Metrorower w GZM, czyli wypożyczalnia na miarę dwumilionowej metropolii

Największy w Polsce i jeden z największych w Europie. Liczący 7 tysięcy pojazdów i tysiąc stacji. Dostępny w 31 gminach, zintegrowany z systemem transportu zbiorowego. Taki będzie Metrorower, czyli wypożyczalnia rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Publikacja: 18.12.2023 09:00

7 tysięcy rowerów i tysiąc stacji pojawi się w systemie Metroroweru

7 tysięcy rowerów i tysiąc stacji pojawi się w systemie Metroroweru

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Jednym z elementów zrównoważonego rozwoju nowoczesnych miast jest mobilność ich mieszkańców. Rolą GZM jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej. Na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.

Największy rower miejski w Polsce

Metrorower to największy system roweru miejskiego w Polsce i jeden z największych w Europie.

W systemie pojawi się 7 tysięcy pojazdów i prawie tysiąc stacji. Technicznie będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok. System pozwoli na przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości. Metrorower będzie stanowił integralną część systemu komunikacji miejskiej, funkcjonującej pod marką Transport GZM.

– Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To taki sam element zrównoważonego transportu miejskiego jak tramwaj, autobus czy trolejbus – dodaje przewodniczący Karolczak.

Uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów planowane jest w przyszłym roku. Na wiosnę pojawi się pierwsze 1260 rowerów w siedmiu miastach, w których do tej pory działały podobne systemy, a więc w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich.

W kolejnej fazie liczba rowerów wzrośnie do niemal 4800. Rowery pojawią się wówczas w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.

W ostatniej, trzeciej fazie wdrażania systemu, liczba rowerów osiągnie docelowe 7 tysięcy. W ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rowery pojawią się w pozostałych miastach i gminach, które przystąpiły do projektu: Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie, Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach.

Element systemu transportowego

Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie publicznego transportu zbiorowego. To na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer posiadający bilet okresowy będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie.

– To idealne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę” – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności. – Rower może dowieźć nas do przystanku lub miejsca, do którego nie możemy, nie chcemy lub nie mamy czasu dojść pieszo.

Fakt, że rower w GZM traktowany jest jako pełnoprawny środek transportu, odzwierciedla również projekt budowy velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych między miastami metropolii. Łącznie powstanie osiem velostrad o długości ok. 120 km, które będą odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Założenie jest takie, aby pełniły funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewniały możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły czy na studia, w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Realizacja projektu velostrad wiąże się z przygotowaniem szerokiej dokumentacji, a także wykupem terenów, po których zostaną poprowadzone przyszłe drogi rowerowe. W 2024 r. planowane jest udzielenie przez GZM pomocy finansowej gminom w formie dotacji celowej na kolejne etapy realizacji inwestycji.

Realizowane przez metropolię inwestycje w transport rowerowy, a także transport kolejowy i komunikację miejską, wpisują się w cele planu zrównoważonej mobilności Miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM, poprawa jakości życia mieszkańców GZM.

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Jednym z elementów zrównoważonego rozwoju nowoczesnych miast jest mobilność ich mieszkańców. Rolą GZM jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej. Na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.

Pozostało 91% artykułu
Rowerem przez Polskę
To będzie rok pod znakiem roweru. Zwłaszcza elektrycznego
Rowerem przez Polskę
Więcej miejskich dróg rowerowych. Samorządy realizują kolejne inwestycje
Rowerem przez Polskę
Nie każdy dorosły jeździ rowerem. Ale zawsze może się nauczyć
Rowerem przez Polskę
Metrorower dojechał do 31 gmin. Rower w mieście może być lepszy od samochodu
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Rowerem przez Polskę
E-rowery coraz bardziej popularne. Dotacje jeszcze rozruszają rynek?