza, Łazisk Górnych i Czerwionki-Leszczyn z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Celem było omówienie szczegółowego przebiegu przez obszar gmin planowanej linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice–granica państwa. Samorządowcy postulują rezygnację z jej budowy na obszarze tych trzech gmin w przyjętym w marcu 2023 r. wariancie inwestorskim. W zamian proponują realizację na swoim obszarze inwestycji Kolei Plus wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 140.

Dlaczego CPK nie zgadza się na wariant proponowany przez gminy?

CPK uważa, że obecny wariant ma być najlepszym pod względem środowiskowym, społecznym, ekonomicznym i technicznym. – Przyjęcie postulowanego przez gminy rozwiązania oznaczałoby de facto rezygnację z KDP w tym regionie województwa śląskiego. Nie dotyczy ono jedynie zmiany przebiegu linii na krótkim odcinku, ale uderza w założenia porozumienia z 14 marca przyjęte przez CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) – stwierdza spółka.

To porozumienie z połowy ubiegłego miesiąca podzieliło realizację inwestycji: za odcinek od Katowic do Mikołowa odpowiedzialna będzie zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka PLK, natomiast za odcinek od Mikołowa do granicy państwa – CPK. To ma rozwiązać trwający od 2022 r. problem, gdy obie spółki przygotowywały równolegle niezależne, konkurencyjne wobec siebie inwestycje. Obecny podział powinien zakończyć dotychczasowy chaos planistyczny. – Efektem tego jest spójny plan realizacji inwestycji kolejowych, który przełoży się na uruchomienie ponad 100 pociągów dobowo na odcinku od Piotrowic w kierunku Mikołowa. A dalej w kierunku sprawnego połączenia miast niemających dobrego połączenia kolejowego z Katowicami, czyli Wodzisławia, Rybnika czy Jastrzębia-Zdroju, największego miasta w regionie, które nie ma obecnie dostępu do sieci kolejowej – zapowiedział w marcu Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Czytaj więcej

CPK ogłosi w tym roku przetargi warte 30 mld zł

W Jastrzębiu oraz w Żorach zaplanowano nowoczesne centra przesiadkowe, a w mniejszych miejscowościach, jak Świerklany, Godów czy Mszana, wybudowane zostaną przystanki kolejowe. CPK zapowiada przy tym znaczące skrócenie czasu przejazdów pociągów.

Nowy plan budowy linii kolejowej ma ograniczyć wyburzenia budynków. Jednak według serwisu Rybnik.com.pl, choć władze deklarują, że „projekt został dostosowany do potrzeb mieszkańców”, nadal istnieją obawy dotyczące realnego wpływu budowy na lokalne społeczności. Nie brakuje głosów, że wprowadzone zmiany to tylko minimalne korekty, a budowa nowych linii kolejowych wciąż będzie wiązać się z przejęciami nieruchomości i ingerencją w tereny zamieszkane.

Od decyzji lokalizacyjnej CPK mieszkańcy i przedstawiciele gmin, na których ma powstać lotnisko, mieli złożyć już 36 odwołań. Może to wpłynąć na czas realizacji inwestycji

Z kolei w lokalnym, rybnickim wydaniu Wyborczej.pl negatywnie o inwestycji wypowiadają się mieszkańcy wsi Palowice w powiecie rybnickim, którą ma przeciąć szybka kolej. Według ich wyliczeń budowa kolei CPK doprowadzi do wyburzenia 20 domów, a 45 proc. terenów wsi zostanie zajętych pod tory i strefę buforową. CPK z kolei twierdzi, że ewentualne przejęcia budynków w Palowicach będą dotyczyły ok. czterech przypadków, a ostateczna ich liczba będzie możliwa do określenia po zakończeniu projektowania trasy kolei oraz ostatecznym wyznaczeniu linii rozgraniczających inwestycję.

Inwestycje CPK wokół lotniska rozkręcają się

Tymczasem rozkręcają się inwestycje CPK wokół lotniska. W końcu marca spółka otrzymała pozwolenia na budowę dla nowych linii wysokiego napięcia. To pierwsze decyzje administracyjne, które są niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia prac budowlanych na terenie powstającego lotniska. Nowe linie zastąpią dotychczasowe, przewidziane do likwidacji odcinki, znajdujące się na obszarze realizowanej inwestycji. To jeden z pierwszych etapów realizacji projektu zasilania nowego portu lotniczego w energię elektryczną. W ubiegłym tygodniu ruszył przetarg na zaprojektowanie, dostawę, montaż i uruchomienie lotniskowego systemu obsługi bagażu. Uruchomiono także przetarg na świadczenie usług nadzoru technicznego i merytorycznego dla budowy i modernizacji dróg na potrzeby budowy lotniska o długości 46 km.

Pojawił się także problem. Według RMF od decyzji lokalizacyjnej CPK mieszkańcy i przedstawiciele gmin, na których ma powstać lotnisko, złożyli już 36 odwołań. Może to wpłynąć na czas realizacji inwestycji.

W końcu marca doszło do spotkania burmistrza Orzesza i radnych z trzech gmin: Orzesza, Łazisk Górnych i Czerwionki-Leszczyn z przedstawicielami spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Celem było omówienie szczegółowego przebiegu przez obszar gmin planowanej linii kolejowej nr 170 na odcinku Katowice–granica państwa. Samorządowcy postulują rezygnację z jej budowy na obszarze tych trzech gmin w przyjętym w marcu 2023 r. wariancie inwestorskim. W zamian proponują realizację na swoim obszarze inwestycji Kolei Plus wraz z modernizacją istniejącej linii kolejowej nr 140.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W miastach potrzebne są tramwaje dwukierunkowe i niskopodłogowe
Transport
Tychy budują rowerową autostradę do Katowic
Transport
Agresja w komunikacji publicznej. Pasażerowie są coraz bardziej nieobliczalni
Transport
Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Masowa awaria autobusów wodorowych w Poznaniu. Diesle znów na ulicach