Wracając jednak do turystyki, w związku ze zbliżającym się weekendem chciałabym zarekomendować kilka pięknych i popularnych tras rowerowych. Pierwsza z nich prowadzi nad Zalew Zegrzyński. Zakładając, że początek znajduje się na warszawskim Żeraniu, całkowity dystans wynosi 30 km. W sam raz na weekendową rodzinną wycieczkę. Inna popularna trasa prowadzi z Warszawy do Góry Kalwarii, a dokładnie do Góry Kawiarni, bo tak nazywa się kultowa kawiarnia rowerzystów. Wrócić można prawą stroną Wisły przekraczając ją mostem albo promem Gassy–Karczew.—blik
Mazowsze, wspiera też turystykę rowerową, patronując tak znakomitym i różnym imprezom rowerowym, jak Mazowiecki Gravel, Mazovia MTB Maraton, ultrawyścig kolarski Race Around Poland, który jest jednocześnie mistrzostwami świata w swojej kategorii.
Jarocin
Adam Pawlicki. burmistrz Jarocina
Dla gminy Jarocin korzystanie z rowerów to nie tylko forma aktywności i dbania o zdrowie. Rower stał się również ważnym symbolem miasta, który już rozsławił ten zakątek Wielkopolski nie tylko w kraju, ale również na świecie. Od kilku lat powstaje tu także coraz więcej ścieżek rowerowych. Jedna z nich – jako pierwsza na świecie – nosi nazwę Alei Światowego Dnia Roweru.
Aleja ŚDR łączy Jarocin z czterema mniejszymi miejscowościami, tworząc nowe pętle rowerowe. Ambicją gminy Jarocin jest maksymalizacja liczby ścieżek rowerowych. W planowanych inwestycjach budowy i remontu dróg, tam gdzie to możliwe, gminni samorządowcy uwzględniają również budowę dróg rowerowych. W tej chwili na terenie gminy jest ponad 30 km ścieżek rowerowych.
Za promowanie jazdy na rowerach odebrałem nagrodę Światowego Dnia Roweru Organizacji Narodów Zjednoczonych. To bardzo cenne wyróżnienie, zwłaszcza że laureaci pochodzą ze wszystkich kontynentów.
Zainteresowanie licznymi okolicznościowymi rajdami rowerowymi, organizowanymi na terenie gminy dla mieszkańców, jest duże i ciągle wzrasta. Jarocin stał się prawdziwie rowerowym miastem.
A jeśli chodzi o udział w imprezach, chętnych zawsze jest więcej niż miejsc. Warto podkreślić, że różnorodność, poziom trudności tych rajdów dostosowane są zawsze do wieku uczestników, dlatego z możliwości rowerowej rekreacji korzystają, zarówno dzieci i młodzież, osoby dorosłe, jak i seniorzy.
Podejmowane przez gminę inicjatywy wyróżniają Jarocin wśród innych miast, czyniąc go wyjątkowym. W związku z tym zapraszamy wszystkich entuzjastów jazdy na rowerze do odwiedzenia naszych stron.
Małopolska
Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego
Małopolska to idealne miejsce dla wszystkich, którzy szukają aktywnego wypoczynku na dwóch kółkach. Dosłownie każdy znajdzie tu coś dla siebie – od początkującego rowerzysty preferującego lekką jazdę po płaskim terenie, po wytrawnego kolarza górskiego, który woli ambitne wyzwania w wymagającym terenie. Zadbaliśmy o to, by nasze trasy były nie tylko bezpieczne i wygodne, ale także przebiegały po najpiękniejszych obszarach naszego regionu, co czyni je niezwykle atrakcyjnymi. Docenili to zarówno mieszkańcy regionu, jak i turyści. Tylko w 2022 r. po trasach i szlakach Małopolski na rowerze podróżowało prawie 1,5 mln osób.
Z roku na rok rośnie liczba Małopolan, którzy przesiadają się na rower. Z badań wynika, że prawie 60 proc. mieszkańców regionu jeździ na dwóch kółkach, z tego dziewięć na dziesięć osób wykorzystuje rower do celów turystycznych, a 23 proc. dojeżdża nim do szkoły czy pracy. Miastem, które wyróżnia się na tym tle, jest Kraków – w stolicy regionu do szkoły lub pracy dojeżdża aż 40 proc. z badanych osób. Wierzę, że liczba ta wciąż będzie się zwiększać, dzięki naszym staraniom. Jeśli chodzi o trasy turystyczne, naszą największą dumą jest trasa VeloDunajec, biegnąca doliną tej pięknej i różnorodnie ukształtowanej rzeki. Warto także wspomnieć o wpisanych w europejską sieć trasach rowerowych Eurovelo, VeloMetropolis (trasa poprowadzona przez największe miasta regionu) i VeloNatura (trasa biegnąca od granicy ze Słowacją aż po województwo świętokrzyskie). Wzdłuż Wisły natomiast przebiega bardzo popularna Wiślana Trasa Rowerowa. Nie poprzestajemy jednak na tym i wciąż staramy się rozbudowywać istniejącą sieć. Obecnie projektujemy cztery kolejne trasy w dolinach małopolskich rzek: Skawy, Raby, Rudawy i Prądnika. Naszym założeniem jest stworzenie z nich swoistego kręgosłupa, który będzie łączył się z innymi szlakami w całym województwie.