Metrorower w GZM, czyli wypożyczalnia na miarę dwumilionowej metropolii

Największy w Polsce i jeden z największych w Europie. Liczący 7 tysięcy pojazdów i tysiąc stacji. Dostępny w 31 gminach, zintegrowany z systemem transportu zbiorowego. Taki będzie Metrorower, czyli wypożyczalnia rowerów miejskich w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Publikacja: 18.12.2023 09:00

7 tysięcy rowerów i tysiąc stacji pojawi się w systemie Metroroweru

7 tysięcy rowerów i tysiąc stacji pojawi się w systemie Metroroweru

Foto: mat. pras.

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Jednym z elementów zrównoważonego rozwoju nowoczesnych miast jest mobilność ich mieszkańców. Rolą GZM jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej. Na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.

Największy rower miejski w Polsce

Metrorower to największy system roweru miejskiego w Polsce i jeden z największych w Europie.

W systemie pojawi się 7 tysięcy pojazdów i prawie tysiąc stacji. Technicznie będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok. System pozwoli na przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości. Metrorower będzie stanowił integralną część systemu komunikacji miejskiej, funkcjonującej pod marką Transport GZM.

– Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To taki sam element zrównoważonego transportu miejskiego jak tramwaj, autobus czy trolejbus – dodaje przewodniczący Karolczak.

Uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów planowane jest w przyszłym roku. Na wiosnę pojawi się pierwsze 1260 rowerów w siedmiu miastach, w których do tej pory działały podobne systemy, a więc w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich.

W kolejnej fazie liczba rowerów wzrośnie do niemal 4800. Rowery pojawią się wówczas w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.

W ostatniej, trzeciej fazie wdrażania systemu, liczba rowerów osiągnie docelowe 7 tysięcy. W ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą rowery pojawią się w pozostałych miastach i gminach, które przystąpiły do projektu: Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie, Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach.

Element systemu transportowego

Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie publicznego transportu zbiorowego. To na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer posiadający bilet okresowy będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 60 minut dziennie.

– To idealne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę” – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności. – Rower może dowieźć nas do przystanku lub miejsca, do którego nie możemy, nie chcemy lub nie mamy czasu dojść pieszo.

Fakt, że rower w GZM traktowany jest jako pełnoprawny środek transportu, odzwierciedla również projekt budowy velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych między miastami metropolii. Łącznie powstanie osiem velostrad o długości ok. 120 km, które będą odseparowane od jezdni i ruchu samochodowego. Założenie jest takie, aby pełniły funkcję transportową, a nie tylko rekreacyjną, czyli zapewniały możliwość bezpiecznego przejazdu w drodze do pracy, szkoły czy na studia, w ramach jednego miasta lub pomiędzy miastami.

Realizacja projektu velostrad wiąże się z przygotowaniem szerokiej dokumentacji, a także wykupem terenów, po których zostaną poprowadzone przyszłe drogi rowerowe. W 2024 r. planowane jest udzielenie przez GZM pomocy finansowej gminom w formie dotacji celowej na kolejne etapy realizacji inwestycji.

Realizowane przez metropolię inwestycje w transport rowerowy, a także transport kolejowy i komunikację miejską, wpisują się w cele planu zrównoważonej mobilności Miejskiej, który jest strategicznym dokumentem transportowym w GZM. Plan zakłada realizację działań, które zachęcą mieszkańców do przesiadki z samochodów na bardziej zrównoważone formy transportu. Efektem ma być zmniejszenie ruchu samochodowego w miastach i gminach GZM, poprawa jakości życia mieszkańców GZM.

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię

Jednym z elementów zrównoważonego rozwoju nowoczesnych miast jest mobilność ich mieszkańców. Rolą GZM jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej. Na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.

Pozostało 91% artykułu
Rowerem przez Polskę
Relacja z 5th Polish Bicycle Summit. Rowerem na rozmowy o rowerach
Materiał Partnera
Rowery publiczne zmieniają oblicze miejskiej komunikacji
Materiał Partnera
Metrorower bez granic w śląskim mieście miast
Materiał Partnera
Trasa rowerowa Berlin–Szczecin–Kołobrzeg: pętla z dużym potencjałem
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Rowerem przez Polskę
Rower na co dzień w Białej Podlaskiej