Materiał przygotowany przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię
Jednym z elementów zrównoważonego rozwoju nowoczesnych miast jest mobilność ich mieszkańców. Rolą GZM jest zapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będą dopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Podstawowym środkiem transportu między miastami ma być kolej. Na krótszych dystansach najlepiej sprawdzi się rower.
Największy rower miejski w Polsce
Metrorower to największy system roweru miejskiego w Polsce i jeden z największych w Europie.
W systemie pojawi się 7 tysięcy pojazdów i prawie tysiąc stacji. Technicznie będą to rowery IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzeby przypinania ich do stojaków. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok. System pozwoli na przemieszczanie się pomiędzy gminami i pozostawienie roweru w innej miejscowości. Metrorower będzie stanowił integralną część systemu komunikacji miejskiej, funkcjonującej pod marką Transport GZM.
– Rower w GZM traktujemy jak równoprawny środek transportu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To taki sam element zrównoważonego transportu miejskiego jak tramwaj, autobus czy trolejbus – dodaje przewodniczący Karolczak.